Skillnad på konsekvens och konsekvens
"Visst, förbjud gärna jakt för att värna om djuren men ta då konsekvenserna..."
Jag är av den mening att de positiva konsekvenserna av ett jaktförbud överväger de negativa.
"...inför veganism (heter det så?) i grundlagen..."
Ja, så heter det när man inte äter något som kommer från djur.
Personligen tycker jag inte man ska lagstifta om en massa saker hit och dit.
T.ex. om vad folk ska äta. Köttätande är så starkt kulturellt rotat i samhället att det skulle inte ha någon som helst effekt att genom lag hindra folk att äta kött.
Det optimala är istället att folk själva frivilligt väljer att avstå från kött.
"...en annan konsekvens är att Vägverkets nollvision borde även omfatta djur..."
Jag vet inte huruvida Nollvisionen enbart räknar förspillda människoliv eller om den även inkluderar trafikolyckor...men...vad är poängen med den konsekvensen? Det argumentet är ändå värdelöst. Många säger att jakten är så viktig för att minska viltolyckor, men varför är det ÄNDÅ så många viltolyckor? Nog för att de kanske skulle öka om man tvärt la ner jagandet....men om man låter naturen återfå sin naturliga balans med rovdjur som reglerar ex. älgstammen kanske problemet minskar..
"...fiske borde väl också förbjudas..."
tja, egentligen...men som jag sa angående veganismen..
"...allt användande av animala produkter i kläder, skor, godis m.m. är även
det helt oacceptabelt..."
Nej. Jag ser iaf inget som helst fel i att använda ex. skinn från självdöda djur. Helst ska de också levt ett gott liv.
"...eventuellt borde allemansrätten diskuteras eftersom den stör djuren..."
Tänk på att även vi människor är djur. Vi har lika stor rätt som andra djur att vistas i naturen. Vi är väl inte av naturen gjorde för att leva på betong och asfalt!?
"...husdjur, skall man få ha det?"
Vissa djur kan man juh fråga sig om de är lämpliga som husdjur...Många djur tvingas juh leva ett liv som långt ifrån tillgodoser deras instinkter och behov. Typ burfåglar och innekatter. Många hundar lever bra så med det ser jag inget fel.
"...bilar, motorbåtar, flygplan, vägbyggen, får de vara kvar..."
Vad har det med jakt att göra? Menar du att de förstör för de icke mänsliga djuren eller vad? Man kan vara extrem i sina åsikter men man måste juh fortfarande använda sunt förnuft och vara realistisk. Det går inte att avskaffa bilar, båtar, vägar osv..
"...användandet av annan el än vindkraft skall förbjudas... "
Vad hände med de så finurliga solcellerna?
Jag tycker att din diskussion om jakt spårar ur en del...
"Så länge man inte är beredd att ställa upp på minst fem av de sju förslagen
ovan tycker jag man kan ligga lågt. Samtliga påverkar djuren mycket mer än
jakten."
Du kan juh för fan inte seriöst mena att exempelvis den svenska allemansrätten påverkar de vilda djuren mer än jakten!?
Mvh Per Wiklund, Umeå
Rabiat jaktemotståndare