vinterförvaring jolle, Hobie

Hur brukar ni förvara era jollar på vintern?

Många vänder dem bara upp och ner och låter dem ligga kvar nära vattnet. Det sliter förståss på båten, men är det så farligt mycket? En pressning riskerar att slå på båten eller att än värre bli som ett segel som lyfter den när den inte väger så mycket.

Varför är större båtar ofta noggrannare täckta än mindre? Beror det kanske på båtens vikt eller har de noggrannare sin jolle i ett garage?

Jag seglar Hobie Cat 16 och den är kanske inte båten man vänder upp och ner men den är ju sluten uppifrån. Ökar risken att pontonerna mjuknar på ovansidan?
 
Min Laser förvarades alltid under tak, men inte uppvärmt.
För att vara helt säker på att inte råka ut för några otrevligheter genom frostsprängning och vara säker på att den var så lätt som möjligt fick den ligga inomhus varmt, med lucka och dyvika öppna och torka ur innan vinterförvaring. Så ja, jag skulle nog säga att är det en lite dyrare jolle som man är rädd om tar man in den.
Jag är inte helt säker på hur Hobien är byggd, men förslagsvis öppnar du inspektionsluckorna om det finns sådana och täcker över den med en pressening. Varför inte vända den förresten? Är det väldigt krångligt att plocka isär? Måste ju vara det allra bästa, skroven upp och ner, bredvid varandra och en press över?
Är den byggd i glas/polyester så suger laminatet upp vatten där det inte har nån topcoat, insidan alltså, vilket inte är bra så kolla att det är torrt i skroven.
 
Jo för dyra jollar verkar många ta in dem om man har plats, men stora båtar kan vara mycket dyrare och tas ändå inte in. Kanske påverkas de inte lika mycket?

Det finns inga inspektionsluckor men dyvikor på en hobie 16. Att plocka i sär den kan göra den rickig som en stol man gungat på och därmed sämre att segla.

Det gör att det blir en ganska lång bit pressening hängande i luften mellan de båda skroven, som en flygplans vinge om luften kommer in under. Kanske skulle lösningen vara att vända på båten så att presseningen kan komma ner till marken emellan skroven.

Jag har aldrig sett en vänd hobie på marken. Jag vet inte varför men det känns inte rätt. Jag får fundera på det.
 
mekstr; sa:
Jo för dyra jollar verkar många ta in dem om man har plats, men stora båtar kan vara mycket dyrare och tas ändå inte in. Kanske påverkas de inte lika mycket?

Det finns inga inspektionsluckor men dyvikor på en hobie 16. Att plocka i sär den kan göra den rickig som en stol man gungat på och därmed sämre att segla.

Det gör att det blir en ganska lång bit pressening hängande i luften mellan de båda skroven, som en flygplans vinge om luften kommer in under. Kanske skulle lösningen vara att vända på båten så att presseningen kan komma ner till marken emellan skroven.

Jag har aldrig sett en vänd hobie på marken. Jag vet inte varför men det känns inte rätt. Jag får fundera på det.

Ok, ta isär är inget alternativ alltså? Hur tusan får man en Hobie till tex tävlig då? Man kör ju inte gärna en katta på trailer som den är?
Har den inga inspektionsluckor så behöver man nog varken täcka eller vända egentligen. Kolla med någon klubb eller klassförbundet hur folk gör.
En idé är väl att masta av, ställa masten på ett par bockar över båten och täcka med en pressening. Är du orolig för att den ska blåsa bort så förtöj den. Laserjollar med kapell verkar lyfta när det blåser över 15m/s från "rätt håll".

Men som sagt, det sliter inte så värst på själva plasten att vara ute över vintern, snarare är det väl trampolin och övrig utrustning som kan ta stryk.
 
Vinterförvaring Hobie

Hej! Man plockar aldrig isär en hobie.

Bäst för vinterförvaring är att skruva ur dyvikarna (som förövrigt alltid ska vara urtagna när båten ligger på land). Masta av och täck över skrovet med en pressändning. Vira pressändingen så att den inte blåser bort och så att det blir lite luftigt under.

När man trailar en hobie blockar man inte heller isär den. Bredden är anpassad för att det ska vara lagligt att traila bakom en vanlig bil, antingen på en vanlig hyrtrailer eller på en katamarantrailer. Vissa bredare kattor transporterats på högkant, men inte HC 16.

Masten kan förvaras på valfri plats.

Ska du transportera hobien bakom en båt är tipset att inte ha så lång tamp som man vanligen har till jollar. Det är istället bättre att dra 2 st 2meterstampar till varje sidan av hobien och varje sida på akterspegeln. Har man vanlig längd på tampen kommer hobien bara åka zick-zack bakom bogseringsbåten, vilket gör det svårt att åka i snabbare än 10-15 knop. Om du iställer använder korta tampar kan du nästan köra hur snabbt som helst, men var försiktig när du bromsar in.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg