Vintertältning

Jag och en kompis ska upp till fjällen i påsk och tälta nu har vi två frågor angående hur man ska gräva ned tältet.
Ska man skotta upp snö över tältväggen så att det inte blåser in i mellanrummet mellan snö och tält? De flesta friluftsmänniskor hävdar att man ska göra det, men fysikern Göran Grimwall skriver i sin bok "Varför är himmlen blå" att man inte ska göra det. Orsaken är att vind som blåser över en öppen yta, tex. fjäll och stöter på ett hinder bildar ett undertryck över hindret och göra att det bildas en uppåtriktad kraft. Kraften blir större om man täpper till så mycket det går.
Den andra frågan rör skärmar som en del gör av blocksnö för att minska vindpåfrestningen mot tältet. Många hävdar att man inte ska göra dessa eftersom tältet begravs under drivan som bildas bakom skärmen. Jag har sett en skiss över att man kan utnyttja principen: en meter hinder bildar tre meter driva. Först en vall som är en meter hög. Tre meter bort görs ytterligare en skärm och tältet ställs bakom denna. Det vore intressant att höra olika synpunkter på ovanstående frågor.

MTB; sa:
(klipp) fysikern Göran Grimwall skriver i sin bok "Varför är himmlen blå" att man inte ska göra det. Orsaken är att vind som blåser över en öppen yta, tex. fjäll och stöter på ett hinder bildar ett undertryck över hindret och göra att det bildas en uppåtriktad kraft. Kraften blir större om man täpper till så mycket det går.(klipp)

Undrar om han har tältat i drevande snö någon gång...
Jag har varit med om att en tändsticksask-stor springa släppte in tillräckligt med snö för att fylla halva utrymmet mellan ytter- och innertält på mitt Unna. Det är någon kubikmeter snö och det tog dessutom bara ett par timmar.

Den andra frågan är knivigare eftersom det beror på hur starkt tältet är. Jag ställer tältet på snön och bryr mig inte om att gräva murar eller block. Jag förankrar med allt som går inkl skidor och stavar. Är snön lite mjukare trampar jag ner det en bit. Som jag antytt ovan så lägger jag lite snö runtomkring. Dessutom gräver jag stågrop (om jag har absid).

*Om* jag skulle göra snömur så skulle jag luta åt den norska metoden (alla norrmän jag sett gör så :)
d v s alldeles intill tältet och hög så att snön blåser förbi ordentligt. *Bäst* är nog två snömurar, en ca 4-5 meter bort och en ca 2-3 meter bort. Men risken är att det hinner bli morgon innan man grävt färdigt.

Mvh,

Johan

Vindmur

På första frågan vet jag inte men jag brukar sätt upp vindmuren ungefär där snörena slutar, d.v.s. 1-2 meter från tältet. En gång har jag varit med om att snön har täckt från muren och øver de första två bågarna av tältet, men det gick bra (och inte minst, tältet stod!).
På andra frågan; du måste bygga en vindmur. Annars lägger sig tältet helt ned på backen, och du får tältet tryckt ned i ansiktet.
Även om snö lägger sig mellan muren och tältet står ändå tältet vilket är mycket mer behagligt.
En annan praktisk sak(om du har två absider); Ha ingång för allesammans med ryggsäckar i en ända (med djup köldgrop så att du kan stå i yttertältet, det är inte klokt vad med säckar man kan ställa där då) och låt andra sidan vara "köksavdeling" där du har primus, mat, ren (vatten) och smutsing (slask) grop.

Modifiering

Du kan även bygga den yttersta muren format som ett v, vilket ska ha den verkan att den trycker vinden åt sidorna en aning.

En variant som jag har sett ute och läst om ett antal gånger, men aldrig provat själv.

Pack

Meningen med ett skydd är ju att ge lä från vinden. Samtidigt så är mängden snö som vinden kan föra fram ungefär proportionell mot vindhastigheten upphöjt till tre, dvs mängd snö i luften=vindhastighet^3 så även små förändringar i vindhastigheten ger mängder av snö som ramlar ner. Den optimala placeringen är ju då som redan skrivits att ha ett vindskydd som tömmer luften på snö, och sedan ett till som skyddar från vinden. Dock blir det en massa grävande när man istället har lust att sitta inne i tältet och dricka blåbärssoppa...

Vad gäller formen på snömuren, tänk på luften som vatten och tänk dig vilken form är lättast att hålla under rinnande vatten, någonting platt eller någonting v-format.

/Martin

Mera V

Självklart skall man nyttja en V-form på vindskyddet. Det hanlar om att minimera turbulensen bakom, och det görs enklast genom en form som inte bryter luftströmmen för abrupt. När det gäller att skotta över kanterna eller inte, så är det uppenbart att det kan bli riktigt snöigt inomhus om man inte gör det, å andra sidan minimerar man ventilationen i tältet vilket kommer att leda till mycket svårare kondensproblem än annars. Det senare är tycks dock vara ett mindre problem, speciellt vid stormväder.

Hur höga murar brukar ni bygga? Bygger ni murar änen om inget tyder på dåligt väder?

/Andreas

Nope

I och för sig kan ju vädret skifta på nolltid i fjällen, men det tar sådan tid att stå och skotta murar och tältet klarar mer än man tror utan, så jag bygger inte murar om jag inte väntar mig en storm.

Lämurar

Om det skall bli stark vind och om man inte kan gå ner i lä, två V-formade. Gå om möjligt ner i en ravin som ligger rätt så minskar ju vindtrycket väsentligt. Om det inte är vind i sikte spara på krafterna, njut.

Go tur

Johan K

Kan ju förresten dela med mig av hur jag blivit "lärd" att murarna ska byggas. En utbildad fjälledare med stor erfarenhet av vinterfjäll sa att de fått lära sig att bygga en mur tre meter från tältet och en mur sex meter från tältet. Då skulle man inte riskera att tältet blev överdrevat. Det stämmer ju ganska bra med tidigare tips i denna tråd. Naturligtvis V.formade murar.

/Andreas

En av de viktigste ting å passe på ved vintertelting er at det UNDER TELTET er god festesnø. Her bør det være slik at en skal kunne bardunere skikkelig med ski og staver etc. Helst 80 cm med hard snø, og kanskje noe mindre ved godt skarelag. Om du bardunerer godt skal det mye til at teltets stenger blir ødelagt eller teltet blir tatt av vinden når det står oppreist. Om teltet ikke tåler en skikkelig kuling, bør en kanskje se om en kan skaffe et som gjør det. Tross alt er det ens liv det kan dreie seg om. Og vi vet at det har forekommet alvorlige teltulykker for noen år siden.

Samtidig må en heller ikke bli så opptatt av murer o.a. rundt teltet at en glemmer andre like viktige sikkerhetsregler. Blandt disse er oppsetting/nedtaking av telt under vind. Sist vinter tok jeg og noen kompiser ned teltet i Laddjovagge noen kilometer vest om Keb fjällstation(vinden kan bli sterk i den trange dalen). Da røk 2 av 3 stenger grunnet feil prosedyre fra vår side. Heldigvis var det slutten på turen, og jeg fikk en god lærdom som kostet 600kr. (Jeg byttet ut 2 av 10 ledd og har dermed ekstra ledd til andre turer.)

Leif

Skit i tæltet och bygg en iglo i stællet. Det tar lika lång tid som att græva alla murar, det ær varmare æn tælt och kondensproblemen ær næstan som bortblåsta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg