Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vuoggatjålme
- Trådstartare ludde72
- Start datum
OK.
Jo, planeringen är ju halva nöjet.
Vilken typ av fiske föredrar ni, fluga eller med drag?
En del av vattnen är ju rena flugfiskevatten, tex Smuolejåhkå och Sieldutjåhkå.
Rödingsjöar finns det lite här och där, kruxet kan vara att hitta en som skoterfiskarna inte fiskat ut redan.
Det är bara flugfiske som gäller, i alla fall när man åker dit upp.
Har du varit i området många gånger?
Vi har spanat in området nordväst Vuoggatjålme mot norska gränsen.
Nordväst Vuogga har jag bara varit 1 gång och det var i Sieldutjåhkå. Då var det glaciärvatten och oerhört svårfiskat. Kan vara så i den jokken till och från enligt vad jag hört.
I första hand är vi ute efter röding. Vi har spanat in området nord-väst om vuogga, Platån lite öster om Ikesjaure.
Vi har hört att det ska vara bra.
Ska till Vuogga i helgen. Har hört att det ska vara bra fiske i Sieldutjåhkå uppe vid bron några km uppströms. Båt finns att hyra. Även i Skitnakjaure ska det vara bra fiske.
Vi får inte tappa trådn nu.
Jag vill veta allt om området.
Det var länge sen nu men...
Har vandrat en gång för en 15 år sedan söder om Silvervägen och lederna är sisådär sommartid men tyvärr en del lämningar efter skoterfolket... Men hyfsat fint och lättvandrat och folktomt.
Kanyonen vid Laisälven nedströms Laisstugan är riktigt häftig! Nordsidan av Svaipa är en videdjungel!
Har också snurrat lite i området runt Jäkkvik med skoter (kompisen har en stuga i krokarna) och det finns en del röding och annat i sjöarna.
Det blir nog bra - bara ni kommer iväg... Lycka till//Dag
Har vandrat en gång för en 15 år sedan söder om Silvervägen och lederna är sisådär sommartid men tyvärr en del lämningar efter skoterfolket... Men hyfsat fint och lättvandrat och folktomt.
Kanyonen vid Laisälven nedströms Laisstugan är riktigt häftig! Nordsidan av Svaipa är en videdjungel!
Har också snurrat lite i området runt Jäkkvik med skoter (kompisen har en stuga i krokarna) och det finns en del röding och annat i sjöarna.
Det hadde varit drömmen om man hadde haft tillgång till en stuga.
Hadde nog varit där hella semestern.
Är det någon som vet vad för slags flugor som går här?
Beror helt på vad fisken är ute efter. nu för tiden är det inte så mycket liv på ytan då är det nympher, buggers mm som fungerar. Det bästa är att ha med dig ett stort antal flugor. Även sjunklina om fisken väljer att stå lite djupare.
Beror helt på vad fisken är ute efter. nu för tiden är det inte så mycket liv på ytan då är det nympher, buggers mm som fungerar. Det bästa är att ha med dig ett stort antal flugor. Även sjunklina om fisken väljer att stå lite djupare.
Inte sjunklina,
Då är det inte flugfiske.
Inte sjunklina,
Då är det inte flugfiske.
Om du kör den modellen antar jag att du även ratar sjunkande flugor och enbart kör flytande/yt-flugor. Då får jag bara säga lycka till.
Att du inte klassar sjunklina som flugfiske grundar jag i dålig kunskap.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg