Visum-ansökan

Nej-nej-nej.

Inte i detta fallet, då ska ordet stå på 2 rader.

Jag mår dåligt när ser ord som är särskrivna å de grövsta, bindestreck eller ej.

Kanel bullar
Sol stol
Binde streck
Cykel hjälm

Jag får sluta innan jag lägger en pizza på golv-mattan.

Stifflern

Om jag hade kunnat redigera så hade jag gjort det. Även om det inte är nog med en simpel ursäkt för mitt illa behandlande utav det svenska språket så vill jag ändå be om ursäkt.

Naturligtvis så skall trådtiteln lyda "Visumansökan" och inget annat.

OT-varning

Om jag hade kunnat redigera så hade jag gjort det. Även om det inte är nog med en simpel ursäkt för mitt illa behandlande utav det svenska språket så vill jag ändå be om ursäkt.

Naturligtvis så skall trådtiteln lyda "Visumansökan" och inget annat.

Nejnej! Ge Dig inte nu utan hävda Din rätt till bindestrecket!!!
http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100409sv.htm
"Dessutom kan ett bindestreck mellan en sammansättnings olika delar i vissa fall förhindra missförstånd" för det var väl det Du menade ;)

Den bästa särskrivningsmissen är ju den gamla klassiska kontaktannonsen som tappade sin effekt: "Brun hårig sjuk sköterska söker..."

Motivet för två pass bland affärsresenärer är att man reser på det ena passet medan det andra är inskickat för visumansökan för nästa resa under tiden.

Ett annat motiv är om man reser i Israel och i muslimländer. Varje israelisk stämpel i passet är ett problem när man vill åka till muslimska länder. Ett separat pass för resor till Israel är att rekomendera om man reser mycket i Mellanösterns olika länder.

Suck!

Nejnej! Ge Dig inte nu utan hävda Din rätt till bindestrecket!!!
http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100409sv.htm
"Dessutom kan ett bindestreck mellan en sammansättnings olika delar i vissa fall förhindra missförstånd" för det var väl det Du menade ;)

Den bästa särskrivningsmissen är ju den gamla klassiska kontaktannonsen som tappade sin effekt: "Brun hårig sjuk sköterska söker..."

Det som beskrivs under länken är helt korrekt men det innefattar t.ex. inte ordet visumansökan.

Tillbaks till skolbänken igen.

Stifflern

Senast ändrad:
USA och embargo-lädner

Ett annat motiv är om man reser i Israel och i muslimländer. Varje israelisk stämpel i passet är ett problem när man vill åka till muslimska länder. Ett separat pass för resor till Israel är att rekomendera om man reser mycket i Mellanösterns olika länder.

Även vid inresa till USA kan det finnas länder, t ex embargo-länder, som man bör undvika stämplar ifrån...

/Patrik

På tal om pass, är det nödvändigt att skaffa ett sånt "nytt" pass med fingeravtryck för att komma in i vissa länder, ex. Japan?

Ni som är lite mer beresta, är det möjligt att skaffa sig ett sådant pass isf utanför Sverige?

Senast ändrad:
Vet inte om det finns en bättre metod för att beräkna avstånd till andra länder, men jag använder Google Earth och den linjal-funktionen som finns där. Sen lägger jag på lite extra mil för att vägarna är ju lite krokigare än linjaler vill jag minnas :)

Sist anvande jag en varldsatlas i format A4, och la ut ett snore som jag matte mot skalan. Dubblade det, och det visade sig stamma i princip perfekt med den verkliga strackan. Om det alltid funkar ar en annan fraga. :)

På tal om pass, är det nödvändigt att skaffa ett sånt "nytt" pass med fingeravtryck för att komma in i vissa länder, ex. Japan?

Ni som är lite mer beresta, är det möjligt att skaffa sig ett sådant pass isf utanför Sverige?

forvanta dig aldrig ett nytt pass utanfor sverige, skulle jag vilja saga. I basta fall tar det nog nagon vecka eller tva.

Jag kan inte tanka mig att nagot land kraver fingeravtryck etc - sa lange passet ar giltigt enligt landets bestammelser (normalt sett 6 manader efter utresa) sa ska det inte vara nagot problem. Vissa europeiska lander har pass (aldre version; fasas ut, men fortf giltiga) som ser ut som dom ar gjorda i nagon kallare med laminat - och dom verkar klara sig pa dom passen.

Ansökte precis om ett Working Holiday visum till Australien, var väldigt smidigt att göra på nätet. Får se hur fort jag får det. Det börjar gälla vid inresan till Australien som måste göras 12 månader efter att jag fått visumansökan godkänd, sedan så är visumet giltigt i 12 månader :)

Så inom ett år är jag i Australien, känns bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg