WAAS/EGNOS

Jag fick svar från Lantmäteriet för 5minuter sedan.. följande sa dom:

"Gå ut och ställ eTrexen i WAAS mod så ska du se att du får in en extra satellit lågt i sydöst, du kommer nog också få in differentiella GPS korrektioner som ger dig en positionsnogrannhet på 2-3 m.

Tyvärr är detta inte EGNOS utan ESTB (EGNOS System Test Bed) som har använts för att uttesta EGNOS med. Du får troligtvis också in de tre verkliga EGNOS satelliterna men eftersom dessa testas sedan slutet av 2004, men har en 'don't use'-flagga satt så att de inte syns på Garmin-mottagaren!"

umevargen; sa:
Vika "standardapparater" på marknaden är det som kan klara av egnossignaler? Verkar ju som en del av er har lyckats...

De flesta "nyare" gps:er klarar WAAS/EGNOS. Kolla på respektive tillverkares hemsidor för info.

/Stefan

-Patric-; sa:

"Gå ut och ställ eTrexen i WAAS mod så ska du se att du får in en extra satellit lågt i sydöst, du kommer nog också få in differentiella GPS korrektioner som ger dig en positionsnogrannhet på 2-3 m.

Tyvärr är detta inte EGNOS utan ESTB (EGNOS System Test Bed) som har använts för att uttesta EGNOS med. Du får troligtvis också in de tre verkliga EGNOS satelliterna men eftersom dessa testas sedan slutet av 2004, men har en 'don't use'-flagga satt så att de inte syns på Garmin-mottagaren!"

Min tolkning av detta, är att använda WAAS? Istället för Egnos?

Funktionellt är WAAS=EGNOS

bruse; sa:
WAAS är samma funktion som EGNOS fast för olika världsdelar. Inställningen heter dock vanligen WAAS (eller WAAS/EGNOS) eftersom de flesta GPS:er är av amerikanskt ursprung. Det beror på vilken kontinent du befinner dig på vilken av dem du kan få kontakt med.

bruse; sa:
-Patric-; sa:

Samma system olika namn (enkelt sagt)

/Stefan

Inte alla gps-er ...

... tar in Egnos. Min Garmin 60C fungerade i USA med WAAS-satelliterna 35 och 47. Däremot vägrade den hela hösten att ta in satellit 44. Jag trodde att det var att den hade läst in fel 'almanacka', och en 'reset' verkade inte ändra på det, trots vad förståndigt folk skrivit i detta forum. Nu gick min apparat sönder (i USB-kontakten) och i stället för att reparera gav mig Garmin Europe en sprillans ny! Jag startade den på en höjd med fri sikt mot sydost och den började söka satelliter med 33, 35 osv. till 43, då hoppade den till 51. Ingen 44 inom sikte. Det kan för all del tänkas att satelliten inte sände just då ... Nu söker den på 39, 50 och 51. Finns de två sista??

Re: Inte alla gps-er ...

Memme; sa:
... tar in Egnos. Min Garmin 60C fungerade i USA med WAAS-satelliterna 35 och 47. Däremot vägrade den hela hösten att ta in satellit 44. Jag trodde att det var att den hade läst in fel 'almanacka', och en 'reset' verkade inte ändra på det, trots vad förståndigt folk skrivit i detta forum. Nu gick min apparat sönder (i USB-kontakten) och i stället för att reparera gav mig Garmin Europe en sprillans ny! Jag startade den på en höjd med fri sikt mot sydost och den började söka satelliter med 33, 35 osv. till 43, då hoppade den till 51. Ingen 44 inom sikte. Det kan för all del tänkas att satelliten inte sände just då ... Nu söker den på 39, 50 och 51. Finns de två sista??

Lite OT kanske, men undrar lite om sateliterna å dess nummer. Är det alltid samma sateliter som är över Sverige, eller rör de sig i en annan hastighet än jordens rotation?

Hur många finns det å vad "heter" de?

Re: Inte alla gps-er ...

Memme; sa:

Ta det rolig, EGNOS korreksjoner sendes ut i testmodus via INMARSAT, når EGNOS er klar for normal drift (i løpet av året) vil det fungere akkurat som WAAS gjør i USA.
Har selv en 60 CS og ser frem til at EGNOS vil fungere.

Mvh. Haakon

bruse; sa:
Lite OT kanske, men undrar lite om sateliterna å dess nummer. Är det alltid samma sateliter som är över Sverige, eller rör de sig i en annan hastighet än jordens rotation?
De "normala" GPS-satelliterna snurrar i olika vinklar jämfört med jordaxeln, vilket medför att de rör sig över olika delar av jordytan. EGNOS-satelliterna är dock geostationära, dvs de roterar runt samma axel och i samma takt som jorden vilket gör att de alltid återfinns i samma riktning från en viss punkt.

En trevlig applet finns på:
http://science.nasa.gov/Realtime/jtrack/3d/JTrack3D.html
Där kan man gå in och välja en GPS-satellit (ex Navigation->GPS BIIA-11) och se var den befinner sig för tillfället. Man kan även visa dess "Ground Trace", och se hur dess bana relaterar till jordytan. Som du ser ger GPS-satelliterna en markbana som påminner om mönster på en tennisboll.

Mvh Andreas

Idag funkade EGNOS för första gången på länge

Döm om min förvåning när jag idag fick kanontäckning på EGNOS, med en noggrannhet på 2 meter. Utan kallstart eller factory reset. Kanske har dom ändrat test-mode i april.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
zeromaker WAAS Navigering 2
ubee WAAS Navigering 9
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
4752 waas? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg