Vintertändare.

Varför inte tändstickor eller stormstickor?

Gärna eller i alla fall som reserv resp. backup, men inte så gärna som standardprocedur. Det är fumligt med vantarna och så snart tändstickorna blir liiiite fuktiga tänder de inte längre så bra.

Apropå reserv: jag förutsätter att man alltid har flera tändmöjligheter med sig. Livsviktigt på vinterturer; ingen eld = vätskebrist = dehydrering.

Kommer att titta närmare på den också. En fråga -- det där silverfärgade huvudet inklusive klaffen framför munstycket, är det metall eller plast?

Det är i metall. En kollega till mig påstår att det går att få tag i samma tändare via DX.com till en bråkdel av priset (nu gav jag iofs inte mer än 149 kr på Jula).

Här vid (0:15) syns att "hävstången" är mycket kort och man har inget fingerfäste med vantar på, inte ens med tunna vantar.
http://www.youtube.com/watch?v=SDio9MI91mc
Egentligen är det inte ens en "hävstång", eftersom det inte räcker att trycka ner -- man måste samtidigt dra tillbaka locket resp. vrida den 90° runt axeln och det går hyfsat med bar hud på metallen men inte (för mig) med vantar på eftersom friktionen är noll. Har du gummihandskar på dig eller varför funkar det busenkelt hos dig? :)

Hehe! faktum är att jag oftast tar av mig mina tumvantar och bara har montagehandskar med gumminoppor på när jag kör fin-lir som tända kök och annat. Men för att svara på din fråga var jag tvungen att testa med alla lager på. Ok, det blir säkert lite svårare om man är kall om fingrarna, och lädret i yttervanten stelnat lite, men går gör det.

:) Demonstration:
http://www.youtube.com/watch?v=QSfGLswprs4

(Det gäller att få in snärten. Om man bara testar som hastigast har man kanske inte "kört in" stiftet ännu, då går det ju trögare.)

smiley_emoticons_skeptisch.gif

Hehe! faktum är att jag oftast tar av mig mina tumvantar och bara har montagehandskar med gumminoppor på när jag kör fin-lir som tända kök och annat. Men för att svara på din fråga var jag tvungen att testa med alla lager på. Ok, det blir säkert lite svårare om man är kall om fingrarna, och lädret i yttervanten stelnat lite, men går gör det.

:) Demonstration:
http://www.youtube.com/watch?v=QSfGLswprs4

(Det gäller att få in snärten. Om man bara testar som hastigast har man kanske inte "kört in" stiftet ännu, då går det ju trögare.)

smiley_emoticons_respekt.gif

Wow!! Nu börjar det likna något, det här! Det är ju verkligen en experttråd, med frågerelaterad videoinspelning och allt.

Kan bra tänka mig att det funkar hyfsat okej med de stela lädervantarna, för de är just stela och lädret har en ganska bra friktion -- lika bra eller även bättre än bar hud.
Men jag hade gärna velat se experimentet med bara de första svarta handskarna på. De verkar likna mina diverse syntethandskar -- syntetväv har väldigt lite friktion mot en slät och polerad metallyta och man glider lätt av.

En sak är klar, IMCO:n kommer alltid att vara med som reserv. Så länge den har bensin kommer den alltid att funka -- och bensin har man rikligt med sig på en vintertur. Det finns liksom inget som kan gå sönder på en IMCO, inga packningar, inga ventiler, inga piezotändanordningar. Dessutom har jag två reservflintor i bensintanken. Även om jag skulle behöva en av dem skulle jag alltid kunna hjälpa en annan stackare med en IMCO eller Zippo.
smiley_emoticons_yes.gif

Inget kan stoppa en IMCO. Inget förutom en syntethandske.
smiley_emoticons_klugscheisser2.gif

Varför inte tändstickor eller stormstickor?

Gärna eller i alla fall som reserv resp. backup, men inte så gärna som standardprocedur. Det är fumligt med vantarna och så snart tändstickorna blir liiiite fuktiga tänder de inte längre så bra.

Apropå reserv: jag förutsätter att man alltid har flera tändmöjligheter med sig. Livsviktigt på vinterturer; ingen eld = vätskebrist = dehydrering.

Jag använder tändstickor förvarade i en påse, fungerar utmärkt.

Till fotogenkök på vintern är det jobbigt med tändare, tändstickan fungerar som veke och är helt klart bäst tycker jag.

Sen brukar jag dubbla med tändstål och tändare utifall att, förvarade lite här och var i packningen.

Apropå imcon.
Mina innersta handskar har greppytan täckt med gumminoppor. Köpta som montagehandskar.
Inga peoblem med dem.

Du kanske kan repa upp din tändare med smärgelduk för att få grepp på den? Nästa steg är väl att limma på en bit smärgelduk istället.

Apropå imcon.
Mina innersta handskar har greppytan täckt med gumminoppor. Köpta som montagehandskar.
Inga peoblem med dem.

Du kanske kan repa upp din tändare med smärgelduk för att få grepp på den? Nästa steg är väl att limma på en bit smärgelduk istället.

Smärgelduk, det var smart. Inte får man nobelpriset för produktdesign för en sådan lösning, men det funkar nog bra.
Har förresten även utan handskar vissa svårigheter med enhandsanvändningen av IMCO:n. Har ganska långa smala fingrar, långfingret (c1-c2) är 9,5 cm. Tummlängden (e1-e2) är 11,5 cm.
allgemein_massnehmen-Kopie.jpg

Om du inte drar dig för den extra lilla vikten så kan jag rekommendera en imco funkmeister.
Borde funka med dina händer. Jag använder min ofta när jag provkör mina kök.

Tänder utan problem bensin i en förvärmningskopp, men kanske skulle vara svårt med kall t-röd. Rumsvarm går bra.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg