Topptur
Grymma bilder du la upp. Nu blir man inte mindre sugen direkt. När på året va detta taget??
som sagt 28 feb (står under bilden). Vi var först upp på Nygrens/nordtoppen det året (i alla fall sen stationen öppnade) och det var grymt mycket snö, vi vadade långa sträckor till midjan i lössnö och bitvis där det var brant till armhålorna, man blir inte så snabb då...
Men vi hade grymt väder och det var en fantastisk tur, men att gräva igenom toppdrivan när det började skymma var inte riktigt lika roligt, kallt som fan... Jag bytte från fingervantar till tumvantar när jag stog och säkrade Tomas och märkte då att fingertopparna hade frusit fast i fodret på vantarna;-)
Men väl uppe på Nordtoppen var alla bekymmer glömda, supervackert, en fin kamvandring och sedan skidåkning hem, lätt som en plätt!
I gamla toppstugan tog vi en kort paus, och då började vi fundera på vad vi håller på med. Sitter och småfryser när man försöker värma kalla tår i kompinsens armhålor i toppstugan, det är mörkt ute, man har precis druckit upp det sista ur termosen. Och det är en bit kvar innan man är tillbaka.
Det var ganska skönt att guiderna hade fäst de fasta repen på östra leden dagen innan, så det var bara att rejsa ner i pannlampans sken. Efter en djupfryst appelsin väntade en spännande nedfart i pannlampans sken, att åka kartongsnö är knepigt i dagsljus, men i skenet av en pezl tica blir det helt klart utmanande. Men efter lite hetsskejtande han vi tillbaka till buffén innan den stängde, snacka om att den känndes välförtjänt!
Ang inknytning på glaciär så brukar jag inte köra det på vintern om man inte vet att det är grymt mycke sprickor eller lite snö... På sommaren är det en självklarhet så länge det inte är avsmält och man kan se alla sprickorna. Naturligtvis får man vara föriktig vid kritiska passager.
Vi knöt in oss och körde löpande säkring hela Nygrens led, samt vid kammvandringen.