Han vinkade glatt till er.
Jag kom att tänka på en annan tråd där vi diskuterade diverse omissförståeliga sätt att kommunicera i exakt sådana lägen. Jag tror det var t.o.m. jag själv som då undrade hur pass spridd förståeligheten av den s.k.
alpina nödsignalen är:
Den finns alltså för exakt sådana situationer -- lågflygande helikopter på patrull eller spaning i potentiellt osäkra lägen.
Om den där mannen inte hade vinkat glatt utan hade stått helt stilla som en stock och bara räckt upp en rak arm lite halvsnett medan den andra armen pekade neråt, hade ni i så fall interpreterat det som:
a) Klart han visar ett klockrent 'NO', vi flyger vidare!
b) Faan, nu finns nynazisterna även i inre Sarek, fy sjutton, han drar sig inte ens för att visa Hitlerhälsningen för en polishelikopter, usch nej. Och den där andra armen rakt ner, är inte detta den där nya Quenelle-hälsningen? Månne han vara fransman?
c) Klart som korvspad, egentligen ämnar han att visa YES men han har nog brutit eller skadat den andra armen och kan inte lyfta på den. Titta hur stilla han står. Inte vinkar eller sprattlar han. Vi måste ner och hjälpa stackarn!
Så -- hade
ni uppfattat och tolkat armtecknet som N:et i detta sammanhang?