vindskydd för gaskök

hade tänkt bygga ett vindskydd, troligen av aluminium från 50clers burkar. tanken är att ha ett cirkelformat vindskydd som sitter runt kastrullen. När det skall användas skjuter man helt enkelt ner skydded runt gasbrännaren och behållaren för att utnyttja värmen maximalt. Tanken är att det skall finnas en springa på 5 cm ner till marken, för att låta syre komma in.

några fungeringar

1. vad händer med aluminiumet vid höga temperaturer, då det kommer vara i kontakt med hela sidan av kastrullen.

2. hur kan man förslagsvis skarva aluminiumburkar på bästa sätt?
 
Al smälter vid höga temperaturer (över 660 grader). Men se också tidigare inlägg om vindskydd till gasbrännare här. Har man piezotändare till köket eller någon ratt som reglerar gasflödet så kan de skadas om det blir alltför varmt också.
 
Mitt skarvade jag med en vanlig häftapparat, skarven överlappar ungefär 2,5 cm och det gick att få dit 4 klammer jämnt fördelade om man häftade diagonalt.

Aluminium smälter lätt, och då blir det mjukt. Mitt har dock inte havererat helt, men den övre kanten har en del smältskador. Jag har dock bara kört det med spritbrännare.

Nertill gjorde jag lufthål med ett vanligt hålslag.

http://nermander.homeip.net/bilder/stove_setup.jpg
 
Carl>> Har haft samma funderingar men har övergått helt till bensin. Det måste finnas en anledning till att det INTE levereras vindskydd till gasolkök och det bör vara risken för överhettning av behållaren och en jävla SMÄLL som följd.
Till bensinköket (MSR) har jag tjock alufolie, bör finnas att köpa hos plåtslagare eller andra som håller på med ventilationer å grejer. Ett liknande vindskydd kan man kanske sätta till gasolköket men inte så det blir tätt mot kastrullen.
För att experimentera med detta krävs nog en termometer med givare för att kolla tempen på behållaren.
Lycka till! // RJ
 
Jag gjorde ett sånt här kombinerat vindskydd/kastrullställ för esbittabletter:
http://www.datasync.com/~wksmith/stove.html
Funkar bra, väldigt stadigt. Enda skillnaden på mitt är att jag gjorde ett litet urtag för ett djupt gående handtag. Vikt 80 gram (i plåt), blir lättare med alu.

För toppgasbrännare har jag provat flera varianter utan att bli helt nöjd, oro för värme som leds ner mot gasflaskan & för skört/pillrigt har varit problemen. Har försökt göra denna utan att få till den perfekt ännu:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/00041.html

/jamo
 
Carlarmfelt; sa:
hade tänkt bygga ett vindskydd, troligen av aluminium från 50clers burkar. tanken är att ha ett cirkelformat vindskydd som sitter runt kastrullen. När det skall användas skjuter man helt enkelt ner skydded runt gasbrännaren och behållaren för att utnyttja värmen maximalt. Tanken är att det skall finnas en springa på 5 cm ner till marken, för att låta syre komma in.

Läste igen och hoppade till lite.. Det här låter som en effektiv fjällbomb.. Stor risk att den konstruktionen hettar upp gasburken farligt mycket. Ett effektivt vindskydd bör ha en luftspalt till kärlet, kanske 1/2-1 tum, så att lågor och värme kan gå upp runt kastrullen. Det kan du nog fixa genom att bocka plåten som du ska ha runt kärlet, så den sitter med 3-4 "klackar" mot kastrullen. Låt inte gärna skyddet gå längre ner än några centimerer under brännarmunstycket och höj det om burken börjar kännas varm. Plåt är nog säkrast för konstruktionen pga smältrisken som redan påtalats. Jag använde plåt från en stor kakburk (mmm...) för skyddet jag redan nämnt ovan, lagom lättarbetad tjocklek, går att klippa med en vanlig kökssax.

/jamo
 
fjällbomb

tog åt mig av kritiken och bestämmde för att göra vindskyddet lite större, så att det inte sitter direkt om kastrullen, istället finns det 2 cm mellanrum mellan kastrullen och skyddet. För att kunna tranpsortera vindskyddet runt kastrullen borrade jag helt enkelt små hål, som man trär metalltrådar igenom för att sätta ihopp skyddet vid grillning. Håller dock fortfarade på att klura med hur man skall få skyddet på plats.

Hänganordning är ett aleternativ, men fungerar inte särskillt bra i minsta vind. Har inte lyckast utveckla några ben än som skulle gå att ta av.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg