Min info aer inte pinfaersk, men haer aer lite om hur det var foer ett drygt aar sedan.
Du kan faa Kirg. visum paa flygplatsen. Inga problem. Problemet aer om du ska ha ett som raecker laengre aen en maanad och med double entry. Jag var tvungen att vaenda ut-och-in paa mig sjaelv (laes: blaaljuga) foer att oevertyga dem om varfoer det var en absolut noedvaendighet att jag fick ett tremaanads double entry visum. Det loeste sig till slut, aeven om denna variant "inte finns officiellt".
Rent generellt angaaende visumansoekningar. Att tala aer silver, att tiga aer guld. Ge bara ut minsta taenkbara maengd info. Om du ska till Kina tex. ange att du ska besoeka Beijing och Shanghai som turist. INTE att du ska till en massa platser paa udda staellen av landet eller att du ska klaettra, dyka eller goera naagot som indikerar att du inte tillhoer den graa turistmassan. Undvik krav paa guider och allt annat tjafs genom att aldrig beraetta mer aen absolut noedvaendigt. Bottom line: aerlighet varar INTE laengst daa man har med vissa laenders ambassader att goera
Det gaar inte att faa visum paa graensen till Kirg. Undantaget aer ett endagarsvisum om du anlaeander via Tajikistan och daa maaste du laemna passet vid graensposteringen. Jag vet inte om detta ens aer en variant som aer sanktionerad av regimen. Graensvakterna goer sig i alla fall en hacka.
Jag skulle definitivt undvika att anvaenda Kirg som ett transitland foer stunden. Det finns en ganska stor potential foer att oroligheterna kan eskalera och Kina kommer daa inte vara sena med att staenga graenserna foer third part travelers. Utoever detta faktum kan det givetvis bli riktigt oroligt i landet i oevrigt.
I alla fall tidigare var Georgien extremt problemfritt vad det gaellde visum. En ren kostnadsfraaga. Stickern satt i passet innan jag hunnit rota fram de 30 eller 50 dollarna (minns inte exakt hur mycket det var).
Taenk ocksaa paa att det oftast aer mycket svaarare att faa visum till laender "laangt bort". Foer att ta Iran som exempel fick jag av Iranska ambassaden veta att jag var tvungen att signa upp foer naagon form av tour under ett visst antal dagar. I Tblisi i Georgien fanns inga saana krav oe.h.t. Om jag skulle dra landvaegen genom Asien skulle jag inte soeka naagot visum i Sverige utan ta dem under vaeg. Visserligen innebaer detta viss vaentetid i storstaeder, men hellre det aen att staanga sig blodit mot idiotiska regler vissa laenders ambassader saetter upp i Europa foer att tjaena pengar.
LOR och LOI aer ytterligare saett att tjaena pengar och goera det svaart foer resenaerer. Ibland dubbelt. Fraaga britter som faar slaenga upp 50-80 GBP foer ett LOR fraan sin egen ambassad. Jag som trodde att ambassaderna fanns daer foer att hjaelpa sina medborgare, inte foer att raana dem. Svenska ambassaden vaegrar ibland att skriva ut LOR eller LOI p.g.a. fenomenets absurditet. Foer att faa ett pass kraevs en del av en medborgare och rigoroes kontroll genomfoers foere utfaerdandet. Ett LOR kan jag foerfalska paa tvaa minuter. Aen mer absurt aer att en del laender utfaerdar "icke-LOR" som foerklarar att de inte taenker goera det foer att ett pass aer ett pass och ska gaella utan LOR. I slutaenden har det dock samma effekt some ett LOR. Komplett idioti