Vindstabilitet

TNFs tester

TNF har gjort sina vindtester genom att ställa upp tälten på en landningsbana och sedan ställa ett fyrmotorigt propellerplan förankrat i marken framför. Vindmätarna satt på stolpar på ungefär två meters höjd bakom tälten. Det tält som klarade mest var Northwind som är ett singelväggstält. (Kolla 98 eller 99 års katalog)
Att hus och träd blåser bort är knappast ett argument för att ett tält som är strömlinjeformat och böjligt inte skulle stå emot. Hållfastheten beror till stor del på duken och stängerna samspelar en stror del av hållfastheten utgörs av tältduken.

Hmm...

Det där med 2:an stämmer! Man skall nog inte skriva inlägg med ekvationer kl 01.00;-)

Jag bara funderade om det kunde vara verkligt när jag fick 1,5kN vid 25m/s och det är ca 150 kg a 4 linor! och det verkade ok!

Men vi justerar ner det till 750 N (den förlorade 2:an)!

Om det är så lite (Cd=0,15) som du påstår så skulle kraften vid storm vara ca 160 N (ca 4 kg per lina) och det tror jag inte på! Ett tält är ju inte helt slätt det har ju en massa ventiler och linor (jämför med hur skärmflygare försöker använda extremt tunna linor)! När jag sov i tält och det blåste ca 15-20 m/s så drog det nog mer än 40 N per lina på mitt Hilleberg i alla fall!

Men det är nog dags för lite praktiska tester, om ingen har lite värden från verkligheten!

Spänn upp tältet vid en känd vindhastighet och mät dragkraften i linorna!

...

Ja, det är nog inte helt enkelt att översätta teorin till såna här praktiska exempel. Det är väl bara att ta med töjningsgivarna, knalla ut på fjället och invänta nästa storm.
Men jag hävdar fortfarande att du skulle få mer drag i linorna om tältet såg ut som en saab. (Fast ett tält som ser ut som en Saab har nog högre Cd än en Saab...)
/R

[Ändrat av surjamtn 2001-07-17 kl 16:51]

Det håller!

Har själv legat i ett Hilleberg Namatj 2 på storglacieren när det blåste svår storm med orkanbyar!
Vi låg en hel pluton i dessa tält, och var hyffsat, men inte mer nergrävd. Befälen var oroliga innan storm bröt ut då dom hade fått rapporter om att det skulle blåsa rejält, men så vitt jag kan komma ihåg hade inte ett tält fått en skråma! Däremot hade en halv nerkörd skida blåst av.
Dagen efter fick vi också bekräftat från Tarfala att det faktiskt hade blåst orkanbyar under natten.

Hela saken var så här i efterhand en rolig upplevelse, men just då ganska skrämmande.

En annan bild...

Denna bild togs efter att vi grävt ner oss under en storm. På fjällstationen hade de mätt upp 27 m/s och vid denna vindstyrka var det uppenbara problem att hålla sig stående även när man lutade sig kraftigt mot vinden med turpackning och stålkanterna ner i backen. Sikten var minimal pga snödrev, men detta inträffar ju redan vid lägre vindstyrka.
Hur som helst skönt att komma in under tak i bivacken. Staffan på bilden har luvan på jackan snöfylld hela varvet runt huvudet och vi andra såg mer eller mindre likadana ut.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=375

/Andreas

Klarar mer än träd

Precis som Henrik skriver så klarat tält av mer än fasta föremål, mycket pga flexibiliteten. Att ligga i ett tält när det blåste på ordentligt är inte utan man tror att det ska gå åt pipan. På Aconcagua 95/96 låg vi inblåsta i 48h och man tror att tältet ska blåsa söder hela tiden, men de håller. Och då blåste det så pass utanför att man välte när man försökte stå upp (Viente Blanca cirka 35m/s).

Faktum är att Tyska Outdoor för ett antal år sedan gjorde ett vindtunnel test av tält, och de lät tältet rotera mot vinden för att se hur de klarade sidvindar. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket vind de utsatte dem för men det var faktiskt Hilleberg Nammatj2 som höll bäst (jmf med bla VE25 och Sierra Stretch Dome), och det var efter hårt analyserande de kom fram till att det berodde på just flexibiliteten och samspelet mellan duk, linor och stänger. Till och med Herr Hilleberg var mycket förvånad över resultatet.

Anders - utsidan.se

Flex...

Intressant om flexens betydelse...Tarran är vad jag vet konstruerad efter principen att flexa undan vinden om den blir för hård - därför har HB bytt till en segare och böjligare stång i i den modellen.

Att det (dvs flexande) kan fungera vet jag själv efter att ha legat i ett Unna som i en plötslig vindby blåstes platt bara för att omedelbart resa sig igen. Det var i o f sig lite svårt att uppskatta flexandet när man trycktes platt ned i backen av vinden men desto enklare när tältet reste sig igen.

Svårt att sova dock i ett flexande tält :).

/J.

Stormtältning

Jag vet inte av alla imponernade siffror om hur många som liggande ovanpå tältduken, kämpat med att få ner pinnarna i marken-snön vid mer än 12-15m/s när det börjar bli besvärligt..resningen och ingåendet är nog så otrevliga vid dess vindstyrker på flatan..en helt annan övning än vid 6 m/s i trädgården hemma utvilad och mätt.............har man sett mer än ett tält blåsa bort så inser man sin egen litenhet....
Ur försökssynpunkt tältade några under senast orkanen här i skåne, 53 m/s i byarna, de sov lika lite som vi som såg till hus och gårdar, men har man tur och mycket därav så överlever vissa även "dumhetstest"....

Underskattar vi konsumenter eller överskattar tillverkarna...

...vindtåligheten i tälten?
Vindstabilitet har blivit mer och mer populärt vad det gäller tält här på utsidan. Vindstabiliteten är det som diskuteras när det ska tipsas om tält för "vanlig fjällvandring", betydligt mer än vikt och utrymmen. För vanliga sommartur i Sverige tipsas man om att köpa Saivo från hilleberg eller Ve25 från TNF och ibland verkar det på vissa som att detta nästan är ett måste även i svenska fjäll. Bland gram jägare tycks ett fem kilos tremanstält typ Ve25 kunna funka...man kan ju spara vikt på annat....visst men tältet blir ju inte lättare för det...
Jag var inne på Fliesbergs idag i ett annat ärende och passade på att fråga vad deras Berguventält ska klara för vindstyrka...alltså vad jag lämpligen kan ha dem till. Han sa att jag kunde tälta på toppen av keb med dem och att det gick bra till 45 m/s sedan går bågarna sönder men tältet håller. Min flickvän frågade mig senare "är inte bågen en del av tältet?" det borde hon sagt redan till butiken :) Ett berguven i 45 m/s....jag står gärna över tänkte jag... Men har han rätt? Jag har svårt att tänka mig det. Men kanske att vi i dessa vindstabilitetshysteritider underskattar våra enklare tält? Kanske ett Berguven skulle vara mer än tillräckligt för oss alla som är i svenska fjällen såväl sommar som vinter. Varför då köpa hilleberg eller TNF när dessa är så mycket billigare? Eller är det som jag tror att försäljare och tillverkare gärna tar i lite grand när de anger vindtålighet? Att testet görs med tälten "omöjligt" optimalt uppsatta och med vinden bara från ett håll??? På något vis känns det nästan bättre med hilleberg som inte anger några värden för vad tältet "ska" tåla utan litar på användarens sunda förnufft. Vad tror/tycker ni andra?

Vad gäller berguventälten sa jag att jag inte tyckte att de gav något kvalitetsintryck direkt och påpekade att tex myggnätet på pappas berguven är så grovmaskigt att knott kan gå igenom och att jag tyckte detta var en indikation på att den som tillverkat/gjort modellen inte hade tänkt efter särskilt noga. Han tyckte dock jag hade helt fel och bara för att modellen/förlagan ser ut på ett visst sätt så kan ju tälten som sys någonstans långt bort bli lite annorlunda och det var väl inte så mycket med det. Man kan ju inte skicka tillbaka 3000 tält bara för att myggnätens hål blivit några millimeter för grova. Jag hävdade att en sådan grundläggande miss inte finns på ett hilleberg tält och då hänvisade han till någon uppgift om att det minsann blivit något fel (som han inte visste vad det var) på en hel serie av hillebergtält någon gång. Huruvida dessa tält sålts till fullpris visste han dock inte. För visst kan det bli fel men om de inte säljs till fullpris utan information om felet så är det väl ok...
Men på dessa tält känns det som mer än bara en liten olycklig omständighet på en enstaka serie. Det känns inte som några riktiga kvalitetstält även om försäljaren tyckte det. Ta tex infästningen av bågen som liknar hillebergs stånghållare men den är inte reglerbar vilket innebär att två personer kan få ta i allt vad de orkar en lång stund, svära och ge upp några gånger innan stången är på plats, kanske är det ändrat numera.... Undrar vad min försäljare skulle tycka om den sysslan på toppen av keb i storm...

Hur som helst...detta var kanske inte så intressant men poängen är ändå om det är så att vi underskattar vad våra tält tål???
Själv tycker jag att ett bra tält är en säkerhetsaspekt. Jag har själv ett nyligen inköpt Nammatj 3 GT som jag tror ska vara tillräckligt vindstabilt och slitstarkt för allt jag kan tänkas hitta på dvs fjäll, sommar och vinter camping i skog, mark och skärgård, framförallt i Sverige. Varför skulle jag ha ett saivo?

Vad tror ni? Överskattar dom eller underskattar vi?

/Andreas
[Ändrat av ala 2001-07-28 kl 18:30]

Guest

Gäst
Både och...

Angående all denna diskussion så tror (vet!) jag personligen att de flesta av oss klarar oss med betydligt billigare tält än de mest stabila Hilleberg tälten, TNF etc för en fjällvandring någon gång per år. Vad jag förstått av all diskussion är att det finns en hel del personer som är väldigt kunniga och allmänbildade vad gäller tält konstruktion och material. Samtidigt så tror jag lätt att en dylik diskussion lätt glider in på att försvara ens eget tält hos vissa personer. Klart som katten att om man lagt ner 4000-5000 kr på ett tält så vill man ju inte vara med om att andra personer smutskastar detta märke. Det är ju exakt samma som med bilar, vem vill att någon snackar skit om din nyinköpta bil? Då är kriget igång!
Samma sak med ryggsäckar, någon ställer en fråga om man skall köpa en Lundhags v8 ryggsäck eller satsa sina pengar på en Haglöfs Victor. Var slutar diskussionen? För det första har alla rekomenderat sin egen ryggsäck varpå det blir slagsmål om det är Arcteryx eller Klättermusen som gör den bästa säcken. Ungefär på samma sätt som jag glider bort från ämnet nu ;-)
Samtidigt så överskattar man säkerligen ett tält när man pratar om 45 m/s... vem f_n är ute då förresten? Siffran känns något irrelevant. Men det är klart att en försäljare vill få tältet att framstå som oförstörbart. Nästa gång så kan du ju pressa honom lite på regler för garantin på tältet under dylika förhållanden, då lär han nog börja svettas. Men visst, jag håller till fullo med om att det är roligt att ha lite dyrare prylar som man kan "växa med". Att ha den där känslan, detta håller verkligen. Men det där med vindstabilitet kan ju ändå vara ganska intressant, det finns inte någon här som är riktigt bra på hållf och stabilitetsteori? Då borde det ju finnas viss möjlighet att ställa upp en FEM modell för något tält och göra lite beräkningar på belastning av stänger mm. Om det är någon som blir inspirerad får de gärna berätta om resultatet för mig (vilket antagligen blir helt åt h_lvete pga alla approximationer) ;-)

Cd? Cw!

Cd betyder Compact disc och är sånt som man använder till musik och lagring av information företrädelsevis inom datavärlden. Cd används också på slutet av vissa diplomatskyltade bilar som förkortning av uttrycket Chargé d'affairs vilket är en befattning inom en ambassad.

Cw däremot är ett värde som uppmäts genom ganska enkla medelvärden hos till exempel en bils snittyta mot eventuell luftström. Cw-värden har under senare tid minskat sin användbarhet inom konstruktioner där luftmotstånd är av särskilt intresse, helt enkelt pga de helt absurda felmarginalerna som värdet under oyckliga omständigheter ger. Som ett litet exempel kan nämnas att en folkabuss av Mk 1:modell har Cw-värde 0.98. Inte så anmärkningsvärt kanske, men med tanke att en porche 959:a också har Cw-värde 0.98 inser de flesta hur brutalt oanvänbart ett Cw-värde kan vara. Att hålla på och försöka räkna ut ett Cw-värde på tält ter sig tämligen ointressant av den simpla anledningen att det INTE SÄGER ETT SKIT om tältets eventuella vindegenskaper. Ett idealiskt Cw-värde uppnås genom en droppformad kropp vänd med den runda bulbliknande delen mot vinden, eftersom ett undersug skapas efter bulben. I ett tält till exmpel skulle ett sånt undertryck vara förödande eftersom det dynamiska tältet skulle dras bak av undersuget tills tältets nya form dödar undersuget och flexar tillbaka. När det flexar tillbaka skulle nytt undersug skapas. På så sätt skulle en mycket obehaglig rörelse fortplantas i tältet i form av ett kraftfullt vajande.

Sensmoral: Hur mycket man än räknar på eventuellt vindmotstånd så kommer man aldrig att veta hur ett tält beter sig i mycket hård vind utan att man själv har varit med om en storm. Därför tycker jag att det är mycket trevligt att det finns folk som kan berätta om hur sina tält klarat svårt väder.

MH

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg