Vindtest

Vindtesterna som länkas till är tyvärr tämligen värdelösa i att förutspå hur ett tält klarar sig på kalfjället, så jag skulle inte lägga för mycket vikt vid dessa. På kalfjället är det många fler variabler det handlar om m.a.p. vinden - omgivande terräng, riktningsvariationer, strömningmönster, periodicitet o.s.v. Att sätta upp en fläkt några meter från ett tält säger föga om verkligheten.

Mats

Sällan tyget som går sönder.

Tack för ett bra svar!

Om jag tittar på lite olika tält ser det ibland ut som om vissa billigare tält har högre slitstyrka i sina tyger och ibland samma typer av bågar. Men jag antar att det är hur tältet är utformat samt hur stormlinorna är placerade som är avgörande i dessa fall. Jag får försöka hitta något runt 2kg och testa helt enkelt. Bra att du nämde Anjan för det ligger högt upp på min lista över tält som jag tittar på.

/Dagsvandraren

Hej och tack för berömmet.

Vill bara påpeka en liten sak och det är att OM ett tält är korrekt designat, t.ex inga stormlinor som bara sitter fast i ett lager med tunt tyg eller liknande, så är det ytterst sällan som tältvävens rivstyrka sätter gränsen för hur mycket vind tältet tål. Det är i princip alltid bågarna som ger sig. En hög rivstyrka på tältväven är mest en försäkring att man kan klanta sig och göra hål på det utan att hela tältet säger ritsch-ratsch.

Däremot finns det vissa fördelar med lite tjockare och därmed styvare tyger att de inte töjer sig lika mycket och generellt sett ger ett lite tystare tält.

/ Stefan

Först en liten kommentar till "testet" med Golite tältet. Att någon snubbe på nätet påstår att det blåser 40 mph är ju i sig ingen garanti att det verkligen gör det. Dessutom är 40 mph = 64 km/h eller 17 m/s, dvs "bara" kuling. Inte så mycket att skryta med i svenska fjällen.

Fast nu är det inte en "snubbe" på internet som påstår att GoLite Shangri-La serien är stormtåliga tält utan många recension intygar detta.
På kalfjället i storm är kunskap a och o, då spelar det mindre roll vilket tält du har, även hillebergs tält kan fallera..(lär känna ditt tälts begränsningar och brister).

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg