Underskattar vi konsumenter eller överskattar tillverkarna...
...vindtåligheten i tälten?
Vindstabilitet har blivit mer och mer populärt vad det gäller tält här på utsidan. Vindstabiliteten är det som diskuteras när det ska tipsas om tält för "vanlig fjällvandring", betydligt mer än vikt och utrymmen. För vanliga sommartur i Sverige tipsas man om att köpa Saivo från hilleberg eller Ve25 från TNF och ibland verkar det på vissa som att detta nästan är ett måste även i svenska fjäll. Bland gram jägare tycks ett fem kilos tremanstält typ Ve25 kunna funka...man kan ju spara vikt på annat....visst men tältet blir ju inte lättare för det...
Jag var inne på Fliesbergs idag i ett annat ärende och passade på att fråga vad deras Berguventält ska klara för vindstyrka...alltså vad jag lämpligen kan ha dem till. Han sa att jag kunde tälta på toppen av keb med dem och att det gick bra till 45 m/s sedan går bågarna sönder men tältet håller. Min flickvän frågade mig senare "är inte bågen en del av tältet?" det borde hon sagt redan till butiken
Ett berguven i 45 m/s....jag står gärna över tänkte jag... Men har han rätt? Jag har svårt att tänka mig det. Men kanske att vi i dessa vindstabilitetshysteritider underskattar våra enklare tält? Kanske ett Berguven skulle vara mer än tillräckligt för oss alla som är i svenska fjällen såväl sommar som vinter. Varför då köpa hilleberg eller TNF när dessa är så mycket billigare? Eller är det som jag tror att försäljare och tillverkare gärna tar i lite grand när de anger vindtålighet? Att testet görs med tälten "omöjligt" optimalt uppsatta och med vinden bara från ett håll??? På något vis känns det nästan bättre med hilleberg som inte anger några värden för vad tältet "ska" tåla utan litar på användarens sunda förnufft. Vad tror/tycker ni andra?
Vad gäller berguventälten sa jag att jag inte tyckte att de gav något kvalitetsintryck direkt och påpekade att tex myggnätet på pappas berguven är så grovmaskigt att knott kan gå igenom och att jag tyckte detta var en indikation på att den som tillverkat/gjort modellen inte hade tänkt efter särskilt noga. Han tyckte dock jag hade helt fel och bara för att modellen/förlagan ser ut på ett visst sätt så kan ju tälten som sys någonstans långt bort bli lite annorlunda och det var väl inte så mycket med det. Man kan ju inte skicka tillbaka 3000 tält bara för att myggnätens hål blivit några millimeter för grova. Jag hävdade att en sådan grundläggande miss inte finns på ett hilleberg tält och då hänvisade han till någon uppgift om att det minsann blivit något fel (som han inte visste vad det var) på en hel serie av hillebergtält någon gång. Huruvida dessa tält sålts till fullpris visste han dock inte. För visst kan det bli fel men om de inte säljs till fullpris utan information om felet så är det väl ok...
Men på dessa tält känns det som mer än bara en liten olycklig omständighet på en enstaka serie. Det känns inte som några riktiga kvalitetstält även om försäljaren tyckte det. Ta tex infästningen av bågen som liknar hillebergs stånghållare men den är inte reglerbar vilket innebär att två personer kan få ta i allt vad de orkar en lång stund, svära och ge upp några gånger innan stången är på plats, kanske är det ändrat numera.... Undrar vad min försäljare skulle tycka om den sysslan på toppen av keb i storm...
Hur som helst...detta var kanske inte så intressant men poängen är ändå om det är så att vi underskattar vad våra tält tål???
Själv tycker jag att ett bra tält är en säkerhetsaspekt. Jag har själv ett nyligen inköpt Nammatj 3 GT som jag tror ska vara tillräckligt vindstabilt och slitstarkt för allt jag kan tänkas hitta på dvs fjäll, sommar och vinter camping i skog, mark och skärgård, framförallt i Sverige. Varför skulle jag ha ett saivo?
Vad tror ni? Överskattar dom eller underskattar vi?
/Andreas
[Ändrat av ala 2001-07-28 kl 18:30]