Vintertändare.

Hej allihopa!

Jag saknar en kvalificerad experttråd om tändare. Det finns ju diskussioner om allsköns utrustningsdetaljer, om kök och om knivar. Men om tändare finns ingenting, åtminstone har jag inte kunnat hitta något.

Jag söker en tändare som funkar pålitligt i sträng kyla och som går att använda med handskar/vantar. Än så länge har jag inte hittat en tändare som uppfyller dessa krav.

Alla dessa plastleksaker som BIC funkar enligt mina erfarenheter högst opålitliga i stränk kyla. (Har även testat manipulerade BIC:ar med ökad gasutströmning, de var lika otillfredsställande.)

Återstår de klassiska tryckfria och bensindrivna metallmodellerna som Zippo, IMCO och liknande, oftast ur f.d. armé- eller gruvsammanhang. De är ju robusta och beprövade men duger inte i stränk kyla, eftersom de är av metall och eftersom deras tändmekanism knappast går att använda med handskar/vantar.

Finns det egentligen den perfekta och ultimata vintertändaren? Den får gärna kosta något och får gärna vara lite större och lite tyngre -- bara den funkar och går att använda med vantarna på.

Tackar för tipset, men här (0:37) ser man att Wenger Oil Lighter WL 3 har samma tändmekanism som Zippo/IMCO: http://www.youtube.com/watch?v=MI-vGLylyv0

Wenger Hydor Lighter verkar vara bättre, som man ser här efter (1:15): http://www.youtube.com/watch?v=xZo36bZ7V1Q

Vad ska du använda den till?

Vad ska du ha "tändaren" till? Tända brasan/köket iskogen funkar diverse tändstål med handskar ypperligt...

Ska du tända cigg eller pipa, är någon form av jet-tändare att rekommendera då dessa är ofta storm säkra, finns modeller som funkar med fingerhandskar har jag sett.

Mvh troswe

Gasbrännare?

Eller blir en sådan för stor?

Värd en fundering. Hade en liknande brännare häromåret men den gick ganska snabbt sönder pga av mindervärdig plast och dito konstruktion, fastän den hade hade sålts som tysk(tillverkat?) märkesverktyg. Hann aldrig testa den under vinterförhållanden.
Undrar om gaskranen/skruvventilen fryser igen och hur pass köldduglig plastdelarna är. Vissa plastsorter bryter väldigt lätta i kyla.

Vad ska du ha "tändaren" till? Tända brasan/köket iskogen funkar diverse tändstål med handskar ypperligt...

Ska du tända cigg eller pipa, är någon form av jet-tändare att rekommendera då dessa är ofta storm säkra, finns modeller som funkar med fingerhandskar har jag sett.

Mvh troswe

Huvudsakligen handlar det om att tända köket. Visst funkar det med en tändstål. Men det kan ju också bli nödvändigt att man behöver öppen eld för att tända en brasa eller tina upp någonting.

Huvudsakligen handlar det om att tända köket. Visst funkar det med en tändstål. Men det kan ju också bli nödvändigt att man behöver öppen eld för att tända en brasa eller tina upp någonting.

Jag använder tändstål till det du nämner så det troswe skriver håller jag med om! Med handskar på, kanske inte tjockaste tumvantarna men innervantarna. Att tända en öppen eld handlar bara om rätt förberedelser.

Inget som går på gas funkar i sträng kyla om du inte håller den varm nära kroppen. Inte en fullgod lösning.

Imco är ju jättelätt att tända vad har du på dig boxningshandskar? Jämfört med zippo så är det busenkelt.

Annars är väl en lösning för dig att köra flera grejer. Gnisttändare typ gasspis till tändning av köket.
Cigaretttändare runt halsen under tröjan för sällangrejerna typ stearinljus.
Tändstål på knivslidan för eldar och nödfall.

Inget som går på gas funkar i sträng kyla om du inte håller den varm nära kroppen. Inte en fullgod lösning.

Imco är ju jättelätt att tända vad har du på dig boxningshandskar? Jämfört med zippo så är det busenkelt.

Annars är väl en lösning för dig att köra flera grejer. Gnisttändare typ gasspis till tändning av köket.
Cigaretttändare runt halsen under tröjan för sällangrejerna typ stearinljus.
Tändstål på knivslidan för eldar och nödfall.

Här vid (0:15) syns att "hävstången" är mycket kort och man har inget fingerfäste med vantar på, inte ens med tunna vantar.
http://www.youtube.com/watch?v=SDio9MI91mc
Egentligen är det inte ens en "hävstång", eftersom det inte räcker att trycka ner -- man måste samtidigt dra tillbaka locket resp. vrida den 90° runt axeln och det går hyfsat med bar hud på metallen men inte (för mig) med vantar på eftersom friktionen är noll. Har du gummihandskar på dig eller varför funkar det busenkelt hos dig? :)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg