Vitaminsnack...

Hej.

Jag undrar om det finns några som kan ge lite allmän info om vitaminerna och dess funktion. Mängd/dag etc.

Kan jag äta för mycket vitaminer och mineraler, och vad händer då?

Äter sk multivitaminer idag, en per dag. Vad händer om jag tar två en dag som jag vet att jag kommer att kämpa lite extra mycket på? Tål kroppen det? Eller kissar man ut det överflödiga?

PS. Jag känner mig ganska kvalm efter att ha tagit en multivitaminpiller är det normalt ?

Dan Hansen

Vitaminer

Ett fåtal vitaminer kan man teoretiskt få för mycket av. Det är speciellt fettlösliga vitaminer som A- och D vitamin. Sedan är det naturligtvis inte bra för magen att tex äta flera gram sur C-vitamin/dag. Den vitaminhalt som finns i multivitamin tabletter är INTE så hög att man få problem ens om man äter MÅNGA. Mår man dåligt efter att ha ätit multivitamintabeller så har det INGET med innehållet i tabletterna att göra (om man inte är allergisk mot det utfyllnadsmedel som tabletten innehåller). De allra flesta bör klara sig alldeles utmärk med att äta en varierad kost utan vitamintillskott.

Halloj!

Själv är jag lite emot det där med att trycka i sig vitaminer via tabletter, förutom när jag är ute på någon längre tur då jag kan få brist av ex c-vitamin. Men......

En del tror att vitaminer kan ersätta mat eller göra att man slipper äta så mycket mat. Vitaminer är varken kalorier, proteiner, mineraler, fett eller vatten, men de är nödvändiga för ett korrekt upptag och utnyttjande av dessa ämnen.

Att få i sig alla vitaminer är dock viktigt!!! Brist på enbart en enda vitamin kan få kroppen ur balans. Alla vitaminerna utgör viktiga komponenter i kroppens enzym-system. Därför är det avgörande att vi äter så varierat som möjligt.

Det bästa tycker jag är om man får vitaminerna genom maten, eftersom man har sett att kroppen har lättare för att ta upp vitaminer från mat än från tabletter. Så äter man ett brett och varierat utbud av många olika livsmedel så bör det räcka gott och väl.

Men ibland kan det ju vara bra med ett extra tillskott, om du är ute och reser, vandrar i fjällen...För mycket av vissa vitaminer kan dock ha en skadlig verkan. Detta gäller speciellt de fettlösliga vitaminerna: A, D, E och K. Skälet till att fettlösliga vitaminer kan intagas i för stora mängder är att kroppen inte själv kan göra sig av med överskottet genom urinen, så som den kan göra med de vattenlösliga vitaminerna.

Vitamintabletter bör helst tas efter en måltid. Helst skall de tas i flera små portioner under dagen. Är detta inte praktiskt möjligt så bör de intagas efter huvudmåltiden. De skall aldrig tas på tom mage för då försvinner de snabbt ur kroppen med urinen igen. Detta gäller särskilt de vattenlösliga B- och C-vitaminerna, medan de fettlösliga A-, D-, E-, och K-vitaminerna kan stanna kvar i kroppen i upp till ett dygn.

Vitaminer och mineraler blandas ofta ihop, som om de var likvärdiga. Men det är två helt olika saker. Mineraler är ämnen som hjälper vitaminerna att fungera.

Mineraler kan delas upp i makroelement och mikroelement (brukar även kallas spårämnen) efter kroppens behov av ämnet. Till makroelement är helt enkelt sådana som människokroppen har ett större behov av, jämfört med de mineralämnen som räknas till mikroelementen.

Macro:
Kalcium
Fosfat
Svavel
Natrium
Kalium
Klor
Magnesium

Mikro:
Järn
Zink
Koppar
Mangan
Selen
Jod
Molybden
Kobolt

(Finns fler)

De olika vitaminerna och från vilken mat du får dem för beskrivs bra här: http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/

Ha de ha de

Malin

bra info

Till Malin:

Malin du verkar ha bra kunskap om det här med mat, näringslära, träning osv. Läste även ditt inlägg på pulsbaseradträning. Mycket intressant.

Jobbar du inom området...eller har du tävlat mycket så att du har kunskapen därifrån? Har du gått någon bra utbildning som du kan rekomendera?

Var inne ock kikade på din fina hemsida, men hittade inget direkt om träning/näringslära. Vet du (eller ngn annan) om det finns bra utbildningar/kurser inom området. Och då menar jag ej högskoleutbildningar. Utan kanske mer en helgkurs.

Tack

Hej MLu!

Är def. inte något proffs på området. Tycker mest det är väldigt intressant. Jobbar väl delvis med det, men inte som heltidsarbete. Mer hobbyarbete..om man kan säga så.

Jag har gått en rad olika kurser/utbildningar/föredrag men det har varit under flera år...så jag minns knappt vilka ;) Baskunskapen har jag väl fått när jag tävlade inom gymnastiken. Mycket näringslära. Den senaste utbildningen jag gick var för Schwinn och då var det mest om pulsbaseradträning. Sedan hjälper det ju inte att ha en syster som har läst till dietist inriktat på just tävlingssporter.

Har ingen koll på var du bor, men Bosön (Lidingö) har
har en del kurser. Sedan brukar de flesta gym ibland hålla föredrag om näringslära osv.

Var nog ej så stor hjälp. Kanske ngn annan vet fler kurser.

Lycka till
Malin

[Ändrat av Mal 2001-10-23 kl 10:46]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg