Vintertights

tigertamjaren; sa:
Stina, jag kör med mina powerstretchtajts (se min länk tidigare) hela vintern, på landsväg ska tilläggas. Är det under nollan kanske jag slänger på mig ett par tunna långkallingar under, ännu kallare mina ullfrottébyxor under.
Så gör jag också.

tigertamjaren; sa:
Om du inte hittar några bra powerstretchtajts är Roubaix ett välbeprövat material för varma cykeltajts http://w4.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977937
/ G
Tack för tipset, ska kolla in dem.

tigertamjaren; sa:
Annars är min erfarenhet att det inte är benen man fryser om i första hand utan just händerna och fötterna (benen klarar sig oftast hyffsat). Satsa istället på ett par bra skoöverdrag i neoprene e.dyl. och handskar. Är det riktigt kallt kan man ha ett par tjocka, värmande sockor mellan skorna och skoöverdragen. (Man klipper bara hål för klossarna och drar på.)
/ G
Jag klarar fötter på ung. samma sätt som du och händerna med varma handskar och underställströja på ovankroppen.

Mitt problem är att jag fryser lätt om knäna (pga gammal förfrysning) och korsryggen.
Korsryggen klarar jag med byxor som är höga i midjan och tröjor som är långa i livet. Har också en jacka med lång rygg (ser ut lite som en frackjacka), från Gore bike Wear.
Den köldpunkt som jag har kvar är knäna. Jag söker något vattenavstötande som håller knäna torra till jag fått upp ångan men inte är lika tätt som regnkläder. Vid 1-10 grader och regn har jag idag antingen korta cykelbyxor, Craft-/ullunderställ och regnbyxor (med *TeX) eller korta och långa cykelbyxor+underställ. Det första alternativet blir bylsigt och ibland för varmt, i det andra fryser jag om knäna första timmen och då får jag ont på kvällen. Pga av att jag vill ha höga byxor funkar inte kläder för jogging/skidor (dam och herr), de är för låga i midjan för mig.
Kanske vill jag båda ha kakan och äta upp den samtidigt. Min arbetshypoteser just nu är att köpa halvlånga cykelbyxor som går ner över knäna och kolla över neoprenmarknaden igen.
/Stina

tigertamjaren; sa:
Hmmm, jag förstår. Låter som du ska köra med bibs och knävärmare! .....
Har faktiskt dragit ner lite på cyklandet nu när det börjar bli kallt och ruskigt. Man är väl lite såsig antar jag. ;)

/ G
Hittade knävärmarna när jag rotade runt på sidan du tipsade om. Kollade på sådana för några år sedan men tyckte resåren var för dålig, de där verkar bättre med antiglid på insidan av resåren. Tack för det med.
Jag cyklar också mindre nu, men jag tänker inte sluta helt.
/Stina

Re: Fler frågor

cykelstina; sa:
Då uppstår en fråga till TJA: kör du mest i skogen eller mest på landsvägen?
Min erfarenhet är att om man kör stigar och grusvägar i skogen så kan man klä sig ung. som när man springer, dvs ganska lite kläder. Men om man är på landsvägen så behöver jag "ett lager" mer för då kommer vinden åt en och kyler blöta kläder samtidigt som fartvinden är starkare.

/Stina
Vintertid blir det nästan uteslutande vägcykling men nedkylning av fartvinden har aldrig varit nåt problem med mina Gore action bibs. Däremot är dom inte idealiska om det är 0-gradigt och slaskigt. Då behövs kanske något som står emot väta bättre.
/Thomas J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg