vinterkök

Hej
Jag undrar om det finns någon som vet vart man kan köpa en KAP Arctic brännare.
efter lite forskning tror jag att detta är det mest efektiva frilufts köket året runt är det någon som har en åsikt om det. skriv gärna
 
njae... Smaken är som baken, anledningen till att så många rekomenderar kap artic är beror mer på att många använder det och automatiskt utan kritik rekomenderar det dom själv har, man skulle väl inte göra ett dåligt köp?

Jag personligen tycker att det e en riktig skitbrännare som krånglar och är svår med förvärmning o.s.v. Desutom så väger ett Trangiakök som en conteiner..

men det finns 100st här på utsidan som anser att det e universums bästa kök utan att ens provat något annat... Skall jag vara objektiv så är det ett bra kök som fungerar i de flesta lägen, det är inte bäst av alla på allt men det är klart med i topplistan..

Skall du till otillgängliga ställen i världen var du inte kan garantera bra bränsle så välj något av multifuelköken istället.
 
Både ja o nej

FJS90-91; sa:
njae... Smaken är som baken, anledningen till att så många rekomenderar kap artic är beror mer på att många använder det och automatiskt utan kritik rekomenderar det dom själv har, man skulle väl inte göra ett dåligt köp?

Jag personligen tycker att det e en riktig skitbrännare som krånglar och är svår med förvärmning o.s.v. Desutom så väger ett Trangiakök som en conteiner..

men det finns 100st här på utsidan som anser att det e universums bästa kök utan att ens provat något annat... Skall jag vara objektiv så är det ett bra kök som fungerar i de flesta lägen, det är inte bäst av alla på allt men det är klart med i topplistan..

Skall du till otillgängliga ställen i världen var du inte kan garantera bra bränsle så välj något av multifuelköken istället.

Håller med om att Trangiaköket är en container, det är den del av kapen som borde väck :).

Brännaren har jag däremot aldrig haft nåra problem med och den kan köras på både fotogen, flygbränsle, tändvätska, bensin (med lite munstycksmeck) och diesel. Att den skulle behöva prima bränsle för att funka är inte rätt, möjligen har ryktet uppstått ur den Statoil-Blå kult som uppstått som en spännande subkultur till Kap-kulten ;).

Annars är Omnifuel en rackarns bra brännare, med mkt hög effekt och låg ljudvolym. Den brinner väldigt hett och är nästan sotfri, även med feta bränslen. Dess svaga punkt är bränsleledningen, fast då jämför jag med XGK: s stålrör som jag vande mig vid under ca 10 års användning.

XGK är ju ett säkert kort, men med dålig reglering av lågan och en ganska odiskret ljudbild. Fast skiter man i oljudet och tar med sig en extra spindel så är den fortfarande klockren.

/J
 
Har ett Kap artic sedan ca 10 år tillbaka, använt detta mest höst-vinter-vår och har aldrig haft några problem trots regelbunden användning.

Jag tillhör själklart den trogna skaran som föredrar Trangia, har provat andra kök och totalt sett anser jag att Trangia är lätt att använda, bra vindtålighet och stabilt, sommar som vinter.
 
Vinterkök med dålig bensin

På en liten expedition till Muztagh Ata i Kina hade jag med mig mitt KAP, väl inkört och gött. Dessutom sponsrades vi av Optimus och fick varsitt Nova gratis. Bränslet vi köpte i Kashgar var fulbensin på dunk, med bottensats och allt. Vet inte om de hade haft gödsel i dunkarna innan eller nåt, men vi hade jävulska problem. Mitt KAP funkade perfekt på hotelltaket i Kashgar (liksom Novorna och en snubbes XGK), men beckade igen helt i Base Camp (4400 möh) - fick inte ens loss munstycket. Ett stycke järnklump. Novaköket gick däremot att mecka med som bara fan - till slut hittade vi en rutin som byggde på en totalsanering av munstycke, packningar och alltihopa inför varje användning. Allt annat än optimalt, men funkade i alla fall. Då hade som sagt mitt KAP gett upp, XGK. En potentiell showstopper blev "bara" ett jävulskt strul. Således skulle jag vilja påstå att med kackig soppa är Nova ett fungerande alternativ, till skillnad från KAP eller XGK. Till saken hör att min klätterpartners reservkök - microbrännare och minitub gasol - gav full effekt efter max tio sekunder, varje gång. En tändsticka per start. (Dessutom finns Pietzo eller vafan det nu heter.) Jag överväger, trots mitt nu renoverade KAP och mitt Nova, att gå över till gasol.

/ Gaban
[Ändrat av Gaban 2004-02-26 kl 22:24]
 
Det du berättar om Kap Artic, Nova och XGK har hänt många andra fast med annat resultat.. Jag tror inte att man kan dömma kök pågrund av enstaka händelser. Jag hade under hela min värnplikt OTROLIGA problem med Kap Artic, men för den sakens skulle så betyder det inte att det är ett dåligt kök.
 
Låt mig citera mig själv:

men för den sakens skulle så betyder det inte att det är ett dåligt kök.

Då vart väl det avklarat.. Fler frågor?
 
Precis, nu har vi nått pudelns kärna.. Kap Artic behöver inte vara ett dåligt kök bara för att jag inte kom överens med mitt sådant i det militära, det har jag försökt att belysa hela tiden.. Personligen så älskar jag mitt XGK som har levererat 100% i alla lägen från Himalya till Svartedalen, det var ju någon ovan som inte hade lika bra erfarenheter av just XGK..

Det jag hela tiden vill komma till är att det ofta handlar mer om funktion och vad du skall ha köket till. Jag blir så trött när folk rekomenderar sina egna grejer utan att tänka på vad frågeställaren behöver.. Det är inte alla som vill lägga 2000:- på ett expeditionskök med titanjastruller, skall jag då rekomendera ett sådant till alla bara för att jag själv har ett?
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg