vinterpaddling-hur gör ni för att undvika isbildning

Var ligger denna farlighet? jag har paddlat många gånger på vintern och har aldrig sett att isen växer flera cm på en kajak så att den bli super tungt. Som Teknikern skriver kan man ju vända kajaken en snabbis och bli av med all is som är på däcket.
De problemen jag har stött på är
* luckorna - sprayar man de med siliconspray fäster isen dock inte längre
* däckslinor - svårt att ta tag i och gummilinor som inte spänna åt - kortidslösningen är att blöta ned de för att få bort isen, vet inte om de går att smörja in med ngt (har typ inga linor på min kajak och inte brytt mig om denna problem)
* blöta kapell bli en isklump och svåra att trä på sittbrunnen - bra att sitta på de vid raster.
* handskar isar ihop när man tar av dessa - bäst att stoppa under flytvästen vid rasten så de håller sig varma
* att tar på sig alla paddelkläder efter en natt ute kan vara lite jobbigt men det brukar går.
* dragkedjor på flyttvästar och annat bli svåra att öppnar och behöver vara vaxad ordentligt
* rolla jag mkt fryser vattnet som hamnar i skeddawire-förningen. Svårt att göra ngt åt och med de kajaker jag har använd fick jag tar in kajaken i värmen för att tina upp och få ut vattnet.

Viktig med frysna klädesplagg är att aldrig bryta loss dessa då de lätt kan går sönder. Har man tex ett kapell som har blivit en isklump är det bättre att doppa det i vattnet eller värma över elden och vrida ut sedan ordentligt. Man få dock vara mkt försiktig neoprene och öppen eld då sidan som är mot elden redan kan börja smälta medan den andra fortfarande är fuktig och kalt!

Personligen tycker jag att det är rätt kul att paddla på vintern. Ett liggunderlägg i kajaken ger bra med värmeisolering mot det kalla skrovet och med rätt kläder känns inte kylan särskild jobbigt.
Att glida i en för det mesta väldigt tyst natur är fantasktiskt och att studerar alla iskulpturer väldigt intressant. Även djurlivet brukar kännas ganska tama och man kan titta på de i lugn och ro. Inga båtar, fritidshus-gästar osv som stör och gör oväsen.
Bäst är det att vara ute på havet där vågorna fortfarande gör lite liv och saltvattnet gör även att inte allting isar ihop lika fort.

Att sitta på ett drivisflak bredvid farleden med kajaken som ryggstöd en dag när solen värmer och fartygen passerar framför fötterna är magiskt. Så brukar jag fika när drivisen tillåter. Vinterpaddling är precis hur skönt som helst och inte farligare än andra årstider, faktiskt är det mycket säkrare än på sommaren pga. att ingen räcer med en skeppare som planterat snoken i gps-en kommer att korsa ens väg.

Det är balansen som är det farliga

Var ligger denna farlighet?.

Det farliga med nedisning är att farkosten (stor eller liten) blir så tung att den inte längre bär i sjön, eller så övertung att den välter. Och det är INTE en teoretisk risk typ att få en meteor i huvudet, utan en högst reell risk. Om det är temperaturer så det börjar bygga isskikt, alltså. Annars inte.

Och visst tycker jag att man ändå ska paddla på vintern, det är ju jättekul och har gett även mig några av mina mest minnesvärda turer. Men man ska ha riskerna klart för sig, så man kan ducka för dem.

Hur reel är denna farlighet då?
Jag har paddlat i ner till -18 grader, varit ute i många timmar i sträck samt turpaddlat osv och aldrig upplevd denna moment i alla fall. Okej på min Ivalu kan det inte fastnar så mkt is men jag har även paddlat med stora engelska kajaker och inte haft denna problem.
Ska det vara så tungt att det inte längre bär prata vi väl väldigt många kilon som skulle innebära en ganska tjockt islager, eller?

Nu låter du Jens som nåt från program Discovery, "it´s dangerous, you can be killed!" :cool:

Risken att få kajaken så nedisad att den blir så instabil att den slår runt eller sjunker finns inte, då har paddlaren frusit ihjäl för länge sen, eller gett upp för dan. Jag har haft kajaken riktigt duktigt nedisad (och här snackar vi centimetrar) och det enda som händer är att den blir trögnavigerad pga. vikten.

I våran klubb i Trondheim är vi ett 50-tal paddlare som paddlar året om. Många paddlar även vid temperaturer ned till -10 grader. Det är inte ovanligt att fördäcket blir ordentligt nedisat. Detta har aldrig framstått som något problem. Om man slår med paddeln på däcket lossnar det som regel flakvis med is. Annars kan man ta en roll. Då är det lätt att få bort den isen som ev. är kvar på däcket.
Jag vill likafullt understryka att risken ökar vid paddling i minusgrader. Räddningstekniker som funkar fint i plussgrader kan bli riktigt svåra när utrustning och kropp är påverkade av ordentligt kallt väder. Om vinden ökar kan paddelvantarna som alltid annars känns varma och goda bli iskalla och föra till att man mister känslan i händerna.

Problemen

med nedisning torde vara värre vid underkylt vatten. Då torde inte heller avisning medelst eskimåsväng fungera.

När det är underkylt vatten kan också så kallad bottenis snabbt flyta upp som issörja och ge ett täcke som varken går att paddla igenom eller bära en gående. Detta är inte vanligt men förekommer i kombinationen stark vind och kyla och torde vara en fara speciellt i Östersjöns bräckta vatten.

Teknikerns synpunkt att nedisning även drabbar paddlaren är viktig.
Nedisning i pannan om man inte har typ neoprenhuva är väldigt smärtsam och obehaglig minns jag från en motvindspaddling i några minusgrader på Mälaren.

Thure

Jag skulle nästan vilja säga att nedisning av kroppsdelar, som pannan, är direkt farligt iom. risken för förfrysning. Jag paddlar aldrig utan tät neoprenehuva, torrdräkt och torrdräktshandskar den kalla årstiden vilket gör att jag kan kombinera paddling med simning när jag börjar bli frusen om händer och fötter. Det finns inget som slår simning för att få fart på värmen ut till fingrar och tår.

Det du nämner med uppflytande bottenis är inget kul MEN väntar man ut det hela lite så KAN man faktiskt snabbförflytta sig på istäcket när det bildats en hinna, men man joggar i uppförsbacke och risken är överhängande till mera "plask och lek" mellan varven.

OK, jag kanske var lite olyckskorp nu...

Nu låter du Jens som nåt från program Discovery, "it´s dangerous, you can be killed!" :cool:
.

OK, nu var jag kanske överpessimistisk. Har dock varit med om att få båtar (små fiskebåtar) nedisade så det blev farligt, och har även vid ett tillfälle sett det växa på kajakens däck i häpnadsväckande takt... Så alldeles ute och cyklar är jag inte, men det ska medges att det ska vara omständigheter inom ett smalt intervall... Kanske i stil med den där (osannolika men högst verkliga faran) att få en meteorit i huvudet...

Man vill ju inte låta som ett Discovery-program. Men inte heller som en myndighet vid samhällskatastrofer: "Det är absolut ingen fara. Vi har allt under kontroll. Men gravida, gamla och hjärtsjuka bör hålla sig inne..."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet Paddling allmänt 7
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
Bullrika Vinterpaddling Paddling allmänt 3
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
manlan Vinterpaddling Paddling allmänt 43
Rindmyr Vinterpaddling i Västervik med omnejd!? Paddling allmänt 2
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1
Tomppa Vinterpaddling Paddling allmänt 0
jamo Vinterpaddling med bad Paddling allmänt 11
backpack vinterpaddling Paddling allmänt 0
mellgren Tips vinterpaddling? Paddling allmänt 10
Kalle E vinterpaddling - krävs isbjörnspäls? Paddling allmänt 5
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
Balk Vinterpaddling i St:Annas? Paddling allmänt 0
matsli Vinterpaddling Paddling allmänt 2
Vinterpaddling? Paddling allmänt 3
Flärp Förberedelser för -16. Vad gör du? Paddling allmänt 7
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
calee Hur gör ni? Paddling allmänt 3
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Koster - Hur gör man? Paddling allmänt 6
Strmbrg Hur gör ni när ni vill släppa paddeln? Paddling allmänt 8
Vad är det som gör att paddling är så speciellt..? Paddling allmänt 25
jenie Så här gör jag Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg