Vinterbona sovsäck m.h.a vanligt täcke?

TL; DR: Tror ni att det går klara ett par nätter i tält med sin sommarsovsäck (Tlim 0 degC) och vanliga täcken

Jag och tre vänner tänkte ge oss på en liten vintertur v.9. Vi är vana att vandra sommartid men känner att det blir lite för lite vandring att bara gå en tur på sommaren:)

Hursom så är vi lite fundersamma på sovsäckar. Vi har spanat in oss på Cumulus Tenequa 850 som ska klara -22 grader Tlim. Varm lätt och överkomligt pris.

Vi hade Alaska 1100 som alternativ också men känner att om 5 år så saknar man inte de extra 500 sek som Tenequan kostar men kommer gräma sig desto mer över den extra vikt och volym man då har.

Tyvärr har vi ju då detta med att man kanske inte tycker att det var så roligt ändå, och då står man där med en sovsäck för över 3000 sek som man måste förvara eller sälja och tappa någon/ra tusingar. (Ett vanligt scenario som säkert fler känner igen)

En tanke som då slog mig var: "kan man inte dra med sig några täcken in i sin sommarsovsäck och isolera upp den/lägga några täcken över oss?". Ikeas billigaste täcke är helt i syntetiska material och ca dubbelt så brett som en sovsäck vilket gör att ett täcke ger två lager.

Jag låg en natt i trädgården med två sovsäckar i -16 grader och det gick bra, uppskattar att 2 lager täcke ger lika hög loft som mina sovsäckar ihop.

Förutsatt att sovsäcken är såpass rymlig att man kan få in två täcken utan att det blir trångt, samt att man ligger på rygg hela natten, tror ni att detta skulle vara en möjlig lösning för att klara sig ner mot -20 grader.

Fördelen med täcken istället för 2 sovsäckar är att mina kompisar bara har varsin sovsäck och i så fall ändå måste köpa sovsäck, 80 spänn för täcken går ju alltid överleva.

Blev en lång post men det har ju varit lite dålig fart på Utsidan de senaste dagarna så då kan det behövas lite läsning ;)

Tack för att du tog dig tid att läsa och hoppas du har någon kommentar att dela med dig av :)

Med Vänlig Hälsning Erik
 
Om täcket är av bomull så kommer det inte ge den isolering du strävar efter. Bomull drar åt sig fukt. Det vattnet kommer att frysa. Kanske smälta igen när ni använder det, men med stor risk för att det då går in i isoleringen och bildar isklumpar. Ditt täcke blir således en kylklamp. Detta kommer att ske om du har täcket utanför sovsäcken, det kommer inte att ske om du har täcket innanför - i det senaste fallet kommer loftet att tryckas ihop, isolering blir mindre, men bättre än inget.
Har testat själv, tidig vår med temp runt nollan. Den tänkta effekten uteblev helt. Detta var ett duntäcke från Ajungilak, bärighet ca 650 cuin, yttertyg bomull.
Däremot får man grym effekt med dunsäck innanför syntetsäck. Samma syntetsäck innanför samma dunsäck ger faktiskt sämre resultat.

Sov i -20 C förra veckan med en -1 komfort dunsäck innanför en 0 C syntetsäck. Totalvikt 1,65 kg.
 
Tilläggas ska kanske att man knappast bör testa att sova i en -1 komfort dunsäck innanför en 0 C syntetsäck i -20 om man inte är helt säker på vad man gör.

Jag hade frusit halvt ihjäl mig, den saken är säker.

Brrr...
 
Tilläggas ska kanske att man knappast bör testa att sova i en -1 komfort dunsäck innanför en 0 C syntetsäck i -20 om man inte är helt säker på vad man gör.

Jag hade frusit halvt ihjäl mig, den saken är säker.

Brrr...

Naturligtvis är det just att testa man skall göra, men inte ut på någon skidtur utan hemma
 
Kogoyo;74306 Däremot får man grym effekt med dunsäck innanför syntetsäck. Samma syntetsäck innanför samma dunsäck ger faktiskt sämre resultat. Sov i -20 C förra veckan med en -1 komfort dunsäck innanför en 0 C syntetsäck. Totalvikt 1 sa:
Jag hade trott att det fluffiga dunet skulle göra sig bäst ytterst. Har det inte lättare att plattas till innanför?
 
Jag hade trott att det fluffiga dunet skulle göra sig bäst ytterst. Har det inte lättare att plattas till innanför?

Det byggs ofta upp is/kondensering på det yttersta lagret och det hanterar en syntetsäck mindre dåligt (dvs något bättre än dun).

Sen detta med täcke. Funkar säkert. Finns troligtvis många i historien som överlevt. Men komfortmässigt är det kanske inte optimalt. En sovsäck som man kan stänga helt runt om sig så att bara ansiktet/munnen tittar fram i hålet (evt med krage runt hals i tillägg) isolerar galet mycket mer än ett täcke. Med täcke kommer det in kall luft så fort som du vänder dig lite. Det blir massa ny kall luft som skal värmas upp hela tiden med resultat av att du fryser/mister värme.
 
Om täcket är av bomull så kommer det inte ge den isolering du strävar efter. Bomull drar åt sig fukt. Det vattnet kommer att frysa. Kanske smälta igen när ni använder det, men med stor risk för att det då går in i isoleringen och bildar isklumpar. Ditt täcke blir således en kylklamp. Detta kommer att ske om du har täcket utanför sovsäcken, det kommer inte att ske om du har täcket innanför - i det senaste fallet kommer loftet att tryckas ihop, isolering blir mindre, men bättre än inget.
Har testat själv, tidig vår med temp runt nollan. Den tänkta effekten uteblev helt. Detta var ett duntäcke från Ajungilak, bärighet ca 650 cuin, yttertyg bomull.
Däremot får man grym effekt med dunsäck innanför syntetsäck. Samma syntetsäck innanför samma dunsäck ger faktiskt sämre resultat.

Sov i -20 C förra veckan med en -1 komfort dunsäck innanför en 0 C syntetsäck. Totalvikt 1,65 kg.

Tänkte att någon måste ju ha provat, synd att du inte upplevde det som en användbar lösning. De täcken jag har kollat på är dock helsyntetiska täcken. Det borde nog inte göra så värst stor skillnad på en så kort tur så om du inte fick bra effekt fer det nog liknande med helsyntetiskt.


Det byggs ofta upp is/kondensering på det yttersta lagret och det hanterar en syntetsäck mindre dåligt (dvs något bättre än dun).

Sen detta med täcke. Funkar säkert. Finns troligtvis många i historien som överlevt. Men komfortmässigt är det kanske inte optimalt. En sovsäck som man kan stänga helt runt om sig så att bara ansiktet/munnen tittar fram i hålet (evt med krage runt hals i tillägg) isolerar galet mycket mer än ett täcke. Med täcke kommer det in kall luft så fort som du vänder dig lite. Det blir massa ny kall luft som skal värmas upp hela tiden med resultat av att du fryser/mister värme.

Det är för att undvika cirkulationen som jag tänkte stoppa täcket i sovsäcken, så att allt hålls på plats.
 
Sen behöver ju inte en sovsäck kosta 3000:- JULA har en för 499:- som säkert fungerar bättre ihop med era andra än täcken.


https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/luftmadrasser-och-sovsackar/sovsackar/sovsack-956112/

Det är ju en möjlighet vi kan fundera lite mer på, helt klart. Har sett äldre trådar där det rekommenderats en biltemasäck men den är tyvärr tagen ur produktion.

Jag har även kollat på aliexpress efter dunsovsäck men det är nog knappast etiskt dun så det avstår jag.
 
Det är för att undvika cirkulationen som jag tänkte stoppa täcket i sovsäcken, så att allt hålls på plats.

Intressant nytänk idé som jag inte tänkt på. Kan vara värt att pröva om man har en mkt rymlig sovsäck. Jag vill gärna tro på idén men tyvärr tror jag man får värmetapp på samma sätt ändå i alla de punkter/områden/skarvar som täcket släpper igenom kall luft. Det är ju bara stillastående luft som isolerar (?).
 
Har sovit med ca 5-gradig sovsäck med försvarsmaktens patienttäcke över sovsäcken i ett par minusgrader, med gott resultat.

Har du en bra luftig sovsäck kanske det kan fungera att ta ett stort duntäcke och förstärka inuti. Testa som sagt hemma. Det får inte bli för knöligt eller trångt i säcken, då pajar du loftet.

Viktmässigt är nog mer fördelaktigt att ta två sovsäckar än ta med sig sovtäcket hemifrån. Brukar vara tunga och skrymmande.
 
Jag sover ofta med en kallare sovsäck och har sedan ett duntäcke som jag ha över både min hund och mig. Fungera fint om kondensen kan luftas bort. Är det dock mkt blött ute klara fukten från mig inte torkas bort ur täcket och den bli blötare och blötare.

En annan aspekt med ett täcke är vikten. Har man en dunsäck (särskild en av de lättare) och ett tungt täcke över kan täcket trycka ihop dunsäcken men nackdelen att den isolera sämre.
Jag använder ett täcke från PHD som bara väger 350g och inte pressa ihop sovsäcken. http://www.phdesigns.co.uk/single-ultra-down-quilt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg