estetdrägg; sa:
NUI; sa:
Om det bara är vindtätt så kan jag rekommendera Paramos skärmmössa. Den är alltså inte varmfodrad, men har ett speciellt, dubbelt tyg som gör den vattentät. Materialet släpper ändå ut kroppsfukt mycket bättre än Mextex-mössorna. Gäller hela Paramos kollektion.
Finurligt resårband gör att den smiter åt väldigt bra kring öron och nacke.
Är det kallt tar jag en fleecemössa eller balaclava inunder. Öronlapparna går lätt att vika in i mössan så att det blir en vanlig baseballmössa vid behov.
http://www.paramo.co.uk/UK/acatalog/ParamoCap.html
Skönhetsfaktorn är väl inte så hög, dock
Jörgen
Hur fungerar detta dubbeltyg?
Jag blev väldigt intreserad av den här, finns den att testa i sthlm? Berätta gärna lite mer annars.
Det är ett mycket intressant tyg. Det är tillverkaren av Nikwax, Nick Brown, som har utvecklat det. Det bygger på samma principer som en djurpäls, som aktivt transporterar fukt och samtidigt är regntätt. Detta sker genom en gradient av päls/hår från finare närmast huden till allt gröver täckhår.
Detta har man försökt efterlikna genom en form av mikrofleece, finmaskigt först och sedan grövre. För att det hela inte skall bli alltför tjockt har man sedan täckt det hela med ett tätvävt yttertyg av polyester. De oljor som impregnerar pälsen på ett levande djur ersätts av, gissa, Nikwax.
Resultaten är plagg som består av ett foder av något som liknar medeltjock superställsväv, typ Capilene, täckt av tunn, tävtvävd polyester som i vilken vindjacka eller vindblus som helst.
Man håller sedan kontinuerligt en bra DWR-impregnering med hjälp av Tech Wash (eller annat fintvättmedel, antar jag) och återimpregnerar då och då genom att tvätta med TxDirect Wash in.
Resultaten är då ett helt vattentätt plagg som enligt erfarna användare på de brittiska öarna, andas mycket bättre än Mextex (som ju normalt genom diffusion låter vattenmolekyler passera) genom att vätska i både fast form och ångform kan passera.
Nackdelen är betydligt tyngre plagg än det jag föredrar för 3-säsongersbruk. Dock mycket mjukare och behagligare än Mextex. Däremot har jag införskaffat en anorak och byxor samt mössa för vinterturer. Den Velez Smock som jag har i XL väger t ex 825 gram (vilket är i tyngsta laget för mig). Skall testa den i vinterfjällen på sportlovet. Mössan använder jag till vardags och den funkar än så länge perfekt.
Paramo verkar inte finnas i Sverige (och inte i USA heller). Kolla deras hemsida och olika brittiska webshops. Jag har köpt där.
Jörgen