• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vitsord i betyg på engelska??

Det viktigaste när man läser svenska tjänstgöringsbetyg är antagligen att hela tiden ha i bakhuvudet att risken är stor att utfärdaren kan ha skrivit ett sämre betyg än avsett. Att påstå att någon har utfört arbetsuppgifterna på ett tillfredsställande sätt är ett kraftfullt underbetyg.

Man kan dock vara säker på att det finns en hel del chefer som tycker att de gett ett väldigt bra betyg med den formuleringen.

Samtidigt så framgår ju av länken ovan att den mycket vanliga formuleringen "våra bästa rekommendationer" kan betyda ett relativt dåligt betyg ELLER ett betyg som är det näst bästa. En person som har en chef som tillämpar den 5-gradiga skalan men inte vill vara alltför hård kan alltså skriva så om nån som han tycker är klart sämre än de flesta, medan en annan kan tänka sig att skriva samma sak om den anställde som kanske är den bästa han stött på under sin tid som chef...

I de flesta fall är det nog ärligt mot den sökande att ringa den som skrivit betyget för att ta referens. (Är den sökande inte arbetslös är det dock rimligt att meddela den sökande detta innan ringer...)
 
Så mörk är vitsorden i midvintertid.

Tack, både Håkan och Anders, för era tips och tolkningar.
Ja, det är ju det som är problemet här som där, nämligen att folk inte är ense om vad som gäller och menas verkligen.
Den lite äldre generationen, typ 60+, tycker nog att formuleringen "mycket bra" är tillräkligt för att få sagt att någon helt enkelt är mycket bra; i deras ögon behövs ingen "alltid och undantagslöst maximalt superbra".

De svenskar som jag nämnde ovan var faktiskt också i den åldern.
Kanske är det en generationsfråga.

[Hmm, klockan är halv fyra. Var det här (går)dagens sista eller dagens första inlägg?]

God kvällnattvargtimmesgryningsmorgon!
/Georg, som kämpar för världsfred, förståeliga vitsord och klarare hälsningsfraser...
 
Jag tycker det är en avsevärd skillnad på normala vitsordsormuleringar och dessa gömda koder.

Jag har sett exempel på uttryck som att hänvisar till att betyget är 'okodat'. Personligen tycker jag inte att gömda koder hör hemma i betyg.

Hursomhelst är säkerligen ett betyg utskrivet av en personalavdelning på ett storföretag annorlunda än vad småföretagaren själv knåpat ihop.

Att kunna formulera sig väl på ett främmande språk är få förunnat (hatten av för Sachsaren). Särskilt när man ska vara officiell. Ett sätt att undvika detta är att klart och tydligt skriva personligt. Den som läser är förhoppningsvis tolerant mot den som gjort ett försök. Om jag förlorar en av mina bättre medarbetare och vill ge honom ett bra betyg är han kanske också värd en översättning.

Å andra sidan, lever man i sverige skrivs betygen på svenska och det är arbetstagarens uppgift att sköta översättningen.
 
Vet ej om mina erfarenheter är unika eller standard, men faktum är att i samtliga fall där jag bett om tjänstgöringsintyg, bâde i Sverige och i Spanien, samt alltid efter att själv ha sagt upp mig, har svaret varit: "Skriv ett själv sâ skriver jag under!" vilket ocksa skett. Har därför ingen större tilltro till denna typ av intyg, och dess eventuellt gömda koder förefaller naturligtvis i detta fall helt ointressanta

Mvh, Mats
 
fy fan!!

hela det här systemet är ju för fan sjukt, att folk e sånna kärringar att dom inte vågar skriva vad dom tycker, va fan kan dom inte va ärliga för, näää då ska det skrivas koder och hemliga medelanden.. jag har själv suttit i en situation där jag utbildat vuxna för arbetslivets räkning, till dom har jag alltid sagt att fråga hur mig om jag kommer att vara en bra eller dålig referens.. då kan dom själv välja!! hela jävla samhället bygger på fusk, oärlighet och kärringfasoner.. usch!!!
 
(oops, Patrics inlägg hann in innan mitt "svar" till bl a Malindo blev klart...)


Det är väl det som är problemet. Det finns ingen officiell norm för detta.

Bara för att det finns de som tycker att detta är trams, eller inte ens känner till det, så innebär ju inte detta att viktiga framtida arbetsgivare har den inställningen.
Om jag skriver ett betyg åt en anställd, så försöker jag naturligtvis ta hänsyn till nåt slags "worst case", där betygsinnehavaren inte ska behöva förlita sig på att framtida arbetsgivare har en viss inställning eller erfarenhet av tjänstgöringsbetyg.

Det är också så att 8 av 10 betyg som jag läst, innehåller välkända formuleringar. Dock kan jag ju inte förutsätta att utfärdaren har samma norm som jag...

Får man in t ex ett 30-tal eller 50-tal ansökningar där formell kompetens och arbetslivserfarenhet är tillräckliga är det närmast omöjligt att inte ta hänsyn till betygen när man gör urvalet av vilka som ska intervjuas resp kollas beträffande referenser.

Jag håller alltså glatt med om att systemet är osäkert och på gränsen till trams, men det betyder inte att jag kan strunta i det tyvärr...
 
Mitt inlägg var inte avsett att ifràgasátta Betygens berättigande vid arbetssökning.. bara en reflektion ang. mina erfarenheter.. Naturligtvis kan de vara bra för att ge ytterligare en pusselbit när man söker besätta en tjánst.

Mvh, Mats
 
Japp, och vi är säkert överens om att systemet är ett lika nödvändigt som bristfälligt system som f ö inte kan påstås fullgöra uppgiften tillfredsställande...
 
Re: fy fan!!

-Patric-; sa:
hela det här systemet är ju för fan sjukt, att folk e sånna kärringar att dom inte vågar skriva vad dom tycker, va fan kan dom inte va ärliga för, näää då ska det skrivas koder och hemliga medelanden.. jag har själv suttit i en situation där jag utbildat vuxna för arbetslivets räkning, till dom har jag alltid sagt att fråga hur mig om jag kommer att vara en bra eller dålig referens.. då kan dom själv välja!! hela jävla samhället bygger på fusk, oärlighet och kärringfasoner.. usch!!!

Jo, egentligen rätt. Man ska våga stå för vad man säger. Däremot är det ju personens kvaliteter som ska värderas inte min inställning. Dessutom kanske personen var väl kompetent men på fel plats. När man ska välja ut någon vill man ju veta vad denne är duktig på. Om någon genom omorganisation hammnat på fel plats och inte gillar/klarar sina nya uppgifter betyder det ju inte att personen är dålig. Skriv positiva referenser !!!