Fint men lynnigt.
Hejsan!
Vädret under hela midvintern, dvs December, Januari, första halvan av Februari, kan endast beskrivas som extremt opålitligt. Ena dagen kan man skida fram i ösregn (har i och för sig bara hänt mig en gång i Januari) och nästa i närmast Sibiriska temperaturer under -40 graders strecket.
Om man dessutom tillägger att man vid den här tiden på året oftast är helt ensam i fjällen + att antalet timmar med dagsljus ligger på ett par tre stycken är det lätt att inse att packingen blir ganska omfångsrik. I alla fall om man planerar en längre tur där man tänker ge sig upp på kalfjället.
En fullständig packlista orkar jag inte skriva, men om vi till exempel talar om en tur mellan Abisko och Nikkaloukta skulle jag personligen inte ge mig av utan följande:
Riktigt vintertält, varmt liggunderlag (gärna av Termarest-typ), sovsäck som minst klarar -30 grader som extremtemperatur, dunställ (eller åtminstone varm dunjacka), spade, pålitligt kök (gärna extra brännare), lyckta, pannlampa, minst en 2-liters termos, stighudar, GPS, kartor, extra skidspets, Annorakk eller liknande med riktig vindstrut, Sallopetebyxor.
Sen tillkommer naturligtvis alla kläder, reparationsutrustning, pulka (klart överlägsen ryggsäck enligt min åsikt), skidor, stavar, mat osv.
Grundtanken är att om man hamnar mitt i en rykande snöstorm och kvällen börjar närma sig med stormsteg ska man utan vidare kunna nödtälta ett par dagar utan att det medför mer än att man blir lite uttråkad.
Hoppas att du får en fin tur, Januari kan vara helt makalöst uppe i fjällen!
/ Stefan