Har också ändrat en del sedan förra vintern. Jag fortsätter med torrdräkten, men jag har gjort tvärtom med kläderna under den.. jag har lagt till ett lager. Samma sak när jag åker skidor (utan torrdräkten ja.. ). Förr klädde jag mig tunt för att inte bli svettig, men det blev jag ju ändå, så nu lägger jag på ett lager till. Klassiskt layer 1+2+3 och sedan eventuell torrdräkt på det. Vad blir resultatet? Det känns inte som att man svettas mer, snarare mindre. Antingen transporteras fukten ut till yttersta lagret eller så blir det helt enkelt mer fiber att fylla med fukt. Helt klart känner jag mig torrare och när det väl gäller, typ om man har paddlat ett hårt pass och hoppar i vattnet, så är det klart varmare. Paddeltekniken har också ändrats. Köpte ju en vinge i höstas och tillsammans med åtminstone liiiite benrörelser så håller man mer av kroppen igång. Inga skor, bara ett par extra sockor under torrdräktens sydda fötter. sist blev det ju vanlig strumpa+3mm neopren för att de låg framme, och det var riktigt toppen även om man inte behöver neopren under torrdräkten. Nu är det så lite öppet vatten här i stan så det blir mer skidor och skridskor istället, men problemen är ungefär detsamma, speciellt om man kör safe och tar paddelkläderna (jacka+byxa) på isen. Samma problem med kalla händer och fötter, samma problem med svett och kondens.
Vinterpaddling, fryser om händer och fötter
- Trådstartare farsi
- Start datum
Liknande trådar