Vad måste man egentligen ha i klädväg för att någorlunda säkert ge sig ut och paddla på vintern? Jag har läst en del artiklar och hört annat om vinterpaddling och förstått att en heltäckande gore-texdräkt med integrerad toalettlucka är det bästa man kan ha, men om man inte vill lägga de där 10 000 kr på att skaffa en sådan? Vad är egentligen minimiklädseln för att överleva en kapsejsning på vintern. Nu menar jag inte vinter med orkan, 15 minus och isberg, utan mer en göteborgsvinter - det vill säga runt noll grader och ingen is eller snö. Jag tänker inte ge mig ut om det blåser hårt eller regnar eller är eländigt på annat sätt utan jag tänker mig en lugn och fin senhöst-/vinter-/tidig vårdag med en blek sol, lugna trygga dyningar och endast en lätt bris på sin höjd. (Ja, jag vet att det inte finns sådana dagar här i Göteborg mellan september och maj, men ändå.)
Jag har dykt i november på västkusten och då hade jag en 13 mm tjock våtdräkt på mig. Det blev svalt, men inte outhärdligt under de trekvart dyket varade.
Vad sägs om dykarneoprenskor på fötterna, en surf-long John, neoprenhandskar, fleecetröja, vanlig goretexjacka och en neoprenhuva som klädsel för vinterpaddling. Skulle jag överleva en kapsejsning med det?
Neoprenhuva förresten, skall man ha det? Det blir ju helt klart ganska obekvämt, men å andra sidan är det inte skönt att doppa huvudet i fyragradigt vatten. Finns det kanske någon tunn variant som är hyfsat skön att ha på sig och som åtminstone ger en liten lindring mot den värsta köldchocken om man går runt?
Som vanligt tacksam för synpunkter.
Kalle
Jag har dykt i november på västkusten och då hade jag en 13 mm tjock våtdräkt på mig. Det blev svalt, men inte outhärdligt under de trekvart dyket varade.
Vad sägs om dykarneoprenskor på fötterna, en surf-long John, neoprenhandskar, fleecetröja, vanlig goretexjacka och en neoprenhuva som klädsel för vinterpaddling. Skulle jag överleva en kapsejsning med det?
Neoprenhuva förresten, skall man ha det? Det blir ju helt klart ganska obekvämt, men å andra sidan är det inte skönt att doppa huvudet i fyragradigt vatten. Finns det kanske någon tunn variant som är hyfsat skön att ha på sig och som åtminstone ger en liten lindring mot den värsta köldchocken om man går runt?
Som vanligt tacksam för synpunkter.
Kalle