När cykelolyckor eller cykelsäkerhet diskuteras så talas det alltid alldeles förmycket om olyckor med bil inblandad, men 80% av de cyklister som söker akutsjukvård har skadats i en singelolycka, varje år omkommer i genomsnitt fem cyklister i singelolyckor. Sedan finns ju cykelolyckor med andra cyklister eller med gångtrafikanter, så cykelolycka med bil utgör en mycket liten andel av totala antalet olyckor.
Nu har VTI analyserat olycks- och skadedata genom djupintervjuer
http://www.vti.se/sv/publikationer/...av-olycks--och-skadedata-samt-djupintervjuer/
Cykelhjälmen är naturligtvis aktuell:
"Bland de svårt skadade cyklisterna dominerar skallskadorna och enligt djupstudierna var skallskador dödsorsaken i 70 procent av singelolyckorna. För tio av de fjorton som dog i skallskador och inte använde cykelhjälm hade överlevnad varit möjlig med hjälm enligt Trafikverkets bedömning. En cykelhjälm är alltså en billig livförsäkring och det behövs incitament för att på frivillig basis öka hjälmanvändningen bland cyklister, t.ex. med subventioner av hjälmar, sänkta försäkringspremier och rätt information."
Nu har VTI analyserat olycks- och skadedata genom djupintervjuer
http://www.vti.se/sv/publikationer/...av-olycks--och-skadedata-samt-djupintervjuer/
Cykelhjälmen är naturligtvis aktuell:
"Bland de svårt skadade cyklisterna dominerar skallskadorna och enligt djupstudierna var skallskador dödsorsaken i 70 procent av singelolyckorna. För tio av de fjorton som dog i skallskador och inte använde cykelhjälm hade överlevnad varit möjlig med hjälm enligt Trafikverkets bedömning. En cykelhjälm är alltså en billig livförsäkring och det behövs incitament för att på frivillig basis öka hjälmanvändningen bland cyklister, t.ex. med subventioner av hjälmar, sänkta försäkringspremier och rätt information."