Vinertält för isfiske?

Hej! Jag bor i Nord-Norge och mina vinteraktiviteter består till större delen av korta och långa isfisketurer på Finnmarksvidda - ett paradis för den typen av turer! Då har det gått O.K. att använda ett Hilleberg Nallo 4 GT, som ju är lätt att ta med sig och håller för det mesta (en kompis som gick "Norge på langs" för några år sedan använde det utan problem hela vintern i högst varierande väderlek!). Men jag har god lust att köpa ett kraftigare tält med två absider, dels med tanke på vinden men också før att det är perfekt att kunna borra hål i isen i absiden och sitta i tälte och fiska när det är dåligt väder. Om man är två eller fler, kan man då göra det i varsin ände!

Det tältet jag egentligen har mest lust att skaffa mig är ett MH Trango 3.1, som verkar otroligt rymligt och stabilt, och som ju har ganska O.K: absider för att vara ett kupoltält. Problemet, som jag förstår det, är att ytterduken av ventilationsorsaker går ganska högt upp, och att det antagligen fyker in snö om det blåser mycket. Men ändå verkar ju tältet användas mycket på just extremturer på vintern. Finns det någon med erfarenhet av det som kan förklara hur det ska gå till att skydda det från snö utan att förstöra ventilationen? Om någon lyckas övertyga mig om det vill jag nog skaffa mig ett sånt: det ser otroligt flott ut invändigt (och så är det inga andra som har det här, där 90% av tälten som används är Helsport!).

Annars blir det nog ett Helsport Spitsbergen 4 Camp, som liknar Keron GT nästan på pricken, men verkar ändå rymligare, och med ytterligare en ventil - det ser litet tråkigare ut än Trango, men är ju stort som ett slott, och gör säkert jobbet! Är det någon som har erfarenhet med ett sådant?

Jag har tält som räcker för sommar och höst, så det jag vill köpa ska egentligen bara användas på längre isfisketurer, med pulka i släptåg.

Jag blir mycket tacksam för alla former av råd!

Jeg har ikke selv erfaringer men en arbeidskollega skryter fælt av sitt Holmeslett telt. Fordelen er full ståhøyde og mulighet for ovn og å sette på både en og to innganger. Ulempen er vekta, det veier 7,5 kilo. Men hvis du skal frakte det inn på fjellet for så å ha det stående der så er det jo greit. Du finner dem på denne lenken: http://www.holmeslet.no/

De har forresten rimelige og gode sneplugger som jeg har fått anbefalt og har bestilt fra http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10511&prodid=7272 De kostet bare 20 kroner stykket, og skal være gode har noen fortalt meg. Har ikke fått dem enda, kan gi vurdering om noen dager hvis du ønsker det.

Oj, tack för tipset. Tälten ser otroligt rymliga ut - men det är klart att 7,5 kilo är en hel del att frakta med sig, även om isfisketurerna som regel är stationära, och man stannar en bra stund på ett ställe. Tälten verkar nästan motsvara en lavvo i takhöjd och är helt säkert mycket bättre i vind!

Detta tål verkligen att tänkas på, tusen takk för tipset!

Jo, tack! Jag ser det, och det väger också 7 kg - det vore ju en dröm att ha ett sådant tält när man väl är framme, men ganska tungt att släpa med sig.

Jag såg på de norska Holmesletta-tälten, och blev fascinerad över en detalj - det finns en öppning i golvet som gör att man kan sitta inne och pilka om det är skitväder!

Enig med Øringen. Skaff deg en pulk så merker du ikke vekta. Så at man kan få pulker ned i noen få hundrelapper. http://www.sportsnett.no/ Søk etter Paris pulk. Jeg har sett samme på tilbud til ca 300.

Du bor jo i Alta, og det er da sikkert noen som har en trekkhund du kan låne for en uke eller to. Her i Bodø har jeg gjort det flere ganger når jeg skal ha mer utstyr med meg i tospannspulken jeg har laget. Selv har jeg bare en hund, men det går greit å låne her i alle fall. Tror faktisk mange som har hund har litt dårlig samvittighet fordi hunden ikke kommer seg så mye på tur som den burde.

Skitt fiske!!:)

Hej och tack igen, Øringen och Otto!

Jo, ni har rätt, det ska ju egentligen gå bra med pulka - och jag har ju redan en: en Paris, faktiskt, som är helt perfekt - den är otroligt lätt och stryktålig, och har jag fått några sydamer här i Alta å sy ihop en packpåse. Jag har några kompisar som var en vecka på Laksefjordvidda sent i våres, med en hund som som flera gånger drog Paris-pulken tungt lastad över stenig barmark (i jakt på lämlar!) utan att det blev minsta lilla skråma på den. Många här använder bara snöre - med en elastisk del för att framfarten ska bli lite jämnare - men jag har fått en kompis att skruva på ett fäste för drag, jag tycker det blir stabilare och tryggare: pulkan välter inte hela tiden.

Och så kan man ju alltid dela på tältvikten om man är flera. Det gör faktiskt att det ni har föreslagit är helt aktuellt.

Nu begynner da funderingene over hvordan man ska finansiere dette, och hvilke forhandlingsstrategier som skal brukes - å dra hjem et 7-kilos telt for mange tusen kan jo bli nokså kontroversielt i heimen...

Oj, det var säkert en vågad slutsats!

Jag har mycket riktigt inte har prövat lavvo på kalfjället i hård vind om vintern, men jag hör sällan att folk använder det på vinterturer här uppe - det är mest folk som drar ut på långa turer med snöscooter som gör det. Och jag har många gånger hört om kåtor som har blåst i stycken, helt enkelt för att vinden tar tag i tältet och knäcker konstruktionen. Flera av mina vänner som har vart halva livet på fjället avråder från att slå upp lavvo mitt ute på vidda i dåligt väder.

När det gäller Holmeslett-tälten ser det ju ut som de har en väldigt stark kupolkonstruktion.

Men, det är ju klart, samerna har ju använt kåtorna hur länge som helst i alla möjliga väderlekar, och det är ett fantastiskt trevligt sätt att bo på fjället. Jag är naturligtvis öppen för att jag har helt fel: du har säkert erfarenhet av detta, Raskesven, och då kan du väl tala om vad du egentligen tänker om det.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg