Vinterträning?

Håna mig inte!
Jag tänkte ge benmusklerna ett försprång i vår.
Genom att tjuvstarta inomhus.
Att få tag på en gammal motionscykel som står och
skräpar hos många är nog lätt och billigt.
Men är det nån som vet hur det är att köra med en sk.
trainer, alltså nån manick som man spänner fast sin
egen cykel i?
Anders S
 
Trainer bullrar och är tråkigt!

Gillar du att sitta hemma på en motionscykel kan det ju funka (om du inte bor i lägenhet och det är lyhört).

Jag har en trainer - du kan få köpa den. Trainers sliter hårt på däcken, så köp ett billigt däck som du sätter på.

Själv kommer jag köra spinning i vinter - de e fina grejjer. Sällskap, bra o hög musik, samt en ledare som puffar på motivationen.
 
sjuttis; sa:
Men är det nån som vet hur det är att köra med en sk.
trainer, alltså nån manick som man spänner fast sin
egen cykel i?
Jag tycker att det funkar bra, iallafall med moderna "trainers" med avancerade programval där man t.ex. kan köra mot sig själv.
Personligen så tycker jag att spinning suger då de flesta spinningcyklarna ger "felaktig" (läs: onaturlig) belastning och spinningpassen normalt sett är för korta.
 
Gillar å gillar.

Anders här.
Det är inte så att jag gillar att sitta på en motionscykel.
Det känns som om tiden har stannat tycker jag, men
för att få fart på benen kan jag uthärda lite obehag.
Tack för synpunkterna.
Anders S
 
Roller ska're va!

sjuttis; sa:
Men är det nån som vet hur det är att köra med en sk.
trainer, alltså nån manick som man spänner fast sin
egen cykel i?
Ska man komma i form får man utstå lite tråkig inomhusträning. Det kostar att ligga på topp:) Men jag rekommenderar att du skaffar en roller istället för en trainer. Med roller får du mer känsla av riktig cykling så det är lite mindre tråkigt, och du lägger dig inte till med olater eftersom det märks ganska väl om man vinglar eller trampar ojämt. Med en liten resistans enhet får du tillräckligt motstånd för att kunna köra bra intervall träning också. Satsa på något som är tyst, t.ex. en magnet enhet. Kommer inte att räcka för sprint träning, men den gör du väl inte på vintern i alla fall... Som sagts är det inte så jäkla kul att träna när det ylar i örorna och grannarna bankar i golvet!

Om du ska ha en trainer i alla fall rekommenderar jag 1UpUSA. Jag har haft en i ett år och är väldigt nöjd, och kompisarna som har likadana säger samma sak.

Se till att du planerar dina träningar. Det är för tråkigt för att man ska kunna sätta sig och bara köra en stund, men med bra målsättningar går det mycket lättare. Jag brukar köra ett pass spin drills och ett pass intervall i veckan tills det börjar närma sig säsongen och man får mer motivation. Sen får man ju ta alla tillfällen att komma ut, t.ex på MTB eller någon slags cross training. Ett exempel på ett pass är:
10 min uppvärmning
4-6 * 9 min intervall med 1 minut vila (lätt spinning).
10 min nervärmning
Varje intervall består av 3 min på en växel, 3 minuter på nästa växel och 3 minuter på nästa växel vid 100-105 rpm. Välj start växel så du ligger strax över syratröskeln sista 3 min men du ska orka alla intervallen. Ta en extra minuts vila om det behövs för att få ner pulsen till 120-130 innan du börjar om.

Till sist, motivations videos typ "Spinervals" eller gamla inspelningar av Paris Roubaix är guld värda, men är du inte tillräckligt motiverad för att uthärda ensamheten med öm bak några timmar i veckan får du nog bättre utbyte av en spinning klass.

~Lasse
 
Nu vet jag inte i vilken del av sverige du bor men för mig som bor i Örebro så funkar det ganska bra att köra utohus året runt. Det brukar gå utmäkt att köra ner till -10 bara man har vettiga kläder på sig. Visserligen blir inte passen så långa på vintern jag brukar inte vara ute längre än en timme, sen börjar svetten att frysa och man blir kall och elendig.

Jag brukar nästan uteslutande köra MTB under vintern för att det är varmare i skogen och för att slippa trängas med bilar på dåligt plogade/ isiga / slaskiga vägar.

Motionscykel funkar inte alls för mig, jag lånade en gammal av en kompis ett par år men det blev inte många mil trampade på den, dels på grund av felaktig sittställning och framförallt att det blev outhärdligt tråkigt efter 10-15 minuter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mlturbo Rulle för vinterträning? Långcykling 6

Liknande trådar