Vuoggatjålme

Om du kör den modellen antar jag att du även ratar sjunkande flugor och enbart kör flytande/yt-flugor. Då får jag bara säga lycka till.

Att du inte klassar sjunklina som flugfiske grundar jag i dålig kunskap.

Det var inte menat så, Tycker bara det är roligare att se när det händer.
Kolla in filmen (Drömån- Mitt mygfiskeparadise) så förstår du vad jag menar varför jag föredrar torrflugfiske.

Tips: det är ganska tråkigt att fiska torrt om fisken inte går på ytan ;) Ta med guldskallar. Jag kör inte sjunklina men däremot våtflugor, känns som ett måste ibland. Fick min finaste harr väster om Kiruna på en klassisk Royal Coachman för några år sedan.

Kolla in filmen (Drömån- Mitt mygfiskeparadise) så förstår du vad jag menar varför jag föredrar torrflugfiske.

Då jag har varit och fiskat i samma vatten som drömån är inspelad i - vojmån - de kvoterade delarna vet jag precis hur det är.

Jag fick mer fisk på sjunkande / guldskallar och buggers än jag fick på torrflugor. Vad du måste tänka på är att fisken tar 85-90% av sin föda under vatten (larver mm). Om fisken inte väljer att ta på ytan kvittar det om du har 1000-olika flugmönster, de kommer helt enkelt inte bry sig om det.

Guldskallar som nämns fungerar perfekt. I strömmarna kring vuogga kan det vara relativt strömt, därför är ibland sinktip att föredra då man får ner flugan lite djupare. Men som sagt, kör du på torrflugor om du vill, tycker det är tråkigt för din del om du väljer att åka så långt och sedan inte får möjlighet att fånga fisk.

Som sagt, ha med dig små torrflugor, knott-imitationer, myr-imitationer mm. Nattsländor osv. Sedan kan du ta med dig guldskallar i form av guldribbat haröra och andra vanliga fungerande flugor som sjunker.

Då jag har varit och fiskat i samma vatten som drömån är inspelad i - vojmån - de kvoterade delarna vet jag precis hur det är.

Jag fick mer fisk på sjunkande / guldskallar och buggers än jag fick på torrflugor. Vad du måste tänka på är att fisken tar 85-90% av sin föda under vatten (larver mm). Om fisken inte väljer att ta på ytan kvittar det om du har 1000-olika flugmönster, de kommer helt enkelt inte bry sig om det.

Guldskallar som nämns fungerar perfekt. I strömmarna kring vuogga kan det vara relativt strömt, därför är ibland sinktip att föredra då man får ner flugan lite djupare. Men som sagt, kör du på torrflugor om du vill, tycker det är tråkigt för din del om du väljer att åka så långt och sedan inte får möjlighet att fånga fisk.

Som sagt, ha med dig små torrflugor, knott-imitationer, myr-imitationer mm. Nattsländor osv. Sedan kan du ta med dig guldskallar i form av guldribbat haröra och andra vanliga fungerande flugor som sjunker.

Jag är ingen nybörjare på flugfiske om ni trodde det, Har flugfiskat i 20 år så jag vet att man ibland måste ha andra alternativ. Men jag föredrar flyt.
Och jag frågade bara om råd på olika mönster.
Men du måste ju också tycka att det är roligare att locka upp fisken på tort, eller hur?

Jag är ingen nybörjare på flugfiske om ni trodde det, Har flugfiskat i 20 år så jag vet att man ibland måste ha andra alternativ. Men jag föredrar flyt.
Och jag frågade bara om råd på olika mönster.
Men du måste ju också tycka att det är roligare att locka upp fisken på tort, eller hur?

Självklart är det kul att locka upp flugorna på torrt. Men det är minst lika givande att känna dragningarna av en riktigt stor öring som tagit på en larvimitation under ytan. Det finns heller ingen harr runt vuoggatjålme så vitt jag vet. Enligt erfarenheter tycker jag också att öringen tar flugor vid ytan mycket mer sällan än harren.

Huruvida du är nybörjare eller inte diskuterar jag inte. Att du har flugfiskat i över 20 år säger ingenting heller. Man kan ha vart fågelskådare hela sitt liv också, men det säger ingenting om hur duktig man är ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg