vindskydd-toppmonterat gaskök

Här är en bild på en prototyp jag gjorde i somras. Kan kanske inspirera, och säkerligen förbättras.

2710c5974eabdaf0d7c66a9a1b93ef5a.jpg

Större bild finns i mitt fotoalbum.

Botten är från ett serveringsfat (finns i affärn), sargen är dubbelvikt ugnsfolie.

Botten har helt enkelt ett hål med fyra slitsar klippta, så att den kan träs över gasbehållarens fläns. Sen ställs sargen på botten och hålls fast av uppvikta tungor.

Det blir att bygga lite olika varianter för att se vad som passar mig bäst :).
Hittade en liknande variant när jag googlade runt lite. Den bestod av en rund skiva som lades uppe på kärlstöden (uttag för dess). Och sen samma typ av vindskydd som på din bild Martin.
Återanvänder några engångs-aluminium-uppläggningsfat. Stora bra bitar med plant material. Rapport med bilder kommer.

Första försöket gick inget vidare. För tjock och styv alu i uppläggningsfatet.
Får testa med tunnare i veckan. Blir nog en test modell Martins också.

Den här modellen kör jag på. Fungerar mycket bra tycker jag.

Bilagor

• vindskydd.jpg
    vindskydd.jpg
    57.5 KB · Visningar: 433
Fantastiska manicker!

Jag var tvungen att skriva ut den där snygga ritningen på papper igår och klippa ut för att testa hur den sitter. Mycket proffsig look!

Jag känner mig så inspirerad nu, så jag ska försöka göra ett skydd som passar till familje-kastruller också. Misstänker att det blir till att haka fast skyddet på själva kastrullen. Då borde man kunna använda de högre gastuberna också. Jag får posta bilder på hur det blir.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg