Vingpaddel stöttningar och kontring?

Har nyligen börjat med vingpaddel. Tvärtom vad jag trott och läst mig till kändes det tryggt och enkelt med eskimåsväng. http://www.youtube.com/watch?v=bbeg1a9pc28&feature=youtube_gdata_player

Låg stöttning och hög stöttning borde också funka OK. Vid eskimåsväng tror jag greppet med vingpaddel minskar risken att paddelbladet skall skära iväg bort från vattenytan.

Jag tror att kontring är knepigare. Vad har ni för erfarenheter?

Thure

kontring

Kontring tar längre tid att få till men när du väll får till den kommer du få ett riktigt bra grepp. Tipps sätt inte ner hela bladet när du har vingpaddel.

Eskimåsväng och olika stöttningar fungerar bra med de flesta Vingpaddlar. Sen är det olika hur lätt det är beroende på vilken Vinge.

Jag tycker också det mesta funkar rätt ok med vingpaddel..
Rollen är som du skriver nästan enklare. Låga och höga stöd, kontring, sidoförflyttning och sculling är inga större problem de heller. Vissa stöd/styrtag kanske inte funkar exakt på samma sätt som med platt eller grönlandspaddel men det är mest en vanesak. Det ända jag inte tror går alls är akterliga styrtag, får inte till någon roderverkan där. Kanske någon annan kan..?

Eftersom vingen är mer optimerad för framåtpaddling så är den antagligen inte lika effektiv på alla stöd/styrtag. Men det är ju som alltid en fråga om vad man prioriterar mest..

/ Ulf

Akterligt styrtag

Det beror lite på vad du har för vinge. kan helt ärligt säga att jag fick tränna många timmar innan jag fick in ett skapligt akterligt styrtag. Men inget är omöjligt om man övar tillräckligt. Jag har några "transitions" som jag har problem att få till med vinge. Sidelslip får jag bara att fungera med en vinge som har mindre skruvade blad. Men skam denj som ger sig.

Patric Peterson

svarade så här via mail:

Hej Thure,

Jo, det går. Eller "går". :)

Jag kontrar med min vinge ibland då jag sitter i min skäddakajak. I synnerhet då jag sniklar kraftfullt och nära öar och skär. Då behövs det.

Men jag kontrar inte som vanligt. Det blir inget bra tycker jag.

För att svänga vänster gäller ju kontring på vänster sida om kajaken. Det gör jag med höger paddelblad, utan att byta grepp om paddeln. Så skaftet är mer horistontellt än vanlig kontring. Och vingens "vassa kant" ligger mest aktiv i vattnet.

Det känns garanterat rätt avigt och knepigt i början. Men jag gillar det som tusan. Stretchar ut fint i övre delen av ryggen också.

En vanlig kontring med plattpaddel är klart med ändåmålsenlig på det stora hela. Men man har ju inte den möjligheten då man just sitter där med vingen i handen. :)

God tur!
-p-

svarade så här via mail:

Men jag kontrar inte som vanligt. Det blir inget bra tycker jag.

För att svänga vänster gäller ju kontring på vänster sida om kajaken. Det gör jag med höger paddelblad, utan att byta grepp om paddeln. Så skaftet är mer horistontellt än vanlig kontring. Och vingens "vassa kant" ligger mest aktiv i vattnet.

Det känns garanterat rätt avigt och knepigt i början. Men jag gillar det som tusan. Stretchar ut fint i övre delen av ryggen också.
-p-

Det paddeltaget kallar jag som C-paddlare för "krysstag" eller "cross over", det använder jag ofta för att svänga snabbt åt motsatt paddelsida.

Svante

Kontring

Det går att göra en kontring utan att byta sida. bara du är tillräcklligt flexibel i bålen så kan du få ut skaftet så långt som det behövs.

Nackdelen med krysstag är att det blir osmidigt att snabbt byta till ett framåtdrag eller sveptag.

Kommer du förbi Uppsala någon gång visar jag dig gärna hur du gör:)

Imponerande vilka styrtag ni lyckas få till med en vingpaddel.
Jag tränar själv sedan många år med vingpaddel i en gammal racingkajak och använder ofta vingpaddel på långfärd. Jag tycker att den stora fördelen är att den hjälper mig med en effektiv paddelteknik. När det gäller att stötta tycker jag inte att den är lika enkel och mångsidig som en konventionell paddel. De flesta vingpaddlar jag provat välter framåt när jag vid lågt stöd pressar dem hårt mot ytan. Undantaget är min nuvarande (Bracsa 6 min) som ligger stabilt oavsett hur hårt jag trycker den mot ytan. Så det kanske finns fler vingpaddlar med samma goda egenskaper. Jag kanske skall tillägga att jag håller ganska löst runt skaftet och låter bladet gå sin egen väg i/på vattnet.

Mvh, Klas

Akterligt styrtag med vinge

Om man vänder på paddeln, så att vingens konvexa sida är riktad in mot kajaken, så får man ett mycket effektivt akterligt styrtag. Vingens skålform gör att vatten pressas ut från kajaken och ett mycket stort vridmoment uppstår.

Att "vända på paddeln" kanske kan förtydligas: Med en plattpaddel eller eskimåpaddel sticker man ned paddeln snett bakåt så att armbågen på den nedre handen i någon mening pekar uppåt. Om paddeln vänds kommer istället armbågen att peka nedåt.

Johan

Störtloppspaddlare använder vingpaddlar. Lågt stöd, akterligt roder, högt stöd, svepdrag. Är det som används mest. Dock är det fråga om tävling så först ner vinner. Det gäller alltså att koncentrera sig på att ha bra fart på båten.

Dock är ju som redan sagts vingen skapad för snabb framåtpaddling så ett roder gör det hela betydligt enklare och bekvämare och framför allt snabbare.

http://www.youtube.com/watch?v=cLVlKCJMhcs&feature=related

Störtloppskanoternas bisarra utseende kommer sig förstås av en måttregel

Hans Friedel

vilken typ av vinge för fungerande styrtag?

som nämnts i tråden så fungerar olika vingar olika bra för styrtag/ stöttning. Vilken form bör en vinge ha om den skall fungera bra för detta också?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg