Om ni tittar på utrustningslistan, var tror ni att jag kan spara mest vikt? Vilka är de lättare alternativ som ändå ger tillräcklig funktionalitet och säkerhet vintertid?
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/utrustningslista-fr-vintertur-med-ltt.html
Jörgen
Ska se över detta när jag kommer hem till min utrustningslista om en vecka. Tills dess några generella förslag på de stora sakerna:
Om man kollar vikt så finns det lättare skidutrustningar. T ex är Salomons NNN-turpjäxor lättare än många 75mm-kängor.
Tvåhektos livrem? Har du köpt för stora byxor? Kevlarsnöre, max!
Byxor och jacka kan du ta lättare, skal som skal. Damasker finns också lättare, ssk om man inte behöver vattentäta. Kan även sy egna, de på marknaden är ofta rätt klumpiga. Kläder i ö blir svårt eftersom man fryser olika lätt etc. Sarek i februari skiljer sig från Åre i April etc.
Själv skulle jag ta ett (tyngre) bensinkök.
Du får en sovsäck m komf-temp på ca -20 för 1500g (cirkus). Är inte det ett värdigt alternativ till quilt+sovsäck á 1300g?
Själv kör jag Z-rest (drygt 400g) + ett 15mm-liggunderlag (knappt 400g) vintertid.
Jag kör en tyngre rygga, och så bara en liten midjeficka (hemsydd) på midjebältet, väger inte många gram. Du har en imponerande lätt hemsydd rygga, men jag skulle överväga de problem det innebär om den går sönder mitt ute i ingenstans. På sommaren är det lätt att stanna och laga, man kan fortsätta med delar av packningen etc. Inte så på vintern. Samtidigt har du en massa vassa saker vintertid: skare (när man ramlar i en utförslöpa!), skid-/stavspetsar, stålkanter etc, och man är oförsiktigare eftersom man ofta är klumpigare klädd än på sommaren (lätt att säcken t ex hakar i ngt när man tar på/av den, etc).
Behöver du en lampa i tältet? Varför inte köra pannlampan, samt köra köket om du vill värma/torka något?
+ en del småsaker som jag skippar (termometer, packpåsar (kör genomskinlig plast), kudde, grytunderlägg, kamerastativ etc, men där får man väl prioritera. Själv har jag annat "onödigt" med mig!)
Sen brukar många bära t ex en skidreparationssats vintertid, väger en del. Vallor för den som vallar (ett tungt skäl för vallningsfritt!)