Vinterdäck

Continental Twister

Grattis Mattias! Du lyckas köra med dom värsta däcken jag provat. Hur bär du dig åt? För mig är dom bara studsiga när dom är fullpumpade och klena när dom har mindre luft. I och för sig snabba på hårt och torrt underlag, men fullständigt omöjliga annars. Ännu ett bevis på att vi alla är olika.

Re: Continental Twister

2190; sa:
Grattis Mattias! Du lyckas köra med dom värsta däcken jag provat. Hur bär du dig åt? För mig är dom bara studsiga när dom är fullpumpade och klena när dom har mindre luft. I och för sig snabba på hårt och torrt underlag, men fullständigt omöjliga annars. Ännu ett bevis på att vi alla är olika.

Hähä, helt suveränt. Det visar som du säger att vi alla är olika...

Jag kör dom med 3 bar och tycker dom fungerar riktigt bra. Jag saknar iofs den stora luftkammaren jag hade på mina Hutchingson Python Air Light, men det är en annan sak.

/Mattias

Jag rekommenderar WXC 300

Jag köpte i början av förra vintern Nokkians WXC300 och är mycket nöjd. Bra kvalité, mjuka däck med bra gummi som har fin följsamhet. Hyffsat stor luftkammare och det går bra att köra med lågt lufttryck.

Andra synpunkter på detta och andra vinterdäk finns här:
http://www.enteract.com/~icebike/Equipment/tires.htm

Jag rekommenderar köp! Och nej, jag är inte mutad av Nokkian.

/Zeb

Kör med Nokian Extreme 296

Jag har köpt ett par Nokian Extremes 296 spik, fram och bak som jag är hel nöjd med. Här om dan drog jag ut i skogen och körde en slinga med en hel del frusna pölar och bäckar. Det fanns också ett parti där isen rann nerför en liten backe och jag först testade att gå på isen, jag kunde inte få fotfäste alls. Så jag testade cykeln uppför och jag hade inga problem så länge jag lade tyngd på däcken. Jag testade samma isparti nedför och gjorde bromstester, jag stannade omgående utan problem på isen. Jag rekommender dyrare vinterdäck runt 400kr och uppåt.

Jag hade tur då jag fann mina däck för 440:- stycket på Harry Cykel och Motor i Västerhaninge söder om Stockholm.
På cykelbutiker inne istan kostar samma däck 600:-/st.

Jag är hel nöjd med däcken. Köper man billiga däck som Biltema vet du inte om Gummiblandningen tål kyla och den påfrestning som dubbar ger.

/Paul

Självklart dubbat!

När jag cyklade som mest körde jag alltid dubbat på vintern, det fanns inget annat alternativ1!
Tyckte då att det inte fanns några riktigt bra däck så jag dubbade helt enkelt upp egna däck. Tog ett par ordentligt grova däck och helt sonika limmade och skruvade i skruv i däcken. När limmet var ordentligt härdat klippte jag av skruvarna till lämpligt utstick.
Vips hade jag marknadens grymmaste vinter däck!
Det tar lite tid men det blir bra om man gör det ordentligt. Och nej, jag fick inte problem med punka.
//Micke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg