Vista sv.bruksanvisning

Svensk?

Jag tror inte det finns. Hur är din nivå? Förstår du ingenting, eller är det bara några detaljer?

Nu har jag haft min Vista ett tag, så nu tycker jag att jag har fått kläm på vad den kan, och inte kan.
Fråga om det är något!

Anders

Jag har en Garmin 12, så jag kan väl grunderna.Funderar dock på att köpa en Vista från GPS Warehouse. Tänkte det kunde kännas "tryggt" med en svensk bruksanvisning. Tror nog inte att Sportmanship hjälper mig i det här fallet, eller...

Göran

Förhandstitt

Eftersom det finns en bruksanvisning att tanka ner från Garmins sida, kan du ju läsa i den i förväg, så att du ser om du tycker den verkar vara besvärlig eller ej.

Enligt min mening är den ganska kortfattad, närmast avhuggen i en del avseenden, så det blir inte så mycket text.

Anders

Manual

Den svenska manualen klarar man sig nog bra utan om man är någorlunda införståd i gps (jag har inte haft någon innan)
Dessutom är alla skärmbilder m.m. hämtade från den engelska manualen.
Det är nog sant att sportmanship inte kommer att ställa upp med någon manual.

När jag skaffade min köpte jag ett paket med mapsource cd´n, jag har haft en del problem i överföringen till vistan, överföringen stannar, hänger sig. Finns ingen info om detta på garmin, men om man kör i "demo mode" så funkar det lite bättre.... hade stora problem att uppdatera "software" hängde sig gång efter gång, men till slut gled den in... känns lite instabilt, men det funkar..
Vistan har en inbyggd kompass som man kallibrerar..
Jag upplever att den är lite "osäker". För att man ska hålla kompassen i våg finns en varningstext som säger "håll nivå" om man vippar den för mycket upp eller ner. Spannet mellan dessa nivåer är ca. 15 grader i "nålsvängning", vilket är ganska mycket tycker jag...
Jag är på det hela taget nöjd med vistan, men den lilla gynnaren slukar batterier, så det blev till att skaffa uppladningsbara...

Det sista har ju inget med svensk manual att göra, men ville ändå dela lite erfarenheter..

Kolla kontakten!

Enligt min erfarenhet är det absolut viktigaste att kontakten på Vistan är ren och fin. Annars är det dödfött att försöka föra över någonting alls.
Däremot har jag inte märkt någon skillnad på driftsätt, när överföringen ska ske. Är bara kontakten OK, har det fungerat utan problem för mig. Nu gjorde jag en kabel så att jag har extern matning samtidigt som datorn är ansluten. Kör du på batterier kan det vara problemet. eTrex följer inte specifikationen på RS 232 physical layer, vilket gör matningsspänningen extra viktig.

Aptiten på batterier är monstruös. Jag byggde drivdon från 12 V i bilen, så fungerar den bra där. När jag är ute och går, springer etc. tröttnar jag innan batterierna gör det!

Kompassen tycker jag fungerar bra som grovriktning. Vistans lilla antenn är inte mycket att hurra för inne i skogen, men då kan man fortfarande hålla riktningen med kompassen, tills man kommer ut där det är lite bättre sikt.

Anders

Problem vid nedladdning av kartor mm

Har läst ett tips någonstans att man skall stänga av GPS-mottagningen (Valet: Använd med GPS av...) vid både firmwareuppdateringar och nedladdning av kartor. Detta sker ju oftast inomhus och då är det kanske lite dumt att GPS:en håller på att leta efter satelliter samtidigt

/Lod

Jag har nu laddat ned manualen från Garmin och det verkar inte som om det skulle bli några större problem. Det mesta verkar bekant från Garmin 12.

Göran

"eTrex följer inte specifikationen på RS 232 physical layer, vilket gör matningsspänningen extra viktig. "

Vad innbär detta?? Vad måste jag vara speciellt uppmärksam på?

Göran

Standarder - och att följa dem.

Enligt EIA RS 232 C ska spänningen på en ingång i ett sådant interface tolkas som en etta (mark), om den ligger mellan -3 och -15 VDC. Spänningar mellan +3 och +15 VDC ska tolkas som en nolla (space). För att säkerställa detta, ska utgångarna ligga på -5 till -15 VDC, resp. +5 till +15 VDC.
Området mellan -3 och + 3 VDC är förbjudet område, där spänningen kan tolkas som vad som helst.

Men en eTrex, som bara har 3 VDC matningsspänning, innehåller ingen elektronik (RS 232 C line drivers) för att förändra dessa nivåer. Varken uppåt eller neråt.
Därför signalerar den mellan 0 VDC och 3 VDC, något som brukar gå i alla fall, tack vare en generös tolkning av standarden i våra datorer.
Däremot fungerar det inte alls tillsammans med en del andra utrustningar, som gör likadant, dvs litar på att den andra änden ska skicka upp (eller ner) spänningen till någorlunda korrekta nivåer.

När man då vet, att det ligger så nära marginalen med friska batterier, är det lätt att inse, att kommunikationen blir problematisk när batterierna närmar sig 2 VDC. Strax under 2 VDC stänger en eTrex av sig själv.

Då är det definitivt dödfött att kommunicera!

Anders

Spännande :)

Okej...
Jag är bara byggnadsingenjör :)
Det du menar är att man ska ha friska batterier i mojjängen? Gäller detta bara vid dataöverföring eller även vid den vanliga driften?
Hur funkar det då med uppladningsbara batterier som har en spänning på 1,2V (mot vanliga som ligger på 1,5V)...
Jag har provat köra på uppladningsbara batterier nu och det har funkat bra. Kan tycka att den är lite seg att hitta sateliter, men det kan väl inte bero på det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg