Vinteröverlevnad

Jag och ett par kompisr ska gå Svenska Överlevnadssällskapets vinterutbildning i februari och jag undrar om det är nån som har erfarenhet av sådan vinterutbildning..
Tips på utrustning, förberedelser m.m. tas tacksamt emot.

m.v.h. Markus

Vinteröverlevnad.

Vintern uppe i Lannavaara kan, som på många andra ställen i Sverige, variera ganska kraftigt. Det kan vara allt från ett par minus upp till närmare minus 50, som vintern -98 och -99. Därför måste man gradera sig för att det kan bli väldigt kallt. Man behöver en bra sovsäck som klarar åtminstånde 30 minus. Ett tjockt liggunderlag. Ni kommer även att få ut renskinn. Detta är en kurs i vinteröverlevnad/friluftssäkerhet vilket innebär att man lever på det naturen har att erbjuda. Det blir således betydligt mindre mat än vanligt sammtidigt som man ändå arbetar fysiskt. Denna kombination gör att man oftast fryser lättare vilket man bör tänka på när man planerar sin utrustning. Skodonen är mycket viktiga merparten av de som brutit har haft problem med fötterna. Ett par rejäla vinterkänger eller vinterstövlar med utagbar filtsocka är att rekommendera. Lundhags eller Jörnkängans vinterkängor eller Nokias vinterstövel är några alternativ. Du ska få plats med två par sockar i dem. Ett sovsäcks överdrag är också att rekommendera. För övrigt är det flerskiktsprincipen som gäller. Jag brukar ha med mig två underställ, två tröjor, en tjockare tröja, ett par fleece byxor, jacka, byxor och snödräkt.

kläder

Som skaljacka vid låg temp (-50 - -40) Skulle jag rekomendera en av förvarets snöblusar. försök gärna att välja den i anorak modell.
själv har jag vid denna temperatur
Militärens Filtkängo, två par sockor, tjocka lång kal. typ Ullfrotté, vanliga byxer typ fjällräven, värmebyxa, undertröja, skjorta, ylletröja, fleecejacka, dunjacka, skaljacka och miltärens vintermössa. På händerna ska du ha lovika tumvantar och miltärns vita älgskinns vantar utan på.
Se till att variera klädmängden efter aktiviteten och jobba långsamt, som eskimåerna så du inte börjar svettas.
Tro mig och prova inget modernt på händerna. Jag har provat med sälskin också men älgskin var bättre.
Använd inte goretex det funkar inte. läs inslag under "... Paclite...?" finns på startsidan 001022.

Mvh Per Holmström

Älgskinn på tassarna!

Arméns vita skinnshandskar är guld värda! De ger ett bra skydd för händerna och torkar också hyfsat fort (t.o.m. på kroppen) om det skulle råka vara milt å blött ute. Annars gäller det att inte klä sig allt för snyggt. Överlevnadskurser har en tendens att trötta ut det mesta i klädväg då man ofta umgås rätt intimt med eld.

Is och kyla...

Jodå, jag brukar själv använda en bomullsanorakk på vinterturer, men...

Jag har många gånger skakat is ur denna anorakk eller dragit loss en fastfrusen tröja från insidan vid sträng kyla. Inte bara i goretex kan det bildas is på insidan av materialet...

Det viktigaste i en bra jacka enligt min mening är därför ventilationsmöjligheterna.

Att inte komma i svettning måste man förstås sköta själv och inte överlåta åt jackan... ;-).

M v H,

Johan

Snökläder

Kan man få tag på försvarets snöblusar någonstans? Dessa tyckte jag var kanon. Det räckte med att ha en fältskjorta under den vita jackan när det var hård aktivitet. Den var samtidigt "vattentät" då man stod på knä i snön osv.

Viktigt är att närhelst man står stilla så STÅ PÅ NÅGOT ISOLERANDE! En bit liggunderlag räcker. Om du inte tror på att det gör någon skilnad så ställ dig barfota i snön ock sedan barfota på en bit liggunderlag. På liggunderlaget klarar man länge men i snön endast några sekunder.

Vilka vantar är det ni pratar om med älgskin? Är det försvarets nya, helt vita med vit innervante av ull och kammo-färgade muddar eller de gamla höga? Perssonligen tyckte jag att de gamla var bättre.

Ove Norberg, Gbg

Länk till böcker

Hej Markus!

Militären har publicerat två böcker digitalt som kan vara värda att titta i, Överlevnadsboken och Vintersoldat:

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/idrott.html

Båda finns i PDF-format för nerladdning och Vintersoldat finns även i html-format så att Du kan läsa handboken online.

Lycka till!

/JOHAN

Klädval

När man går en sådan här överlevnadskurs bör man inte vara rädd om de kläder man har på sig. Det är lätt hänt att något plagg går sönder när man hugger ved, bygger skydd eller eldar och då är det inte så kul om det kostade mycket pengar. Snödräkten skyddar en del mot yttre påverkan och är inte så dyr. Armens gammla vita skinnvantar är mycket bra. Jag brukar ha ett par tovade ullvantar som innervante. Här kan man hitta snödräkter mm. http://militara-overskottslagret.se/

Lannavaara kan det bli upp till minus 50, som vintern -99 . Därför måste man gradera sig för att det kan bli väldigt kallt. Man behöver en bra sovsäck som klarar åtminstånde 30 minus. Ni kommer även att få ut renskinn. Skodonen är mycket viktiga . Ett par rejäla vinterkänger med utagbar filtsocka är att rekommendera. Lundhags . Du ska få plats med två par sockar i dem. För övrigt är det flerskiktsprincipen som gäller. två underställ i ull två tröjor, en tjockare tröja i ull, jacka, byxor och snödräkt.

M90 snödräkt

Hej jag undrar om nån vet var jag kan få tag på M90 snödräkt.Jag har sökt med ljus och lykta,hoppas på hjälp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg