VKV-sittbrunn, modifiering?

Remlösningar typ Castorns blir ganska snuskiga efter ha legat i kölsvinet ett tag. De höjer knappast kanotens andrahandsvärde.

Nu tror jag ju att det finns annat än sittbrunnen som har betydelse för om en kajak passar i lite grövre sjö, men...

En kåpa som den i länken borde vara vettigt i alla fall. Antar att man kan bygga den med stripteknik om man vill. Jag skulle försöka göra den så att den går att dra på mot sargen framifrån, och sedan bara fixerad den med rem eller resårsnöre runt bakre delen av sargen. Vid paddling där man räknar med att inte rolla kan den ersätta kapell, och när roll kan vara en tänkbar möjlighet så drar man på ordinarie kapell över alltihopa.

Mezzner; sa:
Nu tror jag ju att det finns annat än sittbrunnen som har betydelse för om en kajak passar i lite grövre sjö, men...

Såklart.
Men om skulle kunna rolla min snabba kajak så skulle jag mycket lättare VÅGA ge mig ut i buset, och jag skulle utan större bekymmer ORKA ge mig ut i buset enkom för att provocera fram var jag har mina gränser... För mig är det där rollen gjort mest nytta. Att jag orkat prova blandade dumheter... Det är ju bara att rolla upp om man misslyckas. Mycket MYCKET smidigigare än simma en sväng och tömma och klättra upp och så vidare. Men vi är ju olika vi människor, personligen har jag ett behov att gå över gränser för att veta var de finns. :)
[Ändrat av olle11 2006-07-05 kl 11:03]

knästöd

Jag har en Off-Shore. Jag satte i två knölar, gjorda av hårdskum, som filats till passning och sedan glasfiber och plast.De är placerade under däcket så att de inte är i vägen när jag har knäna högt, men när jag lägger knäna under siddäcket låses de fast av knölen. Jag har inte provat att rolla med dem, men jag använder dem för att få en annan kontroll på båten.
Svante

Allt går att rolla

Det finns de som rollar en ICF racer med vingpaddel så allt går att rolla.
Det viktiga är att ställa sig frågan vad händer när jag går runt oväntat! Kommer jag att trilla ur sittbrunnen automatiskt eller kommer jag i trygg förvissning veta att jag kommer få ett stabilt grepp med låren.

Har själv rollat VKV utan problem men tycker att akterdäck är för högt för att göra den sedvanliga skruvrollen utan ryggsmärta.

Roll on/ S

Höften

IMHO är det lika viktigt att höfterna kilas fast mot sidorna i sittbrunnen som att man får tryck med låren mot däckets undersida och mot sidorna av sittbrunnen när man rollar med VKV Måsen. Läcker film på Peter Oom.

Jag kan göra reentryroll med min VKV Lisa genom att krypa fram med höfterna och benen så att låren kilas fast under styranordningen och jag sitter på botten framför sitsen. Däremot så ramlar jag ur sittbrunnen när jag går runt om jag sitter normalt på sitsen.

Thure

Roll med måsen

Jag instämmer med att det går att rolla med det mesta. Min måsen elite tillhör de tidigare årgångarna och jag har en träsits som påminner rätt mycket om årets nyhet i glasfiber och som saknar höftstöd. Jag tycker att min hårda sits är förträfflig att paddla långt i och vill inte byta bort den för att eventuellt vinna lite rollegenskaper. De varianter som ersatte den är jag inte alls lika förtjust i.

Det går utmärk att rolla en måsen både framåt, bakåt och utan paddel om man är förberedd med hjälp av att ta stöd med knäna mot de skumgummielement som satt som standard på min kajak. För att rolla oförberett så får jag använda en annan teknik. Jag tar spjärn med fötterna mot tvärslån i rodret och trycker akterspegeln (kroppens alltså) bakåt så jag sitter fast och rollar sedan framifrån och bakåt. Tyvärr tappar man lite i moment men har du god rollteknik sedan tidigare så är det inget problem. Alternativt kan man byta grepp på paddeln och använda hela paddeln som hävstång men då har man mindre möjlighet att parera när man kommer upp.

Jag tycker inte rollegenskaperna ska avgöra valet av en måsen. Måsen väljer man i första hand för paddlingsegenskaperna. Rolla är ju en ytterst liten del av långfärdspaddlingen. Men det är kanske lätt att säga när ma kan ta ut sin forkajak och leka när andan faller på. Du bör provpaddla modellerna innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Tommy

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg