Vi är väl medvetna om dessa skador eftersom vi har i omgångar tagit i mot ett antal klubbkajaker för reparation. Många av dessa har hängt med i trettio år och varit utsatta för ganska hårt slitage och överlevt de flesta bilmärken, vitvaror och plasthinkar.
Som sagts så är vi enade i att rodret bör bytas mot ett nytt i syrafastrostfritt med genomgående axel, så att styrlinorna/svängel hamnar på utsidan av kajaken och därmed blir robustare mera lätt lagat och dessutom bildar en grabblina så det finns något att ta tag i om kajaken är på drift. Tyvärr blir det lite extra kosing och vikt men livslängden och undrerhållet minskar. Den nya LDH-styrningen kan justeras av en babian steglöst utan instrukion och glasfiber sittsen ger komfort och ruttnar inte men även dessa arrangemang bidrar med vikt och kostnader.
Flyttankarna gör skrovet styvare i förhållande till materialtjocklek. Skall vi klämma dit skott och lucker behövs det förstärkningar kring lucköppningar, skott och däck vilket också bidrar med några gram.
Jag tror att skall man lyckas få till en vättig prova på kajak, instegs, ungdoms,nybörjar,dagstur i vissa fall hyrkajak så bör den vara robust, ha ett bra fungerande säkerhetssystem (ett blåbär rollar ju inte i första taget) och framför allt komfort för att inbjuda till mersmak. Man vill ju att nybörjarna får en lustupplevelse och det får de ju inte om de skall börja paddla i en soptunna. Kan dessutom kajaken vara attraktiv även för de inbitna gamla rävarna så är det också ett +.
Men då var vi där igen med prislappen de flesta tänker sällan 30-40år frammåt utan snarare lite närmare näsans längd. Visst skulle det vara kul att ersätta alla klubbkajaker var femte år men sådan arbetsglädje har vi inte och den ekonomin saknar nog de flesta klubbar. Vi har kunnat erbjuda service i över 80år och det skulle vara kul att kunna fortsätta 80år till med den verksamheten. Så har ni några sopor på klubbarna som ligger och ser illa ut så kan vi nog få liv i dom igen men ibjuder dom till lust och glädje och kan du fästa en paddelflotör?
Mvh Kåre
[Ändrat av K-Anka 2006-11-09 kl 06:43]
Som sagts så är vi enade i att rodret bör bytas mot ett nytt i syrafastrostfritt med genomgående axel, så att styrlinorna/svängel hamnar på utsidan av kajaken och därmed blir robustare mera lätt lagat och dessutom bildar en grabblina så det finns något att ta tag i om kajaken är på drift. Tyvärr blir det lite extra kosing och vikt men livslängden och undrerhållet minskar. Den nya LDH-styrningen kan justeras av en babian steglöst utan instrukion och glasfiber sittsen ger komfort och ruttnar inte men även dessa arrangemang bidrar med vikt och kostnader.
Flyttankarna gör skrovet styvare i förhållande till materialtjocklek. Skall vi klämma dit skott och lucker behövs det förstärkningar kring lucköppningar, skott och däck vilket också bidrar med några gram.
Jag tror att skall man lyckas få till en vättig prova på kajak, instegs, ungdoms,nybörjar,dagstur i vissa fall hyrkajak så bör den vara robust, ha ett bra fungerande säkerhetssystem (ett blåbär rollar ju inte i första taget) och framför allt komfort för att inbjuda till mersmak. Man vill ju att nybörjarna får en lustupplevelse och det får de ju inte om de skall börja paddla i en soptunna. Kan dessutom kajaken vara attraktiv även för de inbitna gamla rävarna så är det också ett +.
Men då var vi där igen med prislappen de flesta tänker sällan 30-40år frammåt utan snarare lite närmare näsans längd. Visst skulle det vara kul att ersätta alla klubbkajaker var femte år men sådan arbetsglädje har vi inte och den ekonomin saknar nog de flesta klubbar. Vi har kunnat erbjuda service i över 80år och det skulle vara kul att kunna fortsätta 80år till med den verksamheten. Så har ni några sopor på klubbarna som ligger och ser illa ut så kan vi nog få liv i dom igen men ibjuder dom till lust och glädje och kan du fästa en paddelflotör?
Mvh Kåre
[Ändrat av K-Anka 2006-11-09 kl 06:43]