Vindslå på GTX-jackor

:) Nu handlade det ju om vattentäta blixtlås och avsaknad av vindslå, kanske borde skrivit skaljackor istället för gtx-jacka när jag startade tråden... Samma problem skulle jag vilja säga gäller KM Eniride - min fru har en sådan och hon ställer sig också frågande till att den saknar vindslå. :)

Om vi spånar vidare så upplever jag också att de vattentäta blixtlåsen har lättare att gå sönder då dom generellt har mycket mindre "taggar" än dom otäta, antagligen måste dom väl vara små för att täta ordentligt.. upplever också att småtaggade blixtlås taggar ur oftare än rejäla..

Om man återgår till ursprungsfrågan har jag faktiskt få ur leverantörerna varför jackorna ser ut som dom gör, och svaren man får är ju att "det är det kunderna efterfrågar" - så bevisligen vill vi väl jackor utan vindslå med bara blixtlås för att spara vikt .

Det optimala för min del vore ju en pacliteaktig-jacka med vindslå, då blev den både lätt (eller lättare än 3lagers) och regn/vind-tät, verkar dock svårt att hitta en sådan.

Patagonia hade en som hette M10 för några år sedan som fyllde typ alla krav, men nu när den kom tebax i år så var den utan vindslå, "för att kunderna vill ha den så"...

apropå...

Norrönas Recon Jakke hade förut en rejäl dubbelvindslå som återfinns på gamla FM m59 värmerocken. Dock verkar model 2.0 köra enbart med vattentäta dragkedjor. Diverse billigare tex-mex jackor på Engelsons har vindslå tror jag. Annars finns ju plus-minus-noll som syr en rejäl skaljacka med vindslå och andra genomtänkta funktioner.

Apropå Gore-Tex jackor så har jag själv upplevt att trots ihärdig skötsel så brister det någonstans i membranet tillslut. Då har jag helt plötsligt vindtät "semi dry" jacka och inte en vattentät jacka och behöver då tillika inhandla antingen en ny GTX jacka eller ett annat regnplagg(Även om jackan i sig inte är utsliten).

Jag tycker att syntetaterial dock fungerar bra i friluftsliv speciellt på vintern då jag upplever det som att det torkar snabbare. Dock finner jag det motbjudande med alla supermysiga kemikalier som återfinns i dessa kläder så något nytt GTX plagg av någe slag blir det inte för mig(japp kryper till korset, jag äger en). För vidare läsning rekomenderas " Den flamsäkra katten". En bok om kemikalierna i vår vardag och hur de påverkar vår miljö och oss.

Mvh

Senast ändrad:
:) Nu handlade det ju om vattentäta blixtlås och avsaknad av vindslå, kanske borde skrivit skaljackor istället för gtx-jacka när jag startade tråden... Samma problem skulle jag vilja säga gäller KM Eniride - min fru har en sådan och hon ställer sig också frågande till att den saknar vindslå. :)

Om vi spånar vidare så upplever jag också att de vattentäta blixtlåsen har lättare att gå sönder då dom generellt har mycket mindre "taggar" än dom otäta, antagligen måste dom väl vara små för att täta ordentligt.. upplever också att småtaggade blixtlås taggar ur oftare än rejäla..

Om man återgår till ursprungsfrågan har jag faktiskt få ur leverantörerna varför jackorna ser ut som dom gör, och svaren man får är ju att "det är det kunderna efterfrågar" - så bevisligen vill vi väl jackor utan vindslå med bara blixtlås för att spara vikt .

Det optimala för min del vore ju en pacliteaktig-jacka med vindslå, då blev den både lätt (eller lättare än 3lagers) och regn/vind-tät, verkar dock svårt att hitta en sådan.

Patagonia hade en som hette M10 för några år sedan som fyllde typ alla krav, men nu när den kom tebax i år så var den utan vindslå, "för att kunderna vill ha den så"...

Kolla upp Marmot Minimalist jacket om den passa kriterierna!

Jag har en utan vindslå och är INTE nöjd med den. Framförallt p g a att jag vid ansträngning inte kan ventilera på samma sätt. Med vindslå kan man stänga högst upp, längst ned och på mitten men ändå behålla visst skydd. Min Arcteryx utan vindslå får tjänstgöra som regnjacka på stan. Förmodligen den kundgruppen som vill ha vattentäta dragkedjor i glada färger och lyckats styra utvecklingen åt det hållet. Själv tycker jag det är helt värdelöst. När ny jacka skulle inköpas insåg jag på allvar problemet med att överhuvudtaget hitta en jacka med vindslå. KM hade en modell som var okej, men saknade kardborre stängning på vindslån..... Efter en del surfande hittade jag till slut en Mountain Equipment , Kongur MRT jacket, som uppfyllde kraven och beställdes från England. Mycket nöjd med den!

// Lelle

Om du nu vill ha en jacka med vindslå, gå till en sömmerska/skräddare med valfritt tyg och be dem sy en, tror inte det blir så mycket dyrare än värstingarna i klassen, typ KM, arcteryx etc. Eller be en duktig yrkesperson byta dragkedjan och sy på en vindslå.

Håller med tidigare talare om miljötjatet. Världens krigsmakter har bidragit jäkligt mycket mer till miljöförstöring än världens gore-texjackor.

Om du nu vill ha en jacka med vindslå, gå till en sömmerska/skräddare med valfritt tyg och be dem sy en, tror inte det blir så mycket dyrare än värstingarna i klassen, typ KM, arcteryx etc. Eller be en duktig yrkesperson byta dragkedjan och sy på en vindslå.

Håller med tidigare talare om miljötjatet. Världens krigsmakter har bidragit jäkligt mycket mer till miljöförstöring än världens gore-texjackor.

Suck........

Som peifen skrev så ta en titt på Lundags. Har två skaljackor som har vindslå, Sierke Jacket och Rocketeer Jacket. Båda är betydligt bättre för miljön än tex G-tex.

Tack för alla bra svar, Marmot Minimalist såg ut att vara den som jag gillade bäst, dvs superlätt skal med vindslå..
Annars hittade jag Taiga Rampart som hade "riktigt" blixtlås.. :)

Ska prova lite, återkommer i tråden vad det blir..

//M

Jag antar att du även avstår: bomull, i stort sett alla klädesmärken som producerar kläder i ostasien (pga arbetsförhållanden och kemikalier), all typ av mat som innehåller skadliga kemikalier (dvs det mesta i butiken), krämer, rengöringsmedel, ÅKA BIL, FLYGA, pyssla med dykturism, åka skidor, åka motordriven båt, äter mat som konstgödslats....o.s.v. i all oändlighet, men inte minst Elektronik (man får väl anta att du sitter på en maskin fullproppad med halvledarmaterial som i stort sett är designad för att hålla en kort tid).

Slit- och slängsamhället är på väg att spåra ur, men inte f*n är lösningen att driva korståg mot gore-tex-plagg som en mindre del av en promille av jordens population nyttjar. Vem vet, bra kläder kanske lockar folk att komma ut i naturen och få upp ögonen lite för världen.

Korståget mot gore-tex är skrattretande. Inte f*n är det någon predikant på det här forumet som har lust att avstå från att prutta omkring med sin bil halva dagarna. Hyckleri!

Det är nog ganska många som avstår bilåkning här på forumet skulle jag tro. Ingen kan lösa alla miljöproblem men alla kan bidra med något. Om viljan finns...

Det är defenitivt inte skrattretande! Det är ingen som skrattar åt PCB längre.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg