Visst men då skall vi även fastslå veganism i grundlag

Re: Re: Likställ inte...

Kan hålla med om att viltstammar flukturerar, dock inte i den mån att de polariseras mellan överetablering och utrotninsgrisk under relativt korta tidsrymder. Detta ser jag som ett tydligt tecken på att viltreglering enbart genom jakt är ett system vilken både risksätter arters existens och sätter ekologiska nätverk ur spel.
Gangarcykler är nog inte ett riktig relevant exempel i denna diskussionen då mönstret de uppvisar är ganska ovanligt och deras biologiska mekanismer är relativt okända (Det är faktiskt en nöt ekologer försökt knäcka i snart 40 år!)
Att ha en högre kontrollgrad av bestånden än man har idag är ju alltid önskvärt, men tyvärr så tror jag inte att jägarna har tid eller lust att sätta de extra resurser till detta som krävs.
Avslutningsvis så tycker jag inte jakt ha den omfattning den har idag (vilken inte heller tillåter några rovdjurstammar). Istället så borde den mera organiseras åt "räntan av kapitalet" förvaltning där man låter den huvudsakliga regleringen skötas av rovdjur. Mänsklig jakt blir då den parantes i naturliga system den borde vara.

Re: Svar till Per Wiklund

Hej Per och övriga,

Kul att se att min inlägg äntligen fått svar. På det stora hela konstruktivt och utan personangrepp dessutom.

Egentligen är min fråga: Varför hänger jaktmotståndare upp sig på jakten när det är en så marginell företeelse vad gäller människans utnyttjande av djuren? Om man nu är mån om djurens väl är det väl mycket bättre att ge sig på utnyttjandet av animaliska produkter...där kan man verkligen tala om djurplågeri.

Det är självklart även för mig som jägare att djuren inte blir glada av att bli skjutna, men i ärlighetens namn är det väl så att den överväldigande majoriteten av oss har fattat beslutet att vårt eget välbefinnande är viktigare för oss än djurens. Detta beslut gör vi antingen aktivt eller (oftast) passivt. Vi väljer att äta kött, använda skinnprodukter, dricka mjölk, äta ost och ägg...och Per... skinn från självdöda djur...tror du att det är det man använder till skor och skärp tror jag du är en smula naiv...tror du att ägg kommer från hönor som anmält sig frivilligt också?

Per tycker att man inte skall lagstifta om saker hit och dit. Varför vill du förbjuda jakt men tillåta köttätande och utnyttjande av animala produkter? Jag kan inte få ekvationen att gå ihop.

Per säger att även människor är djur och har rätt att vara i naturen. Det får dock vissa logiska konsekvenser:
- Rovdjur dödar och äter andra djur
- Människan är rovdjur/allätare
- Varför skall människan som enda rovdjur/allätare vara undantagen från "rätten" att döda och äta andra djur?
- Varför är det bättre att en älg dödas av vargar än en kula (personligen skulle jag föredra det senare)?

En annan kommentar från Per är att argumentet om nollvisionen är värdelöst. Igen var mitt syfte att belysa det faktum att de som värnar om djurens väl och ve borde kunna fokusera på andra saker än jakt eftersom de orsakar död och lidande för djur. Detsamma gäller argumentet om båtar, bilar etc.

Min känsla är att det är jakthandlingen som sådan som stör t.ex. dig Per mer än djurens väl och ve. Stämmer det?

Jag har även haft moraliska kval och funderat på om det jag gör är rätt eller fel och naturligtvis vore det finare av mig att helt och hållet avstå från animaliska produkter. Min slutsats är dock att det "brott" jag begår genom att jaga är en fis i rymden i jämförelse med att äta ägg och industrikött iförd skinnskor.

Jag vet inte hur du lever Per men det vore intressant att höra hur du får ihop logiken. Jag utgår från att du inte använder animaliska produkter eller gör någonting som förstör naturen ens indirekt.

Mvh
Harald Westman

Utopia

Hej!

Så länge vegetarianer och veganer argumenterar mot slakt och domesticerade djur så förstår jag argumenten. Likväl är jag inte beredd att själv sluta äta kött från svensk djurhållning, men det är en annan fråga. Jag kan iofs också förstå dem som knappt hör dessa sakliga argument eftersom många veg även går vidare med mindre sakliga argument som att det är slaveri mot bin att äta honung och att jag inte kan steka mina isterband på samma spis som på vilken de lagar sin mat eftersom deras mat kan bli kontaminerad m djurflott.

När man ger sig på jakten blir jag dock betydligt mer tveksam. Då vet man inte vad man pratar om. Självklart finns även här vissa avarter och på tex kontinenten har jag förstått att man på sina håll har en konstig syn vid tex fågeljakt, MEN jakt i Sverige bedrivs generellt seriöst och då är jag övertygad om att djuren lider betydligt mindre än vad de skulle gjort om de råkade ut för andra av sina naturliga fiender. Att bli riven av en varg eller skjuten med ett välriktat skott.. valet är nog inte så svårt. Att få benen avslagna av en bil är sannolikt inte heller något som man önskar ngt levande..

Det kan ju inte heller ses som onaturligt att människan äter kött. Huruvida det till och med är nödvändigt är en för stor diskussion här - det finns forskningsrön för "båda sidor" att stödja sig på. Vi är iaf inte det enda djuret som naturligt har ett blandat födointag (se tex på brunbjörn).

Utifrån det samhälle vi skapat, med dess infrastruktur och så vidare är det i stora delar av vårt land inte görligt att åter få habitat som är lämpade för de stora rovdjuren. Om detta kan man tycka vad man vill.

Ytterligare en intressant reflektion man kan göra är att såväl masai-folket som eskimåerna kunnat överleva i öknen resp. på isen tack vare att de ätit rått blod resp. råa sälögon. Annars hade de dött av vitaminbrist.

Jobba istället för att jakten bedrivs på ett så bra sätt som möjligt, genom att tex vara med själv!

Tack för ordet!

ja,,hej

ponera att vi lägger ned jakt o dylikt nu...
vad händer då?? jag tror mig ha en vag aning, men jag vill gärna höra från er experter.

Bättre sent än aldrig

"Halkade in på ett bananskal" på den här tråden, den är ju inte dagsfärsk precis men...

Jag tycker ändå att det här med bilism och transporter i allra högsta grad har med detta med jakt eller inte jakt att göra. När jag "för nöjes skull" jagar och dödar vilt så får jag ekologiskt producerad mat på bordet.

När en person, vegan eller inte vegan, antingen transporterar sig själv eller låter grönsakerna transporteras till sig, så tar han/hon en risk att något djur dödas av olyckshändelse. Är det moraliskt försvarbart att ta bilen till bion, affären eller jobbet om man på vägen dödar ett djur?

Jag skulle förresten vilja se den vegan som på ett kompetent sätt utför ett eftersök på t.ex. en trafikskadad grävling.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg