Vinterparkas med eller utan membran?

Funderingar om några modeller

Jag har varit och provat Fjällräven Greenland Winter Parka samt Fjällräven Sarek Winter jacket men jag gillar ingen av dem då de känns otympliga/obekväma. Har även provat Fjällräven Sarek Trekking jacket men tycker också den har dålig passform. Fjällräven Forest parka är jag tveksam till då den har Hydratic-membran.

Bergans jackor däremot gillar jag mer de känns skönare/smidigare och mer komfortabla men har bara provat deras icke-fodrade modeller. Bergans Antarctic Exp jacket (Nylon-yttertyg) och Bergans Morgedal Anorak (Teflon-yttertyg) verkar bra då de har vattenavvisande yttertig men inget membran.

Lundhags Berje parka samt Lundhags Edhe parka är några modeller jag tycker verkar prisvärda och bra! De har yttertyg i vaxat PolyCotton-material samt vadderad med PrimaLoft Eco.

Senast ändrad:
Post från annat forum om membran i skidkläder

Jag såg denna posten på ett annat forum som påstår att membran i skidkläder är en marknadsföringsbluff utan dess like.
Gore-Tex och andra membran är bra när det regnar annars är det skit. Hur ofta regnar det när ni åker?

Jag har flera jackor/byxor med Gore-Tex eller annnat mebran. Gemensamt för dessa är att de ska "andas". Eftersom tillverkarna själva vet att detta är en stor bluff är plaggen fulla med dragkedjor för ventilation. Förutom vanliga blixtlåset för att stänga jackan så är det blixtlås från armbågen till höften och på byxorna från höften till strax ovanför knät och sedan nedanför knät och ända ner. När man anstränger sig blir det för varmt med stängda dragkedjor och blåser det så blir det dragigt och kallt med öppna. Om plaggen andades så bra som utlovat så skulle dessa blixtlås inte behövas.

Gore-Tex i skidkläder är en marknadsföringsbluff utan dess like. Tyvärr vågar tillverkarna inte göra plagg utan membran.

En vanlig enkel vindblus utan membran andas mycket bättre och är lagom vindtät.
Vindblusarna är dock lite fladdriga och saknar i regel fickor. Det jag vill ha är en vettig skaljacka/byxor utan Gore-Tex eller annan inbyggd plastpåse.
Tips någon?
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59591

Jag har konstaterat att alla membran-skalplagg är skit oavsett användningsområde frågan är om membran på fodrade vinter-jackor också är skit då det inte regnar vid minusgrader och det istället gör man blir våt av svetten som inte ventilleras ut.

Återigen beror det på användningsområde och jag håller inte alls med att fodrade goretex-jackor alltid är skit. Om man är frusen, man är relativt stilla (som i en lift t.ex.) och det är kallt och blåser väldigt mycket tycker jag det är en stor fördel med en helt vindtät jacka.

Jag har som sagt en sådan, jag har vanligt goretex-skal, softshell, bomullsanorak, värmejackor i dun och syntet och jag skulle verkligen inte vilja ha en bomullsjacka eller vindgenomsläpplig softshell i skidbacken när det blåser 15+ sekundmeter. Åker jag däremot turskidor vill jag ha något som släpper igenom lite luft men i packningen har jag även ett lätt goretex-skal om det blåser upp till storm eller börjar regna. Dagstur vs flerdagarstur utan torkmöjlighet ställer också olika krav.

Allt beror på personliga förutsättningar och vilken aktivitet man utför. Med det sagt så är så klart ett ofodrat skal plus en värmejacka en mer flexibel kombination.

Senast ändrad:
username2 jag håller med dig om att det är bra med en helt vindtät jacka när det blåser ordentligt. Men en jacka måste inte ha något membran för att vara vindtätt. Det du får med membranet är vattentäthet och frågan är hur viktigt det är på en vinterjacka. Blåser det upp till storm och börjar regna anser jag det bättre att ha med ett riktigt regnställ som Grundéns Sandön rock 345 och Grundéns Sandön trousers 214. Jag anser ett riktigt regnställ skyddar bättre mot regn och blåst än ett membran-skalplagg.

Tätvävd bomull är inte vindätt (wind proof); det är vindavvisande (wind resistant). Samma sak gäller nylon/polyester-väv i softshell. Det är just egenskapen att det inte är helt vindtätt som gör att många förespråkar det för aktiviteter där man är i rörelse eftersom överskottsvärme ventileras ut mer effektivt om plagget har viss vindgenomsläpplighet.

För att göra softshell-plagg helt vindtäta använder man membran som t.ex. Gore Windstopper.

(...) jag var lite otydlig jag menade membran-skalplagg är skit. Skalplagg utan membran tycker jag däremot är bra men trodde skalplagg utan membran kallades vindplagg istället. (...) jackan har jag tänkt använda till allt möjligt så jag lär bli varm och troligen svettig, inte för något stillasittande alltså. Startade inte tråden för att diskutera vilken jacka som var bäst till någon specifik aktivitet, utan mer allmänt om det är något bra med membran på vinterjackor eller inte. (...)
Jag förstod vad du menade, och håller ju med om din upplevelse av "svettigheten" hos membranplagg vid högre fysisk aktivitet. Antog (tydligen rätt) att det var det som var det avsedda användningsområdet.

Vad jag - och flera med mig, som skrivit i tråden - ställde mig frågande till var en fodrad jacka för denna användning.
Du fortsätter dock med fler exempel på fodrade jackor (samtidigt som du med rätta klagar över att de är otympliga), så det måste finnas någon förutsättning där som jag missat.
Vill du ha något för lugna eller stillastående aktiviteter i stark kyla, utan behov av rörelsefrihet och flexibel värmereglering, i sammanhang där du kan torka kläder i uppvärmda utrymmen över natten, så är det klart att fodrade plagg (men då kanske helst inkl. byxor alt. hela överaller) börjar bli mer motiverade.

Annars har du ju fått tips om Ventile, G1000 mm, som fungerar för ändamålet. Men personligen kan jag inte tipsa om några fodrade jackor, eftersom jag bara ser nackdelar med den lösningen.

Ett tips

Istället för att stirra sig blind på vad friluftsbranschen kan erbjuda så om du bara behöver en bra jacka, titta på Didrikson. Dessa parkas håller mycket bra kvalitet, rejält material och någon form av membran som jag inte har namnet på för tillfället. Dessutom är de rejält mycket billigare än t ex Fjällräven. Så kan man stå ut med en jacka utan en "frilufts-logotyp" och snarare vill ha ha en slitstark och varm parks, titta på Didriksson.

Membran eller ej, min erfarenhet är att det bara finns + när det gäller parkas med tanka på att man ofta inte utövar intensiv aktivitet i dem. Snarare tar bort all kylande vind och om det skulle regna eller bli blask, så fixar parkan det med.

Så ska du ha en parka för vardagsbruk, köp en fordrad med membran så fryser du mindre. Ska du ha något för friluftsbruk, skaffa något annat.

Jag har en fodrad parka med membran, nästan ett måste här i Linköping där december och januari mer än ofta innebär temperatur kring nollan och regn. Min tokvarma parka har inte membran.

Vid tort men inte så kallt väder använder jag en parka i 65/35 syntet/bomull med varierande värmande lager under, mitt senaste tillägg till de värmande lagren är en Nano Air syntetfoder jacka som är stretchig och släpper igenom luft, förstår inte hur jag någonsin kunnat klara mig utan något dylikt förut :)

Vad gäller 100% vindtäta plagg så behövs det egentligen inte, till och med Gore har börjat göra membran som släpper igenom lite luft men som fortfarande är vattentäta. Det lilla luftgenomsläppet påverkar inte värmen nämnvärt men förbättrar ventilationen.

Du fortsätter dock med fler exempel på fodrade jackor (samtidigt som du med rätta klagar över att de är otympliga), så det måste finnas någon förutsättning där som jag missat.
Det var 3 Fjällräven jackor jag provat, 2 fodrade (Sarek+Greenland) och 1 ofodrad skaljacka (Sarek Trekking). Men jag har också provat andra fodrade jackor med Gore-Tex som jag tyckt varit sköna men som jag inte vill ha just för de har membranet. Du missförstod alltså där att jag tyckte de var obekväma pga de var fodrade det är helt enkelt hur jackorna är tillverkade som gör dem obekväma. Jag har till exempel en gammal fodrad vinterparkas utan membran hemma nu som är hur skön som helst fastän den är fodrad. Men den är rätt gammal och funderar på skaffa en ny och då frågar jag mig om jag nu ska köpa en med membran eller utan.
Vill du ha något för lugna eller stillastående aktiviteter i stark kyla, utan behov av rörelsefrihet och flexibel värmereglering, i sammanhang där du kan torka kläder i uppvärmda utrymmen över natten, så är det klart att fodrade plagg (men då kanske helst inkl. byxor alt. hela överaller) börjar bli mer motiverade.
Med stark kyla hur många minusgrader menar du då? Om man nu ska köpa fodrad jacka+byxor alt hel overall ska man då ha en med membran eller utan? Fodrade byxor är också något jag tänkt köpa. Overaller har jag sett det finns men väldigt sällsynt och mycket få att välja mellan. Skulle du kunna ange någon overall som exempel?

Membran eller ej, min erfarenhet är att det bara finns + när det gäller parkas med tanka på att man ofta inte utövar intensiv aktivitet i dem. Snarare tar bort all kylande vind och om det skulle regna eller bli blask, så fixar parkan det med.

Så ska du ha en parka för vardagsbruk, köp en fordrad med membran så fryser du mindre. Ska du ha något för friluftsbruk, skaffa något annat.
Tar det som att du rekommenderar membran till en fodrad vinterparkas och att man vid friluftsbruk använder skalplagg med värmande lager under. Märket spelar ingen roll för mig. Har du någon Didriksons vinterparkas du skulle rekommendera?

Vad gäller 100% vindtäta plagg så behövs det egentligen inte, till och med Gore har börjat göra membran som släpper igenom lite luft men som fortfarande är vattentäta. Det lilla luftgenomsläppet påverkar inte värmen nämnvärt men förbättrar ventilationen.
Tack för tipset om Patagonia Nano Air. Precis detta jag menar att de flesta membran-kläder är alldeles för vindtäta. Lite ventilation är bara bra då det vädrar ut fukt och svett och håller jackan torrare en helt vindtät jacka där man blir blöt av svetten. Och regnar det blir man våt men jag blir hellre våt av regnvatten än av svett. Det jag använder nu är Bergans Airojohka skaljacka med värmande lager under. Ändå blir jag ofta våt av svett innifrån av denna även nu när det är kallt så kommer inte kroppsvärmen ut ordentligt.

Alla membranplagg jag har/har haft, främst Gore-Tex, är bra på att hålla väta i form av nederbörd ute men desto sämre på att släppa ut värme, svett och kondens.

"Bluffen" är enligt mig just den att plaggen "andas". Det gör dom inte.

Jag kan inte komma på många situationer då det är en fördel med membran i en vinterparkas utom möjligen vid låg aktivitet och mycket omväxlande väderlek med inslag av regn och blåst och där fördelen då ligger i att "slippa" ta på sig först mellanlager och sen skal, d.v.s. det blir lite enklare och går snabbare att ta på sig jackan direkt ovanpå understället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg