Vista C vs gpsmap 60CS?

mtpatrol; sa:
Jag har haft en Vista (ej C) några veckor nu och den förlorar mottagningen ganska lätt när jag har den i fickan. Trodde inte att de skulle vara så känsliga, men det kanske är jag som gjort någon konstig inställning eller nåt.
Vistan är en av de mindre mottagarna på marknaden och det finns därför bara utrymme för en förtvivlat liten antenn innanför skalet som skall ta emot signaler från satelliter som befinner sig en hygglig sträcka upp i luften. Då tycker jag inte att det är så konstigt att den åtminstone behöver i stort sett fri sikt upp mot himlen.

När du har mottagaren i fickan så skärmar du ju av allra minst halva himlen med kroppen och böjer du dig framåt lite grann (som när man går) är det kanske bara 30-40% himmel kvar som mottagaren överhuvud taget "ser". Då börjar det krävas tur för att det skall finnas tre till fyra satelliter (det är vad som krävs för att mottagaren skall kunna räkna ut var den är) i det lilla "fönstret" som du lämnar öppet för mottagaren att se himlen genom.

Så nej det är inte fråga om felaktiga inställningar utan bara att du med mottagaren alldeles intill kroppen skapar en väldigt svår miljö för den. Håller du istället mottagaren i handen lite utsträckt framför dig skymmer du kanske bara 30% av himlen och lämnar istället 70% "fönster".

Större enheter har ofta andra antenntyper som är lite känsligare och därmed klarar lite avskärmning bättre än just eTrex-serien men man kommer långt med att bara tänka på att inte skymma himlen för enheten.
Finns det något man kan göra för bättre mottagning?
Om man är ute på vandring och inte vill hålla GPS:en i handen så är allra längst upp i ryggsäcken förmodligen det allra bästa stället. Man kan också skaffa en extern antenn som då lämpligen placeras så högt som möjligt. De allra nördigaste går omkring med antenner inbyggda i mössan...

Vill man använda en extern antenn så är det enklast om enheten har en ingång för extern antenn. Vissa enheter har det men inte eTrex-serien. Då måste man istället köpa en s.k. återstrålande antenn, d.v.s. antennen tar emot signalerna där det är bra mottagning och sänder ut dem igen alldeles intill GPS:ens antenn.

apersson850; sa:
Barometern i en Vista tar praktiskt taget ingen ström alls. Magnetkompassen stängs automatiskt av när du rör på dig, dvs är bara på när den gör någon nytta.

Konventionella GPS-mottagare vill ha fri sikt mot himlen, somliga friare än andra. I fickan blir det inte ett dugg optimalt.

Friluftskartan är hemskt seg även i en 200 MHz ARM-utrustad iQue.

Anders

Tack för infon! Men vad är det då som gör att det är så pass stor skillnad i de batteritider som Garmin anger (20 respektive 36 h)?

/ Nicke

Re: eTrex Legend C

Niklas L; sa:
Jag skulle välja en Legend C i stället, inte barometer och inte heller elektronisk kompass (som båda slukar massa ström, du får ca. 16 timmars bättre batteritid på Legenden...) och 700 kr billigare än Vista C. Samma kartminne och lika stora / små.

My opinion!

/ Nicke

OK. Då inställer sig ju frågan; är det så stora fördelar med barometer och kompass så att det kan vara värt 700 spänn...? Det är ju nästan vad friluftskartan kostar... hmm....

/Örjan

Om man lägger den stilla när man mäter batteritiden (vilket väl är att förmoda), och dessutom har kompassen inställd att dra igång under en viss hastighet, då är den till hela tiden.
Då går det åt mer ström.

Men du kan tänka dig den magnetiska kompassen som ett praktiskt komplement till riktingsbestämning via GPS, som slumrande finns i din mottagare, och bara vaknar upp när den faktiskt behövs.

Med den barometriska höjdmätaren följer också programfunktioner för kontroll av höjdprofiler och liknande. Sådant finns inte i modellerna utan tryckmätare.

Anders

Re: Re: eTrex Legend C

wisher; sa:
OK. Då inställer sig ju frågan; är det så stora fördelar med barometer och kompass så att det kan vara värt 700 spänn...? Det är ju nästan vad friluftskartan kostar... hmm....
Kompassen tycker jag är en mycket användbar funktion som jag gärna skulle haft i min nuvarande enhet om alternativet funnits. Utan den ger inte GPS:en tillförlitliga riktningsangivelser förrän du är i rörelse. Eftersom kompassen utöver den intelligenta automatiska urkoppling som Anders redogjort för dessutom går att stänga av helt de gånger man är intresserad av extrem batterilivslängd, har jag svårt att se det som ett argument emot den. Lufttrycksmätaren är ointressant för mig men skärmflygare, alpina skidåkare och för all del många vandrare gillar att studera höjdprofiler.

Om det däremot är värt den extra slanten kan nog ingen annan än den som håller i plånboken avgöra.

Jag köpte Vista C istället för 60cs enbart pga att den är mindre.Passar perfekt i fiske västen.Den magnetiska kompassen är bra att ha så den ska du inte välja bort.

/erik

Vistan är kanon

Jag hade precis samma kval som du har. Jag fick möjlighet att prova både vista c och 60cs.
Vistan vann pga att joystick knappen går bra att använda med tjocka handskar. 60 cs var genast svårare. Dessutom tycker jag vistan passar bättre i fickan utan att antennen hakar fast överalt. Det är väl så att 60cs är en mer avanserad gps och kanske bättre....Men kanske man glömmer bort vad en gps är bra till. Hitta tillbaks eller hitta en viss punkt i dålig sikt. Vista c funkar skitbra till det, det handlar ju bara om detaljer.
Batteritid är ju jäkligt viktig och elektronisk kompass slukar massor av kräm. Ett knapptryck och den är avstängd. Ett tryck den är på när du behöver den.
Oftast ligger kanske en gps och vilar i ryggan till den behövs. Liten är bra. Det tycker jag.
/Tobbe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
marcuslundmark GPSMAP 76S kontra Vista? Navigering 8
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg