Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vinterdäck
- Trådstartare BILLY_L
- Start datum
Nokian W106 helt OK.
Möjligen skulle jag vilja ha några fler dubbar när det är riktigt isigt.
Funkar bra på asfalt också.
Lite tyngre än vanliga däck, men det kommer man nog inte undan om man vill köra dubbat.
Kolla även http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9907
[Ändrat av GunnarH 2002-11-08 kl 22:16]
Möjligen skulle jag vilja ha några fler dubbar när det är riktigt isigt.
Funkar bra på asfalt också.
Lite tyngre än vanliga däck, men det kommer man nog inte undan om man vill köra dubbat.
Kolla även http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9907
[Ändrat av GunnarH 2002-11-08 kl 22:16]
Nokian Extreme
Nokian extrem är ett nästan 9 hg tungt argument med 296 dubb för vintercykling. Bra grepp utom på stenar.
Nu har nokian kommit med ett ca 200 g lättare och vikbart däck med ca 300 dubbar som jag ej har testat.
Finns det plats för riktigt feta däck finns även Freddies Revenge att tillgå.
Ps det ska vara dubbdäck både fram och bak vintertid anser jag.
Ovannämda däck kostar förstås mer än Nokias vägdäck med 106 dubb, men smakar det så kostar det.
/Niklas
Nokian extrem är ett nästan 9 hg tungt argument med 296 dubb för vintercykling. Bra grepp utom på stenar.
Nu har nokian kommit med ett ca 200 g lättare och vikbart däck med ca 300 dubbar som jag ej har testat.
Finns det plats för riktigt feta däck finns även Freddies Revenge att tillgå.
Ps det ska vara dubbdäck både fram och bak vintertid anser jag.
Ovannämda däck kostar förstås mer än Nokias vägdäck med 106 dubb, men smakar det så kostar det.
/Niklas
Dubb ger säker vintercykling i stan
Dubbdäck är helt överlägsna vanliga däck på blank is där de ger grepp. Således ökar de säkerheten för den som cyklar till jobbet etc snövintrar. Risken att drutta omkull framför någon buss eller bil minskar väsentligt.
Däremot för stig har de såvitt jag förstår begränsat värde. Har ens favoritspår långa avsnitt med blankis är de naturligtvis helt överlägsna där. Men på alla andra fören, är de inte nödvändigtvis en fördel. Grepp handlar ytterst om friktion, och där kan yta som ligger an mot marken, gummiblandning, etc, vara avgörande och t ex spela en större roll än om det är semislicks eller traktorräfflade däck man åker på.
Vi cyklar hela vintern och använder vanliga 2.1" däck, Panaracer Firewall XC eller Michelin XLS, och har aldrig kännt något behov av dubbdäck. Utom just för blankis. På alla andra fören funkar vanliga däck utmärkt. Till saken hör att dubbdäck har mycket tyngre rullande massa, kan släppa på hällar och klippor, och dessutom känns onödigt brutala.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
BILLY_L; sa:Vad ska vinterdäck till mtb kosta? Är det någon större skilnad på billiga och dyra. Jag cyklar inte särskilt mycket men vill som ni kanske läst här tidigare ut och cykla i skog och mark.
Blir det halt med dubb på om det är ren asfalt som underlag (på vägen till lederna)?
Dubbdäck är helt överlägsna vanliga däck på blank is där de ger grepp. Således ökar de säkerheten för den som cyklar till jobbet etc snövintrar. Risken att drutta omkull framför någon buss eller bil minskar väsentligt.
Däremot för stig har de såvitt jag förstår begränsat värde. Har ens favoritspår långa avsnitt med blankis är de naturligtvis helt överlägsna där. Men på alla andra fören, är de inte nödvändigtvis en fördel. Grepp handlar ytterst om friktion, och där kan yta som ligger an mot marken, gummiblandning, etc, vara avgörande och t ex spela en större roll än om det är semislicks eller traktorräfflade däck man åker på.
Vi cyklar hela vintern och använder vanliga 2.1" däck, Panaracer Firewall XC eller Michelin XLS, och har aldrig kännt något behov av dubbdäck. Utom just för blankis. På alla andra fören funkar vanliga däck utmärkt. Till saken hör att dubbdäck har mycket tyngre rullande massa, kan släppa på hällar och klippor, och dessutom känns onödigt brutala.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Jag kör med ett med mer dubbar fram ~300 st och mindre med dubb bak. Vintertid är min cykel bara ett transportmedel och inget terränggående fordon. Jag betalade någonstanns mellan 900-1000 SEK för dessa, drygt ett år sedan.
Varningar som bör utfärdas vid normal trafikcykling:
Brunnslock och annat av metall blir riktigt halt med dubbdäck. (den enda vurpan hittills med dubbdäck skedde på ett brunnslock i kurva)
Cyklisten kan tappa omdömmet
Varningar som bör utfärdas vid normal trafikcykling:
Brunnslock och annat av metall blir riktigt halt med dubbdäck. (den enda vurpan hittills med dubbdäck skedde på ett brunnslock i kurva)
Cyklisten kan tappa omdömmet
Jag har jobbat som cykelbud i Stockholm de två senaste vintrarna och jag har kör inte med dubbat. Det är otympligt och är endast nödvändiga vid blankis, vilket det sällan är i Stockholm innerstad och närförorter.
Istället kör jag på en par lite grövre mönstrade 2,3r med lägre tryck än vanligt. Om snön och isen sedan smälter lite när man t.ex ska cykla hem från jobbet så är det bara att pumpa lite så rullar det bättre. Fungerar utmärkt. Använder dessutom samma däck när jag kör i skogen på sommaren. Det är ett billigare alternativ än att köpa ett par "vinterdäck".
Istället kör jag på en par lite grövre mönstrade 2,3r med lägre tryck än vanligt. Om snön och isen sedan smälter lite när man t.ex ska cykla hem från jobbet så är det bara att pumpa lite så rullar det bättre. Fungerar utmärkt. Använder dessutom samma däck när jag kör i skogen på sommaren. Det är ett billigare alternativ än att köpa ett par "vinterdäck".
Klimat
Dubbat eller inte det beror helt på klimatet. Kan man räkna med en längre period av is och snö så tror jag säkert att det behövs dubbat. Där jag bor finns det inte längre nån vinter, bara nån slags mörk frusen årstid så jag kör med grövre däck bara, WTB Velociraptor är en favvis. Bara att sänka däckstrycket rejält när man är i skogen. Glöm inte att pumpa på hemvägen.
Dubbat eller inte det beror helt på klimatet. Kan man räkna med en längre period av is och snö så tror jag säkert att det behövs dubbat. Där jag bor finns det inte längre nån vinter, bara nån slags mörk frusen årstid så jag kör med grövre däck bara, WTB Velociraptor är en favvis. Bara att sänka däckstrycket rejält när man är i skogen. Glöm inte att pumpa på hemvägen.
I skogen igår
Jag och Paul var ute 4 timmar igår. Hade jag haft dubbdäck så hade jag satt på dom då det snöade på natten/morgonen när vi skulle ut.
Nu har jag inga dubbdäck så jag körde med mina vanliga Conti Twister Protection.
Resultatet var över förväntan. Rötterna var förvånansvärt "ohala", om ni förstår vad jag menar.
Slutsatsen var att för det föret så behövdes definitivt inga dubbdäck.
Som det var i morse däremot, när snön som smälte på eftermiddagen igår utsattes för -6 grader, då hade man definitivt behövt dubbdäck för det var hopplöst att ens gå på blankisen...
Så jag är fortfarande inte övertygad om att man inte behöver dubbdäck...
/Mattias (som är sugen på ett par Nokian Hakka WXC300)
Jag och Paul var ute 4 timmar igår. Hade jag haft dubbdäck så hade jag satt på dom då det snöade på natten/morgonen när vi skulle ut.
Nu har jag inga dubbdäck så jag körde med mina vanliga Conti Twister Protection.
Resultatet var över förväntan. Rötterna var förvånansvärt "ohala", om ni förstår vad jag menar.
Slutsatsen var att för det föret så behövdes definitivt inga dubbdäck.
Som det var i morse däremot, när snön som smälte på eftermiddagen igår utsattes för -6 grader, då hade man definitivt behövt dubbdäck för det var hopplöst att ens gå på blankisen...
Så jag är fortfarande inte övertygad om att man inte behöver dubbdäck...
/Mattias (som är sugen på ett par Nokian Hakka WXC300)
Jag vurpade rejält för en tid sedan i hög fart efter att blivit överraskad av en stor isfläck i slutet av en backe. Inte kul! Både jag och cykeln blev illa tilltygade. Dubbdäck hade nog varit mycket bra i det läget. Även om det är plusgrader och verkar isfritt så kan is finnas kvar i ett skuggigt parti. Vill ej vara med om detta igen så jag tänker definitivt köpa dubbdäck!
B-O
B-O
kör med 296r själv för andra säsongen...
...och kan bara erkänna att greppet är super på allt så länge man har vikt på däcken, sen tillkommer det ett rullmostånd som heter duga... helt underbart för den som vill träna upp flåset! ;-)
Det är som om man släpar på en liten ångvält....
/
Hasse
p.s. kolla http://www.icebike.com
...och kan bara erkänna att greppet är super på allt så länge man har vikt på däcken, sen tillkommer det ett rullmostånd som heter duga... helt underbart för den som vill träna upp flåset! ;-)
Det är som om man släpar på en liten ångvält....
/
Hasse
p.s. kolla http://www.icebike.com
Jag har själv kört med Extreme 296 i tre säsonger och tycker dom fungerar väldigt bra på is, vilket det ofta är i Malmö vintertid. Rullmotståndet är påtagligt tyngre än mina semislicks, dock så trampar man på desto snabbare när det är snö och is för att det känns säkrare. På rent snöunderlag (opackad) är det möjligen ingen jätteskillnad mot ett par grova odubbade däck. Har dock testat köra nedför en lång utförsbacke (långberget, Boden) med hårt packad osandad snö och då var det stor skillnad mot odubbade däck. Vad gäller skogskörning beror det mycket på hur pass hårt underlaget är och mindre på snön. Är backen frusen och det ligger gammal packad snö kan det vara rejält halt på sina ställen, särskilt om det även töat och frusit till, så jag upplever att dubbat har ett värde under såna förhållanden. Hållbarheten verkar även vara mycket bra och mina dubbar sitter bra och ser intakta ut. Dock så är ju "säsongerna" för dubbat här nere ganska korta.
/David
[Ändrat av dave1 2002-11-12 kl 18:25]
/David
[Ändrat av dave1 2002-11-12 kl 18:25]
W240
Hej! Jag har precis köpt mitt andra par av Nokian W240, jag anser att dom ger ett bra grepp på de flesta underlag vintertid och kan inte tänka mig att cykla utan dubb.
Mina förra Nokian W240 tog slut efter ett par säsonger, dubben åt sig in i däcket och orsakade punkteringar med tätare och tätare intervall.
Cykloteket säljer Nokian dubbdäck med 20% rabatt under november månad, synd bara att priset just har gått upp med ca 100:- per däck!
Jag tycker att däcken rullar hemskt trögt utom på hårdpackad snö och is. Men om man är så tjurskallig och ska cykla på vintern så tycker jag inte att det spelar så stor roll när det ändå går så trögt utan SPD och med alla kläder osv, jag byter gärna det dåliga "rullet" mot att inte trilla omkull hela tiden.
Lycka till.
Michael
Hej! Jag har precis köpt mitt andra par av Nokian W240, jag anser att dom ger ett bra grepp på de flesta underlag vintertid och kan inte tänka mig att cykla utan dubb.
Mina förra Nokian W240 tog slut efter ett par säsonger, dubben åt sig in i däcket och orsakade punkteringar med tätare och tätare intervall.
Cykloteket säljer Nokian dubbdäck med 20% rabatt under november månad, synd bara att priset just har gått upp med ca 100:- per däck!
Jag tycker att däcken rullar hemskt trögt utom på hårdpackad snö och is. Men om man är så tjurskallig och ska cykla på vintern så tycker jag inte att det spelar så stor roll när det ändå går så trögt utan SPD och med alla kläder osv, jag byter gärna det dåliga "rullet" mot att inte trilla omkull hela tiden.
Lycka till.
Michael
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg