Vintergas deluxe -48

Öppnar man inte kran mer än vad som krävs för en lagom låga så är trycken i slangar etc för spindelbrännare etc. under 1 Bar då hela tryckfallet från flasktryck till brännartryck sker i kran.

Den här typen av bränngas använder man inte när det är varmt och skönt ute i naturen då det finns mycket billigare alternativ som fungerar bra, de här typen av gas används vinterhalvåret när det är en bra bit under nolla och trycket i dessa tuber är då på samma nivå som sommargasflaskorna på sommaren.

Öppnar man inte kran mer än vad som krävs för en lagom låga så är trycken i slangar etc för spindelbrännare etc. under 1 Bar då hela tryckfallet från flasktryck till brännartryck sker i kran.

Den här typen av bränngas använder man inte när det är varmt och skönt ute i naturen då det finns mycket billigare alternativ som fungerar bra, de här typen av gas används vinterhalvåret när det är en bra bit under nolla och trycket i dessa tuber är då på samma nivå som sommargasflaskorna på sommaren.

Förstår jag rätt att det är OK att använda MAPP gasen på vintern? (Antar att flaskan bör stå upp...)

1.Ja det är ok även på sommaren och köra men det är onödigt.

2.Flaskan måste stå upp* precis som med vanliga tuber annars blir det vätskematat och kräver ett kök med förvärmning - ingen skillnad.

*Kommentar om detta anses bero på att flaskan är hög och slangen inte räcker till så man lägger den ned , toppmatat inget problem...riktningen på tuben lär bli rätt i alla fall

3.Den viktigaste av alla , MAPP gasens sammansättning på Bauhaus är inte riktigt klarlagd än - jag var och köpte en grej där men om det är riktig MAPP gas som fungerar nedåt sådär -45 vet man inte än.Fått lite olika signaler om dom gula flaskornas innehåll nämligen.

Synd att ingen i Sverige tar in dessa Coleman-propanflaskor, en hundring per flaska är klart hanterbart om man skall ha saker fungerande i stark kyla och inte vill hålla på med flytbränslekök.

Kan man hantera colemans propanflaskor med rätt adaptrar så kan man hantera http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/lodgas/gasflaska-218534/

Dessa innehåller ren propylen - faktiskt det renaste gasbränslet jag sett hittills enligt dess MSDS och har en kokpunkt vid atmosfärstryck vid -48 grader C (lägre än ren propan), 0.25 Bar övertryck vid -43 grader C (en del gasköksbrännare ger hyffsad stor låga vid denna tryck) och -39 grader C för 0.5 Bar övertryck och många gas-kök är ganska nära sin praktisk användbara max-fart där.

Flaskan måste stå upp under användningen så att brännaren inte får flytande gas i sig - brukar inte vara så lyckat med vätskematat även om brännaren har värmeslinga då det kan börja pulsa pga. stötkokning och det sämsta man då kan göra är att stänga kran till tuben!! - den skall öppnas upp helt istället och flaskan ställas upp så att slangen töms på vätska under stötkokningen - precis tvärtemot vad som känns rätt att göra instinktivt när brännaren börja nysa och vråla med jättelåga och slangarna ormar sig av tryckstötarna pga. (väldigt för) högt tryck. Detta gäller också trangias gasbrännare fast den har förvärmningsslinga!!!

Brännare med reglernål ända in vid heta munstycket i brännaren hanterar stötkokning bättre än där man styr farten med kran på tuben och det är lång slang till brännaren....

Senast ändrad:
FOGAS har numera fötter till dom där höga smala kallvädersbehållarna. Då står dom stadigare:
"för att öka stabiliteten vid användning av kök eller andra tyngre apparater som skruvas direkt
på gasbehållare med Ø 65 mm, särskilt om stora kokkärl används eller vid ojämnt underlag"...

diskning sker med mejselhammare och slägga.
Ja, ungefär så när man torrkokar.

Men jag har väldigt svårt att tro att det ska vara några problem med starkare gas och metallkärl..Aluminium slår sig väl heller inte lika lätt som hårdare metaller och det leder värme väldigt snabbt, så det skulle behöva smälta igenom och för att det ska hinna bli så varmt med vätska i pannan så tror jag man nog får ha skärbrännarmunstycke och oxygentank.

'starkare gas' tycker jag är fel att säga.

Visserligen är trycket högre i rena propan/propylen flaskan vid samma temperatur som standard campingasol, och därför fungerar vid lägre temperatur, men efter att ha reglerat lågan till lagom fart så är det samma tryck i slangen i båda fallen då tryckfallet tas upp i ventilen, och den är robust byggd.

Propan och Propylen har ungefär samma energivärde per vikt, så där är det inget revolutionerande. Det som skiljer sig är hur lågan brinner - Propylen har varmare innerkärna (den mindre inre lysande delen i lågan) och är en fördel vid tex. hårdlödning då denna har högre temperatur än motsvarande propan, men när lågan väl gått ut i manteln (lågans svagare yttre blå lysande delar) så är temperaturen ungefär samma i både med propan och med propylen.

Med andra ord har man inte inner-kärnlåga direkt mot grytans undersida när man värmer på (hårt) så är det ingen större skillnad mellan propylen, propan och standard campingasol-blandning.

hitta vinter-/svetsgas (eller köra på t-sprit)?

Ska dra iväg på en ganska oplanerad tur till norra Jämtland nästa vecka. Väderprognosen säger för tillfället att temperaturen ska ligga ungefär mellan plus fem och minus fem (men misstänker att det kan blir kallare om nätterna). Tänkte ta med trangiaköket för att värma lite soppa och dryck men det slog mig att det nog kommer att vara för kallt för att köra med biltemas propan- och butangasblandning? Har en spritbrännare någonstans, ska jag kanske försöka att hitta den istället? Eller finns det något bra ställe mellan Småland och Jämtland som säljer bättre anpassad gas som klarar kallare temperatur?

Hade gärna sluppit T-sprit, dels tycker jag inte om när det sotar (borde hjälpa att blanda med metanol?) och att det är lite kladdigt men framförallt behöver jag i så fall införskaffa en bra bränsleflaska så att jag inte riskerar att t-spriten läcker i ryggsäcken (Finns kanske i vilken friluftsbutik som helst?).

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg