Raskesven; sa:Det viktiga är att inte dra ner den kalla luften direkt i lungorna. Jag gillar inte heller att ligga och andas ut all vattenånga inuti säcken. Brukar istället se till att andas genom ett tyglager, ut ur en liten öppning i min Ajungilak Tyin Arktic-säck, exempelvis en avklippt yllehalskrage som man drar för munnen och filtrerar kylan. Den blir blöt, nedisad om man ligger och andas utanför säcken, men det gör inte så mycket. Lätt att torka upp en sådan liten grej. Om riktigt kallt kan man köra med både balaklavan nerdragen och yllehalsvärmaren uppdragen.tigertamjaren; sa:tango; sa:Att andas i sovsäcken vill jag avråda ifrån - den fuktade utandningslufter ner i sovsäcken blir inte bra tycker jag. Bättre att dra åt sovsäcken och ha ett litet hål för att andas i - för bara näsa och mun. Gärna mössa på i sovsäcken men inte andas i säcken. I så fall får man ha en halsduk för munnen istället och som man kan torka under dagen sedan men inte fukt i sovsäcken.
/Patrik
Det är möjligt att det är skillnad på en dunsäck och en syntetsäck i det här avseendet. Jag som har kört med syntetsäck på vintern (Ajungilak Tyin Winter) tycker inte att det har varit några problem med fukt i säcken. Kondensfukt i yttertyget blir det ju ändå, men att det skulle ha blivit mycket blötare för att jag har andats i säcken vet jag inte, möjligen just där man andas i så fall. Däremot har det blivit avsevärt varmare.
Och rent teoretiskt sett: Varför hela tiden dra in -30-gradig luft i lungorna, värma upp den inne i kroppen (som då kyls ned), och sen bara släppa ut den igen??? Madness!
Sebstverständlich har man mysse på huvvet när det är runt minus 30!!!
Men jag skulle gärna höra om någon har en bättre lösning på det här med andingen i / utanför sovsäcken vid stark kyla.
/ Gutt
Raskesven
Håller med raskesven att det är bättre att flåsa genom en halsduk, helst ylle, när det är kallt. Om man är ute många nätter i rad så blir det funkt i sovsäcken.
Var på föredrag på getoutmässan (Bodafors) i våras och där berättade en normman som korsat nordpolen (Ryssland-Usa) att de hade fuktspärr i sovsäcken för att inte kondens skulle frysa i säcken. De sov i något som likande svarta sopsäckar som mellanlager (dv mellan innerpåse och själva sovsäcken, Innerpåse och "plastpåsen" kunde enkelt frystorkas men sovsäcken var torr och varm.
Inget flås i sovsäcken, det hävdar jag fortfarande.
/Patrik
Ajungilack verkar vara favoriten för riktigt varma säckar. Min varmaste säck är en Denali arctic från just Ajungilack. dessutom har Ajungilack en skön fleecepåse som gör en sommarsäck till en tresäsongers alternativ ersätter sommarsäcken inomhus eller högsommartid i södra Sverige.