WAAS

Är det någon som vet status på WAAS eller EGNOS som jag tror det kompatibla systemet i Europa kallas? Jag har sett inlägg som säger att det ska komma igång under 2004, men frågan är då när?

Mvh
Ulf

Lånade min pappas GPS för några dagar sedan, en Magellan MeridianGold. Fick vid några tillfällen, tror jag, in WAAS signal.

Tidplanen för EGNOS (WAAS)

Hej,

Det är många som undrar om EGNOS (den Europeiska versionen av WAAS) som ger korrektionsdata till många nyare GPS-modeller. Provsändningar av data pågår och kommer att ske under första halvan av 2004. Under denna tid bör inte systemet användas för navigation enligt ESA som är ansvariga. Full kapacitet från tredje kvartalet 2004.

För en figur som visar ESA's tidplan:
http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos/estb/images/EGNOS GEO schedule.jpg

Christer
http://www.clover.se

EGNOS fungerar för tillfället

Hade EGNOS korrigering på alla satelliter utom en igår (d v s 9). Idag får jag in fyra satelliter från mitt fönster och alla har EGNOS korrigering. Detta i Göteborgstrakten.

Vet inte om min Garmin 60 använder värdena vid beräkning av felet. Värdena igår var inte extremt bra utan låg som bäst runt 5-7 meter.

Satellitbeteckningar

Bilden som länkades till ovan
http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos/estb/images/EGNOS GEO schedule.jpg
ger ju en fin överblick över hur det är tänkt.

Beteckningen som visas på din GPS, för tilläggssatelliterna, är inte densamma som deras "riktiga" namn. För den som har en Garmin, kan denna översättning kanske vara av intresse:

AOR-E PRN 120 = Garmin #33
IOR PRN 131 = Garmin #44
ARTEMIS PRN 124 = Garmin #37
IOR-W PRN 126 = Garmin #39

Programvaran i Garmins mottagare fungerar inte bra när det finns mer än två tilläggssatelliter. Över USA finns för närvarande just två (#35 och #47), så de hade inte observerat/tänkt på detta där. Funderande och utvecklande av algoritmerna för WAAS/Egnos pågår för närvarande. Antagligen kommer det någon mer uppdatering vad det gäller detta med tiden.

Anders

Alltså ett annat fel än det nedan (Legend):

Changes made from version 3.40 to 3.50:

Fixed potential memory corruption problem that could occur when tracking more than one WAAS satellite simultaneously.

Ja

Just det, ett helt annat fel, som bara inträffar när man försöker följa mer än två sådana satelliter samtidigt.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
zeromaker WAAS Navigering 2
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
4752 waas? Navigering 4
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg