Vinterträning

-Patric-; sa:
nää.. inte sådan som inte lirar hockey.. det e så, inom vissa idrotter så är konkurensen inte så hög att det krävs komplett geonomtränade atleter, se på fotboll, världens sämst tränade idrottsmän..

har själv paddlat en hel del.. benen används inte speciellt mycket vid paddling, inte att jag säger att dom inte behövs jag ville bara påpeka för frågeställaren att även just benträning är viktigt för all idrott.. man skall inte träna ensidigt för då kommer skador och liknande snabbt.. faktum är att benträning skulle göra underverk för paddlingsvärlden.

Kanotister tränar normalt ben med dessa stora komplexa övningar Marklyft knäböj och frivändningar mer specifikt än så är det inte efterssom benen redan är så mycket starkare än de muskler som måste överföra kraften från benen till paddeln. Det är inte så konstigtefterssom människan normalt belastar benen från morgon till kväll när vi är ute och går. Överkroppen därimot får inte många minuters stimulans i vardagslivet.

Många i världseliten paddlar med SK vridsits vilket betyder att sittsen snurrar fritt runt en bult. Allt för att maximera uttaget ur benen. Men efterssom de knävinklar som man arbetar emellan är de vinklar där man är som starkast och rörelsens natur omöjliggör större vinkelutslag så finns ingen större anledning att bygga på sig mer muskler på underkroppen. Hadde det varit så att man kunnat ha en slide som i rodd något som dock är förbjudet skulle det därimot komma i annan dager.

Vad gäller konkuransen i kanot så är kanot ingen underutvecklad sport. Det är inte många idrottsmän som tränar så hårt som kanotister och med tanke på all den forskning som gjots innom vår sport vore det jävligt konstigt att kanotisterna inte har mer muskler på benen om det gynnade dem.

Vad gäller allsidig träning tror jag nog att vi kanotister är mer genomtränade än de flesta andra idrottare. Själv brukar jag Cyckla XC springa åka skidor (mest skate), ro roddmaskin och simma. Har för övrigt tränat sisådär 9-15 pass i veckan sedan 92 och ännu inte haft andra skador än stukningar och frakturer som uppkommit företrädelsevis vid bollaktiviteter.
 
Siven; sa:
Vad gäller allsidig träning tror jag nog att vi kanotister är mer genomtränade än de flesta andra idrottare. Själv brukar jag Cyckla XC springa åka skidor (mest skate), ro roddmaskin och simma. Har för övrigt tränat sisådär 9-15 pass i veckan sedan 92 och ännu inte haft andra skador än stukningar och frakturer som uppkommit företrädelsevis vid bollaktiviteter.


Ledsen om jag trampat på en öm tå.. Men hur mycket du än slår dig på bröstet så kvarstår faktum att paddlare ser ut som seriefigurer, mykke axlar och kycklingben.. trist men sant.. (sen håller du säkert inte med men du verkar inte så objektiv..)
 
-Patric-; sa:
Ledsen om jag trampat på en öm tå.. Men hur mycket du än slår dig på bröstet så kvarstår faktum att paddlare ser ut som seriefigurer, mykke axlar och kycklingben.. trist men sant.. (sen håller du säkert inte med men du verkar inte så objektiv..)

Okej, det är där skon klämmer - du tycker att det är osexigt med breda axlar och piprensare till ben på en riktig karl. Inte för att du har nåt recept på hur resultaten i kanot skall förbättras?

/Stefan (som har kycklingstil på hela kroppen)
 
Fibbe; sa:
Okej, det är där skon klämmer - du tycker att det är osexigt med breda axlar och piprensare till ben på en riktig karl. Inte för att du har nåt recept på hur resultaten i kanot skall förbättras?

/Stefan (som har kycklingstil på hela kroppen)

haha.. den geten sket var han åt.. du får komma med lite bättre för att rubba mig..

som jag skrev innan så tyckte jag att det var viktigt att träna HELA kroppen jämt och inte överfixera på vissa rörelser och muskelgrupper, men kanotisterna hade fullt sjå med att berätta att dom trots sina kycklingben har världens bäst tränade ben.. men, men, det e ju lätt att bli hemma-blind, i paddelkretsar så har ni säkert jätte muskliga ben.. men detta har jag redan skrivit tidigare i tråden.. jag skrev oxå(bäst att repetera) att en rekomendation är att inte lära sig övningar via ett forum utan att se till att få hjälp av sådana som kan eftersom drygt 90% av alla på gymmen tränar fel..
 
-Patric-; sa:
haha.. den geten sket var han åt.. du får komma med lite bättre för att rubba mig..

Va, skulle jag ens ha en tanke på att försöka rubba en sån hårding som du? ;)

Jag känner mig inte ens träffad av det som skrivits tidigare i tråden men nu fick jag i alla fall lära mig ett nytt skånskt ordspråk....

/Stefan
 
-Patric-; sa:
Fibbe; sa:
Okej, det är där skon klämmer - du tycker att det är osexigt med breda axlar och piprensare till ben på en riktig karl. Inte för att du har nåt recept på hur resultaten i kanot skall förbättras?

/Stefan (som har kycklingstil på hela kroppen)

haha.. den geten sket var han åt.. du får komma med lite bättre för att rubba mig..

som jag skrev innan så tyckte jag att det var viktigt att träna HELA kroppen jämt och inte överfixera på vissa rörelser och muskelgrupper, men kanotisterna hade fullt sjå med att berätta att dom trots sina kycklingben har världens bäst tränade ben.. men, men, det e ju lätt att bli hemma-blind, i paddelkretsar så har ni säkert jätte muskliga ben.. men detta har jag redan skrivit tidigare i tråden.. jag skrev oxå(bäst att repetera) att en rekomendation är att inte lära sig övningar via ett forum utan att se till att få hjälp av sådana som kan eftersom drygt 90% av alla på gymmen tränar fel..

Visst ser vi inte ut som alla andra i denna värld det har jag inte förnekat. Jag vet att vi har en tendens att likna en amerikansk fotbollspelare iklädd sina skydd. Det är dock något de flesta idrottare får stå ut med. Valet av idrott formar din kropp. Vad jag därimot förnekar är att vi inte skulle träna allsidigt bilket du påstog. Därmed inte sagt att våra ben är extremt vältränade bara vältränade nog för det vi gör antagligen som vilken elitmotionär som hellst.
varken mer eller mindre. Vi tränar för funktion ingenting annat. All tid som används till att träna saker som inte ger funktionell utvecklig är bortkastad. Hade målet varit att bli mer symetriskt byggd skulle det naturligt vis sett annorlunda ut men nu är målet att kapa tid på en sträcka sittande i en kajak och då blir resultatet det du ser hos oss.
 
Siven; sa:
Vad jag därimot förnekar är att vi inte skulle träna allsidigt bilket du påstog. Därmed inte sagt att våra ben är extremt vältränade bara vältränade nog för det vi gör antagligen som vilken elitmotionär som hellst.

joo.. håller med vad du säger

jag vet :) som sagt, har gjort/gör några vändor själv i kajak samt har vänner som tillbringar rätt mykke tid i sådana.. jag drog väl tråden lite elakt till ytterligheterna men jag ville belysa för frågeställaren att det bästa för en motionär är trots allt allsidig träning och vikten av att få på platsen hjälp istället för att gissa lite halvdant hur några övningar från internet funkar.. det bästa är inte en massa specialövningar utan ett bra grundprogram för hela kroppen och vissa specialövningar inte tvärtom.. pratar vi den yttersta eliten så hoppas jag att dom inte behöver träningstips från utsidan?!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertholmstrom Vinterträning? Paddling allmänt 9

Liknande trådar