Tar det lite lugnt på sitsfronten nu. Har svårt att tänka mig att det är lätt att hitta en så låg sits att jag fixar att paddla kajaken. Har sänkt originalsitsen 3 cm. Det innebär att den inte bygger mer på höjden än ett tjockare sittunderlag. I praktiken t.o.m lägre, då jag nu faktiskt har direktkontakt med skrovet till viss del. Lägre går inte att gå utan att det blir obekvämt. Och vilken skillnad det blir på kajaken! Nu är den precis bara det lilla steget vassare än en turbåt eller Njorden som gör att jag kan paddla den! Med originasits fick jag stötta lite då och då, klarade inte att sitta och vila utan någon form av stöd och hade jätteproblem att styra! Enda riktiga plurret jag gjort hittils.... Försökte både styra och paddla samtidigt i VKV102. Nu är det mycket roligare att paddla! Nu kan jag börja jobba på teknik, styrka och kondis. Jaga tid istället för att bara hålla sig flytande. Finns hopp! Nästan så man börjar drömma om att ta med den på något enkelt motionslopp nästa sommar om vädret ser ut att bli OK. Å blir det ekonomi för det kanske man kan satsa på en surfski och då inte behöva gå på det allra stabilaste. Eller en smal, modern räser. Utan att överdriva så klart. Nä, låg sits gör verkligen underverk för balansen!
Men jag ska se över det där med fotstöd. Där finns det nog lite att finslipa på. Och som ni redan vet är jag inte överens med paddeln när det börjar gå lite snabbare, över 11 kmh tycker jag att den tappar greppet. Under det, speciellt mellan 9-10kmh, sitter den "som berget" i vattnet.
Jag har väl inte så mycket kondis och styrka heller. Snittade 10,3 kmh på 2x1400 meter igår. Det har jag gjort på 3000 meter med Njorden, De första 1000 metrarna klarar jag på ca 5,25min, runt 11kmh i snitt, med 102:an men det klarar jag inte med njorden.På 1000 meter finns det tid att vinna redan i starten. Som ni hört förr så biter inte paddeln så bra de första sekundrarna.
Slutsats: kul att ha något att mixtra med, åtminstone efter att mixtrat ner sitsen så balansen räcker till. Väcker också hopp inför framtida kajakval.
Men jag ska se över det där med fotstöd. Där finns det nog lite att finslipa på. Och som ni redan vet är jag inte överens med paddeln när det börjar gå lite snabbare, över 11 kmh tycker jag att den tappar greppet. Under det, speciellt mellan 9-10kmh, sitter den "som berget" i vattnet.
Jag har väl inte så mycket kondis och styrka heller. Snittade 10,3 kmh på 2x1400 meter igår. Det har jag gjort på 3000 meter med Njorden, De första 1000 metrarna klarar jag på ca 5,25min, runt 11kmh i snitt, med 102:an men det klarar jag inte med njorden.På 1000 meter finns det tid att vinna redan i starten. Som ni hört förr så biter inte paddeln så bra de första sekundrarna.
Slutsats: kul att ha något att mixtra med, åtminstone efter att mixtrat ner sitsen så balansen räcker till. Väcker också hopp inför framtida kajakval.