Vindstabilitet

När jag för någon vecka sedan pratade med en försäljare som påstod sig varit ute med sitt tält i 35 m/s hade jag svårt att hålla mig för skratt. Omöjligt tänkte jag. Efter många år i segelbåt har jag som mest upplevt 21 m/s på havet (riktiga) och då blåser det fruktansvärt mycket. Jag har dessutom stått på stranden i 25 m/s och då är det svårt att stå upprätt.

När jag sedan läste att Hagelöfs påstår att deras tält klarar upp till 45 m/s blev jag mer än förvånad. Om jag inte har helt fel så betyder en ökning av vindstyrkan från 20 m/s till 40 m/s att kraften fyrdubblas.

Letade lite och hittade följande på SMHI:s hemsida:

På land:
24,5-28,4 Storm
Träd rycks upp med roten; betydande skador på hus.

28,5-32,6 Svår storm
Stora skador.

>32,6
Orkan
Mycket stora skador.

Till fjälls:

28,5-32,6 Svår storm
Vid denna och högre vindstyrka finns risk att man
inte undkommer med livet; utrustning och människor
förs bort av stormen.

Hur mycket vind klarar ett tält? Egna erfarenheter?

Vindtyper?

Haglöfs tester genpmförs väl förmodligen i vindtunnel, vilket innebär att man får en fullständigt jämn luftström, alltså inga kastvindar och annat tjafs som normalt ställer till det. Jag har en känsla av att det kan dra upp siffrorna betydligt.

Det blåste

Förra sommaren var min man och jag ute på Västkusten i sl av augusti. En dag av fullständig stiltje följdes av en natt med mycket kraftig vind, regn och åska. Vädret fortsatte i stort sett lika minus regn och åska i nästan ett dygn till. Vi har ingen vindmätare, men enligt beskrivningarna på SMHI:s hemsida bör vinden har varit klart över 15 m/s, kanske t o m över 20, åtminstone i byarna. Vi var hela tiden rädda att tältet skulle blåsa sönder, det var ett billgt tunneltält från BigFoot, men det höll förvånansvärt bra. Duken var hel, trots att det small bra i tältduken men några av glasfiberstagen hade spruckit på längden. Vi fixade dem hjälpligt med hjälp av silvertejp, och har faktiskt varit ute med det tältet en natt i sommar. Fast det såg lite lustigt ut. Är det någon som vet var man kan få tag på nya glasfiberstag till BigFoot-tält?

Inflation i vindhastighet

Det verkar inte vara någon hejd på hur mycket vissa överdriver den vindhastighet som man varit med om och som ens tält pallat för. Min vindmätare "Ventimeter för sjöfart och meteorologiskt bruk" slutar vid 26 m/s. Enligt brukanvisningen är 24,5-28,5 m/s storm, 28,5-32,6 m/s svår storm och 32,7-36,9 m/s orkan.
"Vid storm, träd rycks upp med roten, betydande skador på hus. Vid orkan, katastrofskador."

På ett annat inlägg om tält påstår en person att hans North Face ”stått emot vindar på närmare 70 m/s”.
Ibland skryter vissa av mina långfärdskridskokamrater att dom åkt 50 km/h i medvinden, då min GPS vid samma tillfälle visat 24 km/h.

Gissa inte och överdriv inte, mät i stället.

Per Brune

Vindstyrkor

Jag har varit inbåst i snöbivack i storm med byar i orkanstyrka dvs ca 25-30 m/s. Och jag kan säga att då ville man inte vara ute och verkligen inte i tält! Jag kunde knappast stå upp.

Jag har även varit med om att få krypa de sista 100 m fram till Låktatjåkko stugan då det inte gick att gå på skidor! Att slå upp ett tält i dessa vindförhållanden hade nog inte varit så skoj (omöjligt)! Skulle gissa på att det blåste ca 20 m/s vid det tillfället!

Men vintertältar man så beror det ju enormt mycket på hur väl man har slått upp tältet/ grävt ner det osv!

Jag har sovit i tält med dubbla vindmurar vid stormvindar i byarna och då trycktes bågarna (på det väluppspända Keron 3 tältet) i ansiktet i de värsta byarana. Då sov jag nästan inte en sekund, riktigt otäckt!

Tycker man att det blåser storm så är det oftast ca 10-15m/s.

