Vitlök som myggmedel

Hej!

Jag har läst att vitlök bevilsligen fungerar bra mot fästingar om man äter det. Fungerar det lika bra mot myggor och knott? Alla är ju blodsugare men tycker de alla illa om vitlöksdoften.

Den som vet något om vitlök som mygg/knottmedel får gärna svara.

Tar gärna emot andra bra knep mot flygande blodsugare.

MVH
Anders Henriksson
 
har hört en massa rykten från mina släktingar i norr, t.ex. att "vampyrerna" inte gillar vitlök, dock tror jag att det funkar bättre att ta en klyfta o smörja in sig ;)
jag har även hört att de mindre mesiga invånarna i norr endast kör nivea.

dock så tycker jag mygga är effektivast, men bäckoljan är inte dålig den heller, dessutom doftar den så mycket mer underbart (jag är iof rätt ensam om att älska tjärdoft).
till sist kan jag säga att är där enorma mängder knott o mygg så kör jag mygga, är där bara lite mygg kör jag ingenting o är där knott så kör jag lite mygga eller bäckolja
 
bästa myggmedlet

Myggnät över hatt, man ser ut som en vilsen biodlare i fjällen, men odjuren kan surra bäst det vill. Nej tack till kladdiga smörjor..
 
Låt stackarna äta...

Ungefär de 1000 första betten gör ont, har prövat denna regel uppe i norraste finland. Och om det känns, så försvinner allt när du dricker kosken i bastun och piskar dig härligt med björkris i den vedeldade bastun.

Vitlök håller väl kanske övriga människor på avstånd i alla fall, så man slipper sjukdomar.
 
mygg gör mig inte ett dugg, de får äta bäst de vill, men knotten i det nordligaste norrland äter upp en o lämnar sårskorpor på 1mm²...då man får 100bett/sekund medför det att man dör efter 3-4minuter...o det vill väl ingen?därför är det ok att ha myggmedel mot knott, som är elaka, men mot mygg, som är neutrala, ska man vara neutral...om där inte är 10000² myggor stora som 747or som är ute efter att suga ut hjärnan på dig...då får man använda bäckolja
 
Vitlök förhoppningsvis..

Jag hoppas att vitlök fungerar.

Enligt en del personer som varit i Sydamerika, har man där använt vitlök mot mygg och det har fungerat bra (de både åt och smorde in sig med vitlök).

Det gäller bara att kolla upp om resesällskapet är lika inne på vitlök... :)
 
tror helt ärligt att mina polare hade betalt mig för att bada i vitlök i 1 timme än att använda lite bäckolja i 5minuter ;-)
 
Nja ,en del tål myggbett bättre en del mindre...
En del störs mer och andra mindre...
Jag är nog mittemellan och har funnit att en blanding !!!Djungelolja och mycket riktigt ljuvdoftande Beckolja,blandar själv,passar nog mina mygg sämst och mig bäst...
/Matserik
 
Växter...

Hittade det här:
( http://www3.utsidan.se/outside/1996/0621.html )

"Manga av vara vanliga vaexter innehaller substanser som verkar reppelerande pa mygg. Som exempel kan naemnas Roelleka, Rosmarin, Skvattram, Krusmynta, Kamomill, Anis, Maloert och manga fler. Men tro inte att vaextextrakt aer ofarliga. Vissa substanser aer fettloesliga och det saknas ofta dokumentation om eventuella biverkningar. Hoeg fettloesligheten har dessutom den nackdelen att aemnet foersvinner fran huden in i kroppen istaellet foer att avdunsta ut i omgivningen daer myggorna finns."

Jag rekommenderar en mix av rosmarin, anis och lite krusmynta. Toppa med vitlök, och gnid in det hela över kroppen.
Därefter är det iof troligt att någon i sällskapet blir sugen... men förhoppningsvis slipper man mygg o knott.
 
Antihistamin

Hej
Jag tycker min allergimedicin verkar skrämma myggorna på flykten.Kanske vore nåt att lansera som myggmedel.
Kul att det någongång är positivt att vara allergiker och tvingas knapra medicin.
 
Re: Antihistamin

ksdkuh; sa:
Hej
Jag tycker min allergimedicin verkar skrämma myggorna på flykten.Kanske vore nåt att lansera som myggmedel.
Kul att det någongång är positivt att vara allergiker och tvingas knapra medicin.

Vet inte om den direkt skrämmer iväg myggen, men du märker sannolikt mindre av sticken pga av medicinen..
Vad gäller knott och mygg i övrigt så kan jag meddela att det fanns otroliga mängder i fjälltrakterna 10-15 mil norr om Kiruna. Där hade man inte velat bli lämnad med endast en vitlök som skydd. Jag hittade dock ett suveränt amerikanskt myggmedel med en hög halt av DEET (80%) och som troligen inte är godkänt i Sverige i en fiskeaffär. Med det kunde man hålla flygfäna på visst avstånd och det fungerade klart bättre än nordic summer, mygga och djungelolja som mina kompisar var utrustade med. Värst är dock när man ska uträtta vissa naturbehov.. inte skoj med knott- och myggangrepp mot skrotum.. ajaj :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.