Bra batterier = bättre förutsättningar
Jajamen, ju bättre batterier desto större chans att det fungerar bra.
När jag laddar ner kartor (tar typiskt en timme) kör jag med extern matning från mitt labaggregat. Bara att ställa in på 3 VDC, så kan jag köra i evighet.
Visserligen har uppladdningsbara batterier en lägre nominell spänning, men de har också lägre inre resistans. Det innebär att spänningen sjunker inte lika mycket vid belastning.
Jag har själv konstaterat att 3 VDC +-30% fungerar min Vista med, så Garmin är nog ganska konservativa i sin specifikation. Men de måste klart ha marginaler, så inte folk eldar upp deras grejor bara för att de kör i kanten på specifikationen.
En intressant sak att veta, är att mot slutet av batterilivslängden, i närheten av 2 VDC alltså, har strömförbrukningen ökat till nästan det dubbla jämfört med vid 3 VDC. Lasten ökar alltså på batterierna, ju sämre de blir. Detta accelererar naturligtvis tomkörningen av batterierna på slutet.
Det är väl inget fel med att vara byggnadsingenjör? Kan vara praktiskt, särskilt när man ska bygga något. Själv är jag datortekniker, specialiserad på realtidssystem och datorer för industriellt bruk. Jobbar som konstruktionschef för elsystemen i specialmaskiner för pappershantering runt höghastighetsskrivare, samt till diverse specialmaskiner. Där vimlar det klart av olika sorters styrsystem, som ska kommunicera med varandra.
Det kan också vara praktiskt, eftersom jag håller en del sånt här elektriskt kunnande vid liv!
Anders
Jajamen, ju bättre batterier desto större chans att det fungerar bra.
När jag laddar ner kartor (tar typiskt en timme) kör jag med extern matning från mitt labaggregat. Bara att ställa in på 3 VDC, så kan jag köra i evighet.
Visserligen har uppladdningsbara batterier en lägre nominell spänning, men de har också lägre inre resistans. Det innebär att spänningen sjunker inte lika mycket vid belastning.
Jag har själv konstaterat att 3 VDC +-30% fungerar min Vista med, så Garmin är nog ganska konservativa i sin specifikation. Men de måste klart ha marginaler, så inte folk eldar upp deras grejor bara för att de kör i kanten på specifikationen.
En intressant sak att veta, är att mot slutet av batterilivslängden, i närheten av 2 VDC alltså, har strömförbrukningen ökat till nästan det dubbla jämfört med vid 3 VDC. Lasten ökar alltså på batterierna, ju sämre de blir. Detta accelererar naturligtvis tomkörningen av batterierna på slutet.
Det är väl inget fel med att vara byggnadsingenjör? Kan vara praktiskt, särskilt när man ska bygga något. Själv är jag datortekniker, specialiserad på realtidssystem och datorer för industriellt bruk. Jobbar som konstruktionschef för elsystemen i specialmaskiner för pappershantering runt höghastighetsskrivare, samt till diverse specialmaskiner. Där vimlar det klart av olika sorters styrsystem, som ska kommunicera med varandra.
Det kan också vara praktiskt, eftersom jag håller en del sånt här elektriskt kunnande vid liv!
Anders