Halloj!
Själv är jag lite emot det där med att trycka i sig vitaminer via tabletter, förutom när jag är ute på någon längre tur då jag kan få brist av ex c-vitamin. Men......
En del tror att vitaminer kan ersätta mat eller göra att man slipper äta så mycket mat. Vitaminer är varken kalorier, proteiner, mineraler, fett eller vatten, men de är nödvändiga för ett korrekt upptag och utnyttjande av dessa ämnen.
Att få i sig alla vitaminer är dock viktigt!!! Brist på enbart en enda vitamin kan få kroppen ur balans. Alla vitaminerna utgör viktiga komponenter i kroppens enzym-system. Därför är det avgörande att vi äter så varierat som möjligt.
Det bästa tycker jag är om man får vitaminerna genom maten, eftersom man har sett att kroppen har lättare för att ta upp vitaminer från mat än från tabletter. Så äter man ett brett och varierat utbud av många olika livsmedel så bör det räcka gott och väl.
Men ibland kan det ju vara bra med ett extra tillskott, om du är ute och reser, vandrar i fjällen...För mycket av vissa vitaminer kan dock ha en skadlig verkan. Detta gäller speciellt de fettlösliga vitaminerna: A, D, E och K. Skälet till att fettlösliga vitaminer kan intagas i för stora mängder är att kroppen inte själv kan göra sig av med överskottet genom urinen, så som den kan göra med de vattenlösliga vitaminerna.
Vitamintabletter bör helst tas efter en måltid. Helst skall de tas i flera små portioner under dagen. Är detta inte praktiskt möjligt så bör de intagas efter huvudmåltiden. De skall aldrig tas på tom mage för då försvinner de snabbt ur kroppen med urinen igen. Detta gäller särskilt de vattenlösliga B- och C-vitaminerna, medan de fettlösliga A-, D-, E-, och K-vitaminerna kan stanna kvar i kroppen i upp till ett dygn.
Vitaminer och mineraler blandas ofta ihop, som om de var likvärdiga. Men det är två helt olika saker. Mineraler är ämnen som hjälper vitaminerna att fungera.
Mineraler kan delas upp i makroelement och mikroelement (brukar även kallas spårämnen) efter kroppens behov av ämnet. Till makroelement är helt enkelt sådana som människokroppen har ett större behov av, jämfört med de mineralämnen som räknas till mikroelementen.
Macro:
Kalcium
Fosfat
Svavel
Natrium
Kalium
Klor
Magnesium
Mikro:
Järn
Zink
Koppar