VKV Kåre i nytt utförande?

Vi är väl medvetna om dessa skador eftersom vi har i omgångar tagit i mot ett antal klubbkajaker för reparation. Många av dessa har hängt med i trettio år och varit utsatta för ganska hårt slitage och överlevt de flesta bilmärken, vitvaror och plasthinkar.

Som sagts så är vi enade i att rodret bör bytas mot ett nytt i syrafastrostfritt med genomgående axel, så att styrlinorna/svängel hamnar på utsidan av kajaken och därmed blir robustare mera lätt lagat och dessutom bildar en grabblina så det finns något att ta tag i om kajaken är på drift. Tyvärr blir det lite extra kosing och vikt men livslängden och undrerhållet minskar. Den nya LDH-styrningen kan justeras av en babian steglöst utan instrukion och glasfiber sittsen ger komfort och ruttnar inte men även dessa arrangemang bidrar med vikt och kostnader.

Flyttankarna gör skrovet styvare i förhållande till materialtjocklek. Skall vi klämma dit skott och lucker behövs det förstärkningar kring lucköppningar, skott och däck vilket också bidrar med några gram.

Jag tror att skall man lyckas få till en vättig prova på kajak, instegs, ungdoms,nybörjar,dagstur i vissa fall hyrkajak så bör den vara robust, ha ett bra fungerande säkerhetssystem (ett blåbär rollar ju inte i första taget) och framför allt komfort för att inbjuda till mersmak. Man vill ju att nybörjarna får en lustupplevelse och det får de ju inte om de skall börja paddla i en soptunna. Kan dessutom kajaken vara attraktiv även för de inbitna gamla rävarna så är det också ett +.

Men då var vi där igen med prislappen de flesta tänker sällan 30-40år frammåt utan snarare lite närmare näsans längd. Visst skulle det vara kul att ersätta alla klubbkajaker var femte år men sådan arbetsglädje har vi inte och den ekonomin saknar nog de flesta klubbar. Vi har kunnat erbjuda service i över 80år och det skulle vara kul att kunna fortsätta 80år till med den verksamheten. Så har ni några sopor på klubbarna som ligger och ser illa ut så kan vi nog få liv i dom igen men ibjuder dom till lust och glädje och kan du fästa en paddelflotör?

Mvh Kåre
[Ändrat av K-Anka 2006-11-09 kl 06:43]
 
Hej,

Jag har haft glädjen att starta min "lite snabbare paddling" i en grön Kåre. Här kommer två tankar till dig/er:

- Jag vill minnas att den, vid lite högre hastighet, drog upp "stora" förliga vågor. Det blev till och med små "tuber" (tänk vågsurfing) från fören när man tryckte på. Och då är jag varken toksnabbb eller tokstark. Frågan är om man kan behålla skrovet stabilt och gynnsamt för "nybörjare" (och för vintermotion på kallt vatten för motionärer med "sämre" balans) men få skrovet att dra lite mindre sjö?? (Jag valde bort Kåren såsmåningom till följd av detta, och vissa blåsiga dagar då jag velat jag mer trygghet då blev det ingen paddling...)

- Klubben jag paddlade Kåre med då har numera köpt ingångskajaker från Danmark (http://wwww.kajakcentrum.dk) - Coastline eller Coastrunner... Jag menar därmed inte att ni skall släppa Kårelinjerna och Kårelösningarna. Men att ni möjligen kan jämföra lite med dem för inspiration. För det är ju hursomhelst så att en del av era kunder jämför... (Om de sedan jämför "fel" eller utanför ert scope är ju en annan sak.)

Vänligen,
Patric
 
Hej Kåre

Kåre är en kajak med anor och tradition och som fyller sin nisch mycket väl. Jag skulle vara försiktig med att ändra för mycket – det är lätt att skölja ut barnet med badvattnet, att tappa de givna kunderna i jakt på nya.

Flyttankarna är tämligen unika för Kåre och VKV och mycket bra idé för den typen av kajak, av de skäl som bl a Erik pekar på. Skott och luckor fungerar bra på långfärdskajaker men kan kännas som lite overkill på en Kåre – med högre vikt, högre pris och förlorad enkelhet som följd. Enklare att låta en eller två täta packpåsar vara standardutrustning. Att försöka slå sig in på den rena långfärdsmarknaden med en extrautrustad Kåre är nog knappt mödan värt – den nischen är rätt välfylld redan, inte minst av Anita och Lisa.

För styrning är pinnen utmärkt, men behöver uppdateras till ett bättre system där man kan flytta fotstödet utan att behöva justera linor. Dessa eviga linjusteringar har gjort att många klubbar helst undviker VKV-kajaker på introduktionskurser - det tar för mycket tid.

En idé kanske kan vara att kombinera pinnen och svängeln till ett T, där man kan välja mellan att peta på pinnen i sidled eller med tårna trycka på den tvärgående delen. Men som sagt, viktigast är att justeringen blir mycket enklare.
 
Jag är inte speciellt förtjust i släproder och utanpåliggande styrlinor. Rodret tar alltid lite stryk när man bär kanoten och aktern åker i backen. Utanpåliggande roderlinor som fungerar som grabblinor brukar då också fungera som bärlinor då brukar de flesta genomföringar ge med sig med tiden om inte redan första gången.
Dessutom slits nylonlinor på flitigt använda klubbkajaker ner på en säsong, även på VKV kanoter.

Med mjuk tvinnad stålvire kan ni få samma effekt som t.ex. Nelo har på sina styrsystem, dvs lyft på låspinnarna och skjut fotstödet dit du vill. Fotstöd och styrpinne hänger ihop. Ett uppdaterat roder med mer centrerad upphägning skulle ge mindre tryck på styrpinnen.

Jag tycker att det är synd ifall ni gör om Kåre till en havskajak.

Visst kan man slå av ett underliggande roder, men oftast hinner man slå i paddeln i botten innan rodret går på.

På BKKs klubbkanoter är det oftast släprodersystem som behöver underhåll. Underliggande rodersystem behöver knappast något underhåll. I snitt ersätter vi ett underliggande roder per säsong. Sitsinfästningar och sprickor i laminat är betydligt större problem.
 
Både och ändå ?

K-Anka; sa:
Kanske två varianter i två prisklasser är lösningen.

Det stora bekymmret är just att vi har så många modeller och utföranden så vi kan inte jobba rationellt. Dvs bygger vi något och lägger på hyllan så kommer kunderna och önskar en annan variant och gärna dagen innan semestern.

M h t den blandade efterfrågan vi redan ser här i tråden så borde väl ändå "två varianter" iaf vara den bästa lösningen. Men kanske den ena modellen enbart ska finnas som "beställningsvara" m h t produktionsbiten.

Vi har själva Seagull (2) o en Lisa och skaffade, när barnen vuxit ur Yoo-a-Kim och kunde paddla själva, några (väl begagnade ex-klubb på auktion) Kåre.

Men barnen tyckte det var orättvist att vi vuxna enkelt kunde packa i 'egen lucka', sätta paddel/utriggare o flottör i självräddningshålen och fiska,bada , leka etc...(löstes iofs på barns sätt ändå genom att de badade från sina Kåre 'i alla fall').

Och det var (mycket) tungt för dem att tömma kajaken själva när den blev vattenfylld, och barn vill - och ska - få testa att välta, ta sig upp, och allt möjligt, man lär sig mycket på det!

De hade våra ärrade Kåre även som 'surfkajaker' i Spanien ett tag, kanske lite väl långt från konstruktörens originaltankar :)

Tänker man bara på 'klubb och hyrsammanhang', där Kåre verkligen haft en given plats där jag paddlat,
så blir specen med självräddning, packluckor etc..
dock för mycket lösa prylar etc att hålla reda på (kommer bort, går sönder). Och definitivt för mycket att släpa med sig pontoner o annat på kvällsturer en bit bortom kanothuset bara.
Blir inte valuta för pengarna då.

Men vore väldigt synd att inte kunna få självräddningshålen, utriggare, pontoner, etc , som väl är ett av VKV:s 'signum', när Kåre nu ska'moderniseras', 101:an har väl fått detta redan ?
Och har man VKV med självräddningssystem förut så blir det ju perfekt komplement.

Så, om möjligt, helst både en 'strippad' enkel modell, och en 'expedition'(lovar att beställa i god tid innan semestern.....).

Kan som kuriosa tillägga att vi mest använde våra gamla Kåre för att paddla i Victoriasjön, och lämnade kvar dem på Entebbe Sailing Club i Uganda (hoppas de är kvar....). Ett mer lokalt problem
utan skott där var att ormar gärna kröp allra
längst in i kajaken hemma på tomten, man fick 'skaka ut den' innan paddling.

Per Dans
 
Kul att se det konkreta resultatet, efter en sån här tråd!

Det blev en rätt ambitiös nivå uppfattar jag.
 
Läcker!

När kan jag få Kåres nya roder på en Lisa eller Måsen Kåre?

Kanske så köper vi en Kåre till våra barn.

Thure
 
Vi kan bygga i div utföranden på beställning bara du/ni har lite tålamod med leveranstiden. Ring 049021950 på förmiddagen så skall vi göra vårt bästa för att fixa enligt önskemål.

Mvh Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
abjor Begagnad Kåre VKV Paddling allmänt 1
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg