Vistan är en av de mindre mottagarna på marknaden och det finns därför bara utrymme för en förtvivlat liten antenn innanför skalet som skall ta emot signaler från satelliter som befinner sig en hygglig sträcka upp i luften. Då tycker jag inte att det är så konstigt att den åtminstone behöver i stort sett fri sikt upp mot himlen.mtpatrol; sa:Jag har haft en Vista (ej C) några veckor nu och den förlorar mottagningen ganska lätt när jag har den i fickan. Trodde inte att de skulle vara så känsliga, men det kanske är jag som gjort någon konstig inställning eller nåt.
När du har mottagaren i fickan så skärmar du ju av allra minst halva himlen med kroppen och böjer du dig framåt lite grann (som när man går) är det kanske bara 30-40% himmel kvar som mottagaren överhuvud taget "ser". Då börjar det krävas tur för att det skall finnas tre till fyra satelliter (det är vad som krävs för att mottagaren skall kunna räkna ut var den är) i det lilla "fönstret" som du lämnar öppet för mottagaren att se himlen genom.
Så nej det är inte fråga om felaktiga inställningar utan bara att du med mottagaren alldeles intill kroppen skapar en väldigt svår miljö för den. Håller du istället mottagaren i handen lite utsträckt framför dig skymmer du kanske bara 30% av himlen och lämnar istället 70% "fönster".
Större enheter har ofta andra antenntyper som är lite känsligare och därmed klarar lite avskärmning bättre än just eTrex-serien men man kommer långt med att bara tänka på att inte skymma himlen för enheten.
Om man är ute på vandring och inte vill hålla GPS:en i handen så är allra längst upp i ryggsäcken förmodligen det allra bästa stället. Man kan också skaffa en extern antenn som då lämpligen placeras så högt som möjligt. De allra nördigaste går omkring med antenner inbyggda i mössan...Finns det något man kan göra för bättre mottagning?
Vill man använda en extern antenn så är det enklast om enheten har en ingång för extern antenn. Vissa enheter har det men inte eTrex-serien. Då måste man istället köpa en s.k. återstrålande antenn, d.v.s. antennen tar emot signalerna där det är bra mottagning och sänder ut dem igen alldeles intill GPS:ens antenn.