Jag har för mig att det blåste 45 m/s när bastun vid Tarfala (hus fastspännt med vajrar) låste bort;-)

70 m/s!!!

70 m/s = 250 km/h! Vilket fantastiskt tält!

Ett VE25 2,6 m halvcirkel skulle få följande luftmotstånd om jag minns rätt!
F=c*A*v^2
c=Cd*luftens densitet= 0,7*1,29
F=0,7*1,29*2,65*70^2=12 kN
12 kN motsvarar ju brottsgränsen på ett 8 mm dubbelrep!

25 m/s leder följdaktligen till 1,5kN det håller nog i alla fall mina Kerontältlinor för!

Efter en snabb uträkning Cd är inte helt enkelt att räkna fram (beror på hastighet osv) men vi är nog i rätt härad (en SAAB 95 har Cd 0,29)!

[Ändrat av fafner 2001-07-15 kl 01:15]

skillnad diameter ?

Du Peter, som kan lite hållf kanske vet vad skillnaden blir om man kör med tjockare tältstänger typ Hilleberg Staika ???? 9.5 mm istället för 8.6 mm /ordinarie diameter) har jag för mig att det är.
själv orkar jag inte tänka...

MVH Mats (fd Luledoktorand Väg och vatten)

Tarfala 81 m/s

Högsta uppmätta vindstyrkan i Sverige överhuvudtaget är faktiskt 81 m/s och det är från Tarfala vid det tillfället vissa byggnader vid forskningsstationen blåste bort.

Man skiljer inom meteorologi på medelvinden som mäts under 10 minuter, och momentan vindhastighet. Högsta uppmätta medelvind har jag för mig är kring 40 m/s uppmätt vid Kullens fyr (om jag kommer ihåg rätt).

MVH Mats

Tält i hård vind !!!

Mja .... nog är 70m/s lite i häftigaste laget men för egen del kan jag berätta att jag och en god vän tältade på Aconcaguas västvägg medans "Viente blanco" dundrade på ... tydligen ska vindarna komma upp i över 35m/s .... om det var så hård blåst har jag inte en aning om men när vi retirerade efter att det lugnat sej en aning så slogs man omkull i vindbyarna... mitt tält, ett "Helsport Summit" överlevde men fick sej en rejäl omgång ... när vi väl kom ner till baslägret fick vi höra att större delen av normalruttens tält hade tagit en sväng över Chile.... En liknande upplevelse hade jag på Cho-Oyu i Tibet där jag fick känna på vad vädret hade att erbjuda .... där använde vi TNF som höll i blåst så hård att man omöjligt kunde resa på sej i vinden utan fick krypa/åla sej fram .... vilket, enligt Peter Skoglund skulle kunna ligga kring den skrattbara vindstyrkan....

Vindstyrkor & böjstyvhet

Ja det här med minne!
Jag kollade upp det 1993 var det en orkan i Tarfala och bastu (for iväg ca 100m) och tvättstugan förstördes! Då blåste det 78m/s!
1992 blåste det 81 m/s i Tarfala som Mats nämde ovan vilket är svenskt rekord, (momentan vindstyrka)!

Mats, eftersom jag ej vet om innerdiametern är samma på rören så får du räkna lite själv!
Böjmotstånd:
Cirkulärt rör: W= pi*(D^4-d^4)/(32*D)
D ytterdiameter d innerdiameter!

så C=(D1^4-d1^4)*D2/((D2^4-d2^4)*D1)
C= W1/W2
D1= Ytterdiameter tjocka rör
D2= Ytterdiameter tunna rör

Hur vet man att det blåser 35 m/s när man ligger i ett tält? Utrustningen för att mäta har man oftast inte med sig så det blir väl till att uppskatta vinden. En sådan uppsattaning blir nog gärna lite fel (och "positiv").

12 kN?

Jag sticker ut hakan och påstår att du ligger ungefär en 10-potens för högt i luftmotståndsberäkningarna;
Strömningsmotståndskoefficienten för ett tunneltält, som står rätt i vinden, måste vara betydligt lägre än för en bil. Även om 95an är hyffsad i det avseendet. Säg att det ligger kring 0,1- 0,2.
Dessutom har du väl glömt att dividera med 2 i uttrycket för det dynamiska trycket?
/R

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